Gå till innehåll

RSM 130, värme-krash :(


Öbo1

Rekommenderade inlägg

Hej

Var borta på semester i 6 dagar och när jag kom hem var det 29 grader i huset och ca 32 grader i akvariet!

akroporor, montiporor, eufyllier mm var (antar jag) helt döda.. (kritvita/alla "blåsor" borta och sklettet exponerat) och vattnet i akvariet var och är fortfarande helt vitmjölkigt....

alla fiskar, räkor, krabbor mm lever dock fortfarande!

Jag byter så mycket vatten jag kan hela tiden men det är fortfarande vitmjöälkigt och luktar verkligen skit om akvariet....

Jag fattar ju varför allt dog, och är glad att iallafall fiskarna mm överlevde, med varför är vattnet vitmjölkigt???

Finns det nån chans att någon av korallerna trots allt lever eller är det bara att plocka ut och kasta???

Tacksam för all hjälp!

//Tobias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den vita mjölkigheten kommer från bakterietillväxt i vattenmassan. De frodas i det näringsrika vattnet och det är också de som ger upphov till lukten. Det döda organiska materialet ska nog helst ut ur karet så fort som möjligt så att inte resten av djuren stryker med i förruttnelseprocesserna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se till att ha så stor ytvattenrörelse som möjligt (syresättning!) Se om du få igång skummaren - max med luft (syresättning!). Ner med temperaturen ordentligt (ökat syreinnehåll!) Som sagt hitills, ut med det döda, byt vatten. Blanda med kranvatten om du inte har RO vatten tillräckligt. Aktivt kol om du har. Mata inte.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok,

byter vatten så fort det går, men det som tar längst tid verkar vara att värma upp det nya vattnet....

Har nu ca 26 C i akvariet

har öst i en stor strumpa aktivt kol i sumpen

la även i en strumpa ultra phos

skummaren går för fullt (gjorde rent och skruvade ur luftskruven helt) men som sagt det bubblar som attan men bildas inget skum!

två pumpar är ställda uppåt så set är nu snarare storm än cirkulation på ytan

håller på och plockar ut för fullt (attans att man skall vara så duktig på att limma fast korallerna.... och jäklar vad de växer fast sen..)

har inget vadd... men stoppade ner ett skumfilter jag hade iallafall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skummaren kommer att komma igång. men det brukar ta lite tid efterman rengjort dem innan de börjar. du behöver inte värma upp det nya vattnet jag tar vatten från osmosen sen i med en 100liters pump i en 25liters spann brukar ta ett par timmar innan saltet har löst sig, har du fläkten igång som sitter bak på rsmét?

precis som föregående talare har sagt riktar pumpar mot ytan,

mvh/Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
  • 1 månad senare...

Hej, ligger och slösurfar lite och noterade att jag aldrig uppdaterade den här tråden...Efter en höst med minimalt engagemang i akvariet, som mest stått och samlat alger så har återuppståndelsen sakta påbörjats.Fiskarna, krabba, anemon och räkor överlevde hela resan.Även resterna av en montipora har börjat växa till sig. En rödgrön lps (vet ej namnet) klarade sig bäst av alla, och växte mer än någonsin under höstens lågaktivitet...För att få bukt med algerna och för att prova något nytt (för mig iaf) började jag för några veckor sedan köra med polyplabs prylar.Algerna har gett sig, finns fortfarande kvar men tillväxten har stannat och beståndet minskar!Senaste månaden har det blivit några resor till Marinakvariet och korallbeståndet börjar öka igen! Skall se om jag kan få till lite bilder någon dag snart! Fast det blir inte i denna tråden.Tack alla som kom med snabba tips och råd (även om det var ett tag sedan nu).//Tobias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, saken var den att jag var ute och seglade en vecka och under den veckan (misstänker jag) var där säkert något strömavbrott.

efter strömavbrottet (misstänker jag igen) startade nog inte kylfläkten där bak som ibland krävde att man petade till den för att den skulle hoppa igång... har bytt den!!

så när jag kom hem (självklart var det högsommar just den veckan) var det 29 C i huset och 32 C i akvariet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...