Gå till innehåll

50w led


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Kollar runt lite efter nästa steg i mitt ledbyggande. Funderar lite på de 50w ledchip som finns ex på ac-rc, tror ni det funkar att fästa ett sånt chip direkt på en grafikkortskylare, typ denna http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/425/accelero-l2-plus.html?c=2182 ? Borde väl räcka med kylning?

Sen är frågan hur mycket värme som kommer allstras runt ett sånt bygge? Jag skulle behöva placera de ganska tätta och kylflänsen kommer ev att vila mot de aluprofiler som jag monterat mina 10w chip på, de håller i dagsläget en temp runt 35-38 grader, men risken är ju att tempen stiger om man stoppar in två 50w chip därimellan... Tror ni det blir för varmt eller kan det gå om ser till att montera lite mer fläktar för att få fart på luften runt hela bygget?

På ac-rc finns chippen dock inte i 16k utförande, så det blir 10k el 20k, lutar nästan åt 20k nu då jag skulle vilja dra ljuset lite mer mot vitt/blått och inte gulare.... Men det kan kanske ordnas genom de 2st 54w t5orna jag ska ha in oxå :) För ljusstyrkan (PAR-värdet?) lär väl vara högst på 10k chippen?

Eller ger 50w chippen för mycket värme kontra ljus?

Edit: Det är alltså dessa chippen jag menar

http://cgi.ebay.com/50W-20000K-High-Power-4000LM-LED-Panel-Aquarium-/270738329590?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f09430ff6

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lysdioderna som sitter i modulen heter Epiled EP-B3838B-A3 och är rent blå. Den sorteras i en hel del olika bin med våglängder från 445 till 475 nm. Verkningsgraden sorteras från 165 till 380 mw ljusstrålning vid 350mA. Som jämförelse kan sägas att Cree XPE garanteras lämna minst 500 mw vid samma strömstyrka.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lysdioderna som sitter i modulen heter Epiled EP-B3838B-A3 och är rent blå. Den sorteras i en hel del olika bin med våglängder från 445 till 475 nm. Verkningsgraden sorteras från 165 till 380 mw ljusstrålning vid 350mA. Som jämförelse kan sägas att Cree XPE garanteras lämna minst 500 mw vid samma strömstyrka.

okej, så cree är effektivare, gäller samma sak även för 10k varianten?

Några tankar kring värmen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...