Gå till innehåll

Behöver reda ut hur Aquili osmosen fungerar


stooolpe

Rekommenderade inlägg

Fick hem min osmos igår och tyvärr var instruktionerna dåliga, tänkte därför be er om hjälp.

Bifogar en bild på osmosen och en på detaljer som tillhör. Jag hade tänkt koppla in den på kallvattenanslutningen till tvättmaskinen, finns det någon smidig lösning på hur man ha både tvättmaskinen och osmosen kopplad till samma blandare?

post-5186-14468922392247_thumb.jpg

post-5186-14468922392016_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som att du förstått det rätt.

Den stora packningen är nog en reserv till osmosbehållaren, den stora i mitten.

De små pluggarna kan jag inte se direkt var de ska sitta, men i övrigt verkar det vara ganska simpelt upplägg.

Dela på kopplingen med en förgrening, hittas på byggvaruhus, eller så får du köra manuellt byte varje gång du ska köra osmosen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som att du förstått det rätt.

Den stora packningen är nog en reserv till osmosbehållaren, den stora i mitten.

De små pluggarna kan jag inte se direkt var de ska sitta, men i övrigt verkar det vara ganska simpelt upplägg.

Dela på kopplingen med en förgrening, hittas på byggvaruhus, eller så får du köra manuellt byte varje gång du ska köra osmosen.

Tack Laggeman, då provar jag ansluta den senare idag. Jag läste någonstans att osmosen skulle vara på ett visst håll för att få ut eventuell luft från systemet, vet du vilken del som ska vara upp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, bra fråga. Jag hade nog satt den som du har på bilden, dvs osmosmembranets skruvkoppling uppåt.

Annars får du bildgoogla på osmos och se vad det ger.

Sitter och monterar nu och läser lite av instruktionerna som finns på tyska och det verkar som att jag först ska rengöra sediment och kolfiltret i en timme, det vill säga att jag kommer ha kolfiltret som utlopp under en timme.

Därefter ska jag sätta dit osmosmembranet som låg i en separat påse, men här verkar det som att jag ska dra av det blå höljet så att själva filtret ligger direkt öppet i behållaren. det står även att det ska vara två packningar på vardera sida om osmosfiltret, det sitter 2 på den nedre delen men enbart ett större på den övre, men den lilla tjocka svarta packningen som låg lös på första bilden går att trycka på ovandelen till filtret, jag som trodde den skulle vara mellan blandaren och skruvmunstycket till osmosen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Du ska INTE ta av det blå höljet.

Jag gjorde det, men Aquili var väldigt hjälpsamma och skickade mig ett nytt membran, har dock bekymmer i båda karen sedan jag började köra med osmosen, men har tyvärr inte haft tid eller möjlighet att mäta värdena från osmosvattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Um, de små pluggarna, (5st) ska väll sitta i slangarna för att de inte ska klämmas ihop när man skruvar åt anslutningarna... Med andra ord, in, ut och spillvatten. 2 i reserv. Eventuellt ska det även sitta en i anslutningen till kranen, 1 i reserv i så fall. Det ser dock ut som en vanlig anslutning för att bara trycka in slangen i, så det ska "nog" inte vara någon där.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabbt svar! Skönt att jag inte tog av höljet då :)

Har bara testat nitrit, nitrat och ammonia på vattnet och det är 0-0-0 men då var iof spillvattnet redan 0-0.3-0

Lugnt, tänkte fråga dig hur mycket osmosvatten du får på en timme? Själv får jag nog drygt 8 liter i timmen, alltså betydligt mer än vad det står på manualen, men det beror väl på trycket också, jag nämde det för aquili och det verkade inte som något konstigt bara att filtrena slits snabbare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja småpluggarna ska förstås sitta i slangarna, får se om det håller tätt nu utan, om inte kopplar jag om med pluggarna i :)

Angående hur mycket det blir per timme, ska kolla det när jag förlängt slang till "drain" då den inte är lång nog att nå avloppet just nu så har en plastdunk där som jag springer och tömmer hela tiden :död:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lugnt, tänkte fråga dig hur mycket osmosvatten du får på en timme? Själv får jag nog drygt 8 liter i timmen, alltså betydligt mer än vad det står på manualen, men det beror väl på trycket också, jag nämde det för aquili och det verkade inte som något konstigt bara att filtrena slits snabbare.

Jag får lite drygt 7 liter i timmen är nog bara skillnaderna i tryck som du säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
Sitter och monterar nu och läser lite av instruktionerna som finns på tyska och det verkar som att jag först ska rengöra sediment och kolfiltret i en timme, det vill säga att jag kommer ha kolfiltret som utlopp under en timme.

Därefter ska jag sätta dit osmosmembranet som låg i en separat påse, men här verkar det som att jag ska dra av det blå höljet så att själva filtret ligger direkt öppet i behållaren. det står även att det ska vara två packningar på vardera sida om osmosfiltret, det sitter 2 på den nedre delen men enbart ett större på den övre, men den lilla tjocka svarta packningen som låg lös på första bilden går att trycka på ovandelen till filtret, jag som trodde den skulle vara mellan blandaren och skruvmunstycket till osmosen.

Lånar tråden lite.

Jag glömde köra igenom sedimentfiltret, har det någon betydelse för funktionen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...