Gå till innehåll

Grotech sp 4800 doseringspump (Till Ca-reaktorer)


maxium

Rekommenderade inlägg

HI

Har lite problem att att hålla konstant flöde i reaktorer (BM 120) utan den hänger sig hela tiden.

Så nu är jag ute efter en doserings pump till kalkreaktorer och hittade denna.

Någon här som har den eller testa pumpen?

Eller det finns några bättre alternativ??

/Nissen

Lite info på pumpen..

http://www.grotech-shop.de/customer/product.php?productid=1753&cat=32182&page=1

Dosing pumps suitable for continuous process.

.

The dosing pumps of the SP-series stand out due to the verylow energy consumption as well as

quiet running and longvity, stipulated by the used syncjronisation motors.

SP 4800

Flow rate adjustable 500 - 4800ml/h

AC 235 V / 12W

Dimensions (lxbxh) 160 x 100 x 120mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

IKS har en pump som heter Vario Blue, lite billigare men i princip samma funktion.

http://www.aquaristic.net/IKS-dosing-pumpe-Vario-Blue-II.html?emrecommendation=clp1

Har inte testat den själv men deras prylar brukar vara rätt bra...

Frågan är om den pumpen räcker, jag vet att någon hade en till salu tidigare då flödet var för lågt för hans kar men jag tror det var en rejäl burk o en stor reaktor.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ok ut den med, och har nästan samma max liter som sp 4800.

Det verkar vara väldigt lite reviews om båda pumparna på nätet.

Är det ingen som har doserings pumpar kopplade till sina reaktorer ?.

Tycker det borde bli mycket lättare att ställa in den + minska/öka om man behöver mer/mindre..

Eller har alla fastnat i balling träsket. :ler: :ler:

Hittade en annan pump som några använder, men den verkar var rätt kass i kvalitet.

Aqua Medic SP 3000 dosing pump

http://www.aqua-medic.com/dosing_pump.shtml

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är om den pumpen räcker, jag vet att någon hade en till salu tidigare då flödet var för lågt för hans kar men jag tror det var en rejäl burk o en stor reaktor.

//NiXoN

Det borde räcka mer än väl. Men annars kan man alltid köpa en till :)

Så mycket pengar som man redan slängt ut, så kommer det inte märkas ett par 1000 kr mer eller mindre. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat båda, fungerar lika bra. På Grotechen justerar du flödet med en ratt. Inget flöde utmärkt på vredet. Iksen har en justerskruv med litrarna utmärkta. Jag bytte till iksen för att få högre flöde. Tror den klarar 7l/h medans grotechen klarar 4,8. Om du köper en grotech tänk på att den finns i två varianter och den ena har ett konstant flöde medans den andra är justerbar. Bytte till balling nyss för att nedgrada till mindre kar. Om annars hade jag behålilt min vario blue var kanonnöjd med den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aqua Medicpumpen behöver regelbunden service. Ofta används den till osmosvattenpåfyllningen och då har 3 miljoner kompressioner gått fort. (Ungefär 7500 liter) Jag tror alla vanliga doserpumpar har Santoprenslang så livslängden bör vara liknande.

Det jag har läst om den så trillar luckan av och slangen kryper ut. 50% tyckte den var kanon medan andra hälften skulle inte vilja rekommendera den till någon. Så vilken halva har rätt :)

7500 liter det gäller på slangen, så det är inte så farligt.

Bara man håller koll på det så man inte pumpar ut 10-20 liter vatten på golvet var dag :)

Hittar inget info på de andra två vad de har för rekommendera på byte på deras slangar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat båda, fungerar lika bra. På Grotechen justerar du flödet med en ratt. Inget flöde utmärkt på vredet. Iksen har en justerskruv med litrarna utmärkta. Jag bytte till iksen för att få högre flöde. Tror den klarar 7l/h medans grotechen klarar 4,8. Om du köper en grotech tänk på att den finns i två varianter och den ena har ett konstant flöde medans den andra är justerbar. Bytte till balling nyss för att nedgrada till mindre kar. Om annars hade jag behålilt min vario blue var kanonnöjd med den.

Jepp jag såg det med att det fanns två olika versioner av sp4800.

Vet inte om det finns flera med dessa jag har kollla på ligger mellan 4-5 liter.

Men det hade inte varit dumt med en som hade klarat 7 L/H.

Ska snart uppgradera till 500-800 liters (SPS) så det ska var lite framtidssäkert

Svårt att välja. :)

SP 4800

technical data

Flow rate adjustable 500 - 4800ml/h 500/60=8,3 ml/min

Iks Dosing pump Vario Blue II:

technical data

+ min. flow-through rate/minute: 7.0 ml/min.

+ max. flow-through rate/hour: 4.2 l/hr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AM. Om man inte läser bruksen när man startar pumpen är det lätt att man glömmer att fetta in slangen och drivrullarna. I så fall är det vanligt att slangen börja krypa efter ett halvår till ett år när drivrullarnas lager börjar gå trögt...

De små doserpumparna med Pharmed SR 10 (Grotech, IKS eller GHL) använder torr slang så har man använt Balling innan är det lätt att man tror man kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...