Gå till innehåll

Akvarium utan pumpar


Azrael

Rekommenderade inlägg

Hej!

Det enda saltvattensakvarium jag har haft var ett halvhjärtat försök att göra ett "Jaubert"-system, det bestod alltså i ett tjockt lager sand (c:a 10 cm?) med ett bottenfilter under, utan cirkulation genom naturligtvis. Akvariet var 90 liter (60x30x50) och cirkulationen sköttes endast av en "syresten" driven av en rätt kraftig luftpump. Vattencirkulationen var det inget fel på, det fanns definitivt inga områden med stillastående vatten. Jag köpte ett par kilo levande sten för att få in organismer till sanden och handlaren var vänlig nog att håva upp en försvarlig mängd "smuts" från botten av karen där han hade stenen.

Jag hade inte akvariet så länge, men det fanns en hel del att titta på i det, jag kommer till exempel aldrig att glömma den dagen jag upptäckte pyttesmå maneter som simmade runt i akvariet, inte heller fiskynglet jag såg i ett par veckor (det försvann tyvärr sedan). Jag hittade aldrig djuret som grävde små högar i sanden. Jag köpte bara en fisk, mest för att den skulle äta alger, men jag tyckte nog mest att den sabbade.

Anledningen att jag gjorde mig av med det hela var främst att jag fick såna problem med saltstänk runt punkten där luften mynnade, både i och utanför burken. Men jag har ofta tänk på akvariet och undrat vad mer som hade kunnat dyka upp om det hade fått hållas!

Jag vet ju att man får med sig "liftare" till akvariet även om man kör med pumpar, men maneterna hade till exempel ju gått åt direkt, och jag inbillar mig att det skulle kunna dyka upp rätt mycket festligt liv om man kunde undvika att trasa sönder allt i en eller flera pumpar?

Min fråga är alltså: Finns det något vettigt sätt att ordna med luftdriven cirkulation utan att stänket från bubblorna sprider sig så? Man skulle ju kunna dra rör på utsidan som är öppna uppåt, men jag har svårt att tänka mig att man kan hindra bubblorna från att följa med vattnet med bibehållen cirkulation? Ett annat alternativ kunde kanske vara att köra med vanliga motordrivna pumpar, men dra insuget genom något fint filter, man jag vet inte hur fint det skulle behöva vara, och förmodligen skulle det mesta ändå fastna där och dö i alla fall? Man skulle ju kunna köra med en luftdriven skummare också, en sån dödar väl inte plankton? Så något DSB-akvarium behöver det ju inte vara, även om det kanske gynnar en hel del djur att ha ordentligt med sand att gräva ned sig i?

/Henrik

Ändrat av Azrael
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Letar efter begreppet på google, men hittar inte så mycket. Är det typ som ett rör med en syresten i som sen drar med vattnet igenom det när man ställer det lodrätt? Hur blir man av med stänk från bubblorna i så fall?

Hur mycket flöde kan man få genom ett sånt filter?

Jag tycker konceptet låter mycket intressant och skulle gärna testa att köra ett mindre kar på detta sättet bara för att se vad man kan få ut av det! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Letar efter begreppet på google, men hittar inte så mycket. Är det typ som ett rör med en syresten i som sen drar med vattnet igenom det när man ställer det lodrätt? Hur blir man av med stänk från bubblorna i så fall?

Hur mycket flöde kan man få genom ett sånt filter?

Jag tycker konceptet låter mycket intressant och skulle gärna testa att köra ett mindre kar på detta sättet bara för att se vad man kan få ut av det! :D

Du menar "Jaubert"? Jauberts system gick helt enkelt ut på ett tjockt lager sand med en (syrefattig och mörk) vattenmassa under, och ingen övrig teknik. Jag tror att DSB som idé kom därifrån, men jag är inte säker. Min "syresten" hängde fritt i vattnet och den fick förvånansvärt bra fart på det hela, men jag tror att man begränsar det rejält om man bygger in allt i rör.

Hur man blir av med stänk från bubblorna är just vad jag undrar :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan väl sätta en stor skummarkopps aktig grej ovanför? Eller kåpa, så skvätter det upp i den. Så slipper man stänk. Det borde ju vara fint :-)

Man blir säkert av med 80% av problemet på det sättet, men jag har en känsla av att de återstående 20%:en blir nog så irriterande. Dessutom blir det nog svårt att få till det snyggt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...