Gå till innehåll

OSMOS VTN.


troffe

Rekommenderade inlägg

måste man??? Ja bara inte vill!! Meckigt, och hur fel kan det bli om man inte osmosar vattnet? Vi på Gotland har säkert redan bra vatten. Mycket bräckt saltvtn runt kusten o kalkigt värre..Finns det nå´n som kör oosmotiskt?? går det bra? Om jag nu inte får någon balans på mitt vtn o vad är en bra vtn balans? Ochom jag har en bra belastning (Få fiskar). Kan jag låta bli att testa vattnet jämt.. oH vilka parametrar är viktiga att hålla koll på?Min lokale handlare harEN saltvtn pryl och det är en vatten tillsats...bara en parentes..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

smiley1.gifJag tror han menar om man måste använda Osmosvatten.

Om du letar lite bland tidigare trådar så har det skrivits en hel del om huruvida folk använder Osmosvatten eller inte, det är som med mycket annat att olika personer har olika uppfattning men generellt kan man väl säga att om man börjar med bra vattenvärden så blir ju liksom resten lättare.

Det är inte bara en salt-pryl att använda RO-vatten, detfinns en hel del sötvattenskar som fylls på med RO-vattenplus en och annan hemmakokare men det är nog en annan historia smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fantastiskt bördet vara? Vilka värden är bra att ha koll på? Gotland har ett bra vtn för Malawi o Tang-ciklider hårt och kalkigt men inget bra Disk-us o tetra vtn. Men jag ska be att få en deklaration från vtnverket. Finns det nå´n faq-här?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan det vara bra och praktiskt med ett högt KH och hög kalkhalt direkt ifrån start. Men det är för att det inte skall vara en massa föroreningar som man använder osmos. Att tillföra Kalcium och ge karet en hög alkalinitet är i efterhand enkelt. Efter ett tag så har alla lärt sig det.

Viktiga föroreningar som man vill ha bort är exvis: Kväveföreningar, fosfater, kopparföreningar + allehanda metaller som kan ge anrikning i ditt kar på sikt.

Fiskarna tål nog ett och annat men skall koraller bli lyckade och få bra växtkraft så måste man nog veta vad man gör och det vet man inte med kranvatten. Risken att vattenverket hittar på något har man ju inte en aning om. Dom som har vatten från en borra kan i vissa delar av året ha kanonvatten och rätt vad är har lantbrukaren spritt konstgödning på åkern och vips så har man kanske både fått nitrater och fosfater. Denna hobbyn har blivit väldig prylrelaterad och krånglig för många nybörjare. Detta skyller åtminstone jag på att kunskaperna om att hålla ett väl fungerande korallkar ökat radikalt de sista 10-15 åren. Vill man så kan man ju testa med att köra utan osmos. Det är inget tvång men man änentyrar betydligt mer pengar än vad man tjänar på att skaffa en. Domedagsprofet låter jag som. Jag vet men i tider då det diskuteras hej vilt om man skall köra med jonbytarmassa för att rena vattnet ytterligare så är detta bateller.

Jag vill inte avskräcka bara hjälpa.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hihi.Jag älskar att fåhjälp! Det är ju därför jag är här och inte hos min lokale handlare. Ni vet han med Indianplaty´na..O visst vattnet där jag bor är gratis o en osmos går på en 1000 ing.. so whats the big deal. MEN visst saltÄR lite mer tekniskt än söt burken. Men jag har inte bråttom Jag ska bli världsbäst på saltinnan jag drar igång!smiley36.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag har inte bråttom Jag ska bli världsbäst på salt innan jag drar igång!style=

Med den inställningen kommer du komma långt. Bråttom är det sista man ska ha när det gäller salt.

Kolla med tekniska kontoret i din kommun, så kan du få veta vad vattnet innehåller. Läg sedan ut deras svar här på forumet, så finns det massor av människor som kan tolka det och ge bra råd. Men du bör nog ändå räkna med att lägga ut den där tusenlappen... smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

allt är relativt ...vad är du ute efter ...du får verkligen vara duktig på att balansera vattnet ifall du inte skall köra med osmos ...visst funkar det att bara hälla i vatten ...dock finns det chans för att du aldrig blir kvitt brunalgerna ....lite jobbigt i längden ...du får investera mycket i djur som du kommer att ha nytta av i karet då du inte vill använda osmos ...det finns andra typer av filter som du kan använda ...jag rekomenderar dig att köpa osmos ...annars, köp cerith sniglar, rödbenade eremiter ifrån mexiko samt Neritidae Nerita funiculata snigel ...och ett tålamod då du kommer att vara tvungen att spendera tid för att "förbereda" vattnet innan du tar i det i karet ...ifall din plan är att ha koraller ...stenkoraller av något slag ...är det inte bra ifall det finns en möjlighet att brunalger eller liknande kan sätta sig på dina koraller ...de kommer att ta viktiga ämnen som deina koraller behöver bättre ...

men men ...allt är väl möjligt ...ifall det är plånboken som talar ...spara lite till ifall det är att det är omständigt med att köra en osmos ....vänta till du har haft karet i ett halvår ...då ska du få se vad omständigt är smiley2.gif.

Puss o kram

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bytar ca 10% varje vecka, dvs jag tillsätter kranvatten som jag dessförinnan blandat med salt och låtit stå över natten. Den enda nackdelen jag märktär tillväxten av brunalger. Enligt expertis är detta just ett tecken på användandet av kranvatten istället för osmos. Överväger starkt ett osmosfilter, men hade hellre lagt pengarna på innehåll i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"men hade hellre lagt pengarna på innehåll i karet"

-tyvärr är det ju så att det förstkrävs ett fungerande akvarium för att sedan kunna ha något i det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...