Gå till innehåll

Vad ska man välja??


Gilderon

Rekommenderade inlägg

Tjena

Är ny på sidan å tänkte kolla med er vad man ska köpa...har sneglat lite på red seas 250 men vet inte mkt om det..någon som kan ge respons på detta kar?

Finns det andra alternativ i ungefär samma karstorlek???

Tacksam för synpunkter å jag hoppas det kan bli ett inköp denna hösten :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen! Jag misstänker att detta kommer bli ditt första saltkar och då tycker jag att rsm250 är helt perfekt. De är en färdig konstruktion med bakre sump och enligt mig fungerar klockrent. (Iaf rsm130 som jag hade) Annars finns ju percula 90 som ligger på ca 280L som bygger på samma koncept.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svaren på dina frågor är väl "det beror på"...

Vad har du tänkt ha i karet?

Vad begränsar dig ekonomiskt och fysiskt?

Att köpa ett begagnat kar kan många gånger vara fördelaktigt då den tidigare ägaren oftast redan fixxat alla nödvändiga uppgraderingar. Men fortsätt gärna ställa frågor så ska du se att du får många bra (och säkerligen många gånger olika) svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok nu är jag villrådig, ´nu vet jag inte ut eller in.. står nog mellan rsm 130 å rsm 250, personligen tycker jag det blir lite för mkt pengar för typ 100 liter mer vatten "bara" men kan någon hjäpa mig reda i detta.. skulle vilja ha någon, några fiskar med typ anemon, å gärna någon lps, sps.. vad kan fungera ihop å vad passar en nybörjare??

Hjälp snälla :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte ett beg. 130 RSM och tycker att det räcker alldeles utmärkt. Vi har inga stora flashiga fiskar med ett par anemoner och lite koraller. Det enda vi har fixat är att vi bytt huven mot en starkare lampa och satt in en extra pump för bättre drag.

Jättenöjd och även om vi skall uppgradera senare så var det perfekt att börja med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt RSM som varit igång i över 3 år körde jag länge i orginal (förutom att jag tog bort skummaren och förstärkte filtreringen i bakre facket). Fungerat väldigt bra för mjukkoraller och en del LPS. Aldrig kört med annat än orginal vad gäller pumpar. Nu har jag byggt om rampen till LED men det var mer för att det gick och jag tycker det är roligt med lite experimenterande. RSM fungerar bra i orginal är min uppfattning. Men som någon tidigare sa - titta på beg marknaden - det verkar vara mycket till salu just nu.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej har nog bestämt mig nu å det lutar mot ett rsm 250 i slutet av oktober ungefär.

Har kikat runt lite på innehåll och skulle vilja ha lite synpunkter på mina förslag om det är lämpliga saker för en nybörjare och om dem funkar tillsammans..

*Acanthastrea hemprichii

*Astreopora myriophthalma

*Blastomussa merleti

*Caulastera furcata

*Lobophyllia corymbosa

*Nemenzophyllia turbida

*Rhodactis rhodostoma

*Scolymia australis

*Trachyphyllia geoffroyi

*welsophyllia radiata

*utricina felina

*Heteractis crispa

Vad/vilka fiskar skulle passa bra med ovanstående??

Ingen som kan ge lite feedback???

Ändrat av Gilderon
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...