Gå till innehåll

Bottenfilter i intern sump?


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag fick en idé här.

Jag har en intern sump som en slang går till nu som i sin tur går till returnpumpen. Jag har lite löst grus och fraggsten i hörnet. Jag fundera på om man kunde lägga in ett bottenfilter här i hörnet? Så att man kopplar returpumpens intag till bottenfiltret och låter gruset och fraggstenen agera filtermaterial. Skulle detta kunna vara klokt på något vis och skulle det tom kunna ha en positiv effekt för karet?

Om inget annat vore det smidigt då jag skulle kunna ha intaget längst ned i botten på interna sumpen och slippa oroa mig lite mindre iaf när jag måste vara borta ett par dagar.

Jag bifoga en grov skiss över min idé. Vatten kommer ned till sumpen genom ytavrinnig, illustrera vattnet i sig blev bara förvirrande tyckte jag.

Skissen till vänster är då som det är nu och höger så med bottenfilter. Det grå är grus.

post-5646-14468922463191_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle hellre ta en 5 cm filtermadrass och klippa till den så den täcker hela bottenfilterplattan - är betydligt lättare att ta upp och göra rent och ett sådant filtersystem måste kunna rengöras. annars är iden bra tycker jag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaså du rekommenderar filtermadrass istället. Jo det blir ju lättare att göra rent är klart. Att filtermattor i saltvatten(ja sötvatten med egentligen) sätter igen sig ganska fort är jag ju med på, men gör gruset det med?

Kan mattan få någon biologisk funktion och hur behåller man den bäst när man rengör mattan isf? Krama ur i saltvatten? När jag gör rent våra sötvattensfiltermattor kramar jag ju ur de i kallt sötvatten eller vatten från karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaså du rekommenderar filtermadrass istället. Jo det blir ju lättare att göra rent är klart. Att filtermattor i saltvatten(ja sötvatten med egentligen) sätter igen sig ganska fort är jag ju med på, men gör gruset det med?

Kan mattan få någon biologisk funktion och hur behåller man den bäst när man rengör mattan isf? Krama ur i saltvatten? När jag gör rent våra sötvattensfiltermattor kramar jag ju ur de i kallt sötvatten eller vatten från karet.

Sötvatten går bra att använda för rengörning. De bakterier du vill ha kvar (nitrifierarna) klarar det. Anledning till rengöring är risken för bildandet av svavelväte vid eventuella längre stopp. En grusbädd där det organiska materialet aktivt sugs ner i hela bädden blir en bomb när det återstartar efter ett stopp. Skall man ha en grusbädd (sandbädd) så skall den vara passiv för att undvika chocker av svavelväte. rengör du filtermadrassen regelbundet så är inte faran så stor men oavsett konstruktion så är det viktigt att rengöra innan igångsättande om man fått ett stopp.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår, ja går det använda sötvatten för att krama ur mattan blir det plötsligt väldigt enkelt att göra rent så då känns mattan mer attraktiv på alla vis. Då klipper jag till mig en bit.

Rengöring efter stopp med, jupp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...