Gå till innehåll

Enkel metod för vattenbyte och top off för nanokar


freguz

Rekommenderade inlägg

Har kommit på ett sätt att förenkla böket med att både (så ofta som möjligt) göra partiella vattenbyten, och att fylla på avdunstat vatten.

Det hela är väldigt okomplicerat: :)

Istället för att ha en dunk med osmosvatten, som jag använder till att fylla en annan dunk för att blanda saltvatten, eller tappa ur för att fylla på avdunstat vatten, så gör jag helt enkelt om dunken med osmosvatten till ungefär halverad färdigblandat saltvatten.

Så, rutinen blir då (jag sköter allt manuellt, har ingen osmolator), att när jag ser att det har dunstat för mycket vatten, så tar jag och skopar ut någon liter direkt ur karet (ytvattnet), så att det blir lika delar avdunstat och saltvatten som saknas i karet.

Då är det bara att tappa ur från ½-saltvattnet och hälla i karet.

På detta vis får man en kontinuitet i vattenbytandet, man kommer inte undan med "jag tar det en annan dag" eftersom man inte har något rent osmosvatten.

Dock blir ju vattenbytena tämligen små, men i och med att man gör det var och varannan dag, så borde det väl bibehållas en god vattenkvalitet...

Det som är fiffigt är att man kan ju samtidigt ha lite ½-balling i dunken också, så man får jämnt Ca, Mg, KH värde över tid.

Det känns som ett bra koncept, ska testa lite med detta och se.

Kanske att man får öka på salthalten lite i dunken och samtidigt tappa ur lite mer så man får en annan ratio än 50/50, kanske 30/70 är bättre

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man mäter salthalten någorlunda regelbundet så kanske det här kan fungera.

Jag har ytavrinning så jag skulle nog kunna mäta hur mycket vatten som avdunstat ganska exakt i hörnet där det rinner ned och kan därmed få mer precision.

Jag tycker idén låter bra :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man mäter salthalten någorlunda regelbundet så kanske det här kan fungera.

Jag har ytavrinning så jag skulle nog kunna mäta hur mycket vatten som avdunstat ganska exakt i hörnet där det rinner ned och kan därmed få mer precision.

Jag tycker idén låter bra :-)

Jo, man måste mäta salthalten lite titt o tätt, men man får en fingerspitzgefûhl efter ett tag tror jag.

Det känns bra fortfarande efter 2 dagar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...