Gå till innehåll

Förslag på alternativ fisk / sort


Colan

Rekommenderade inlägg

Hej där!

(Lång presentation kommer senare i "mitt första akvarium")

Jag och frugan beslutade oss för att skaffa ett saltvattensakvarium pga att vi som många andra blev kära i en liten gul kofertfisk. Vi tog reda på hur stort kar den behövde och skaffade ett 680liters.

Tanken var att köra igång med lite koraller och några enklare fiskar.

Våra första invånarna i akvariet är en Gul Kirurg, 2st Banggai'er (hur det nu stavas) + 2 Eldräkor och en putsarräka.

Har även ett antal koraller både mjuka och SPS (se priv. bloggen i brist på egen tråd i skrivande stund)

Nu kom vi till punkten där vi tänkt beställa en kofisk (från AL), men får då höra att den inte är direkt revsäker, då den ger sig på korallers polyper så alternativet gick till en "igelkott" , men den kunde ge sig på nästan allt annat :D

De fiskar vi funderade på i början verkar vara helt fel i vårt akvarium: Kofert/Kofisk, Igelkott, Picasso

Längre fram ska vi skaffa en Mandarin

Frugan blev rätt besviken och hade sett fram emot att "cosimo" skulle få flytta in.

Nu till stora frågan

Vi vill skaffa något trevligt, relativt lättskött fisk med mycket karaktär och gärna färggrann, vad rekommenderar ni ? Är helt öppen för förslag

(EDIT) Vi vill INTE vill ha clowner i nuläget

mvh Mikael "Colan"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättebra med förslag, tack så mycket

a.nilson: Förstår det, var inne hos Akvarielagret dagen efter att deras stora igelkott hade gått bort, de har ju väldigt härlig personlighet (om man bortser från vissa problem :D)

Lindholm: ang. den gula kofferten, gissar att du menar Ostracion cubicus, hur länge har du haft din? Ville verkligen ha en sån men fick kalla fötter när jag hörde om korallproblemen och benämningen "tankwiper".

Laggeman: Kanske passar bättre med dvärgkejsare om jag förstått på temperamentet eller det kanske hänger ihop med storlekar på övrig fisk.

Dykaren: Såg på tryckarsidan att det finns ett par revsäkra sådana bla. Xanthichthys auromarginatus, Blåkindad tryckare

Har tittat lite på wrasse, verkar finnas en del väldigt vackra sådana, sen vet jag inte om de direkt har någon synlig personlighet

Funderar på några/någon mindre fisk ex. Chromis, dom verkar inte utgöra något större problem

Kom gärna med fler förslag och/eller lite erfarenheter om de olika förslagen.

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en Igelkottsfisk i sådär 1 ½ år och den är fortfarande väldigt saknad av både mig och sambon, aldrig haft en fisk med en sådan personlighet. Enligt min erfarenhet så gjorde den inte mycket väsen av sig. den tog inga räkor, koraller eller sniglar utan åt det jag matade den med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

jag har bara haft min koffert (en cubicus) några månader. Änsålänge rör han inget. Jag tänker ha den iallafall, och om han börjar äta saker får man väl prioritera vad som är roligast, tror knappast den kommer äta sönder alla koraller, vad jag läst så är det inte något större problem.

annars kan jag rekomendera röd hökfisk, armatus, den är väldigt personlig och kul, jag har två stycken.

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter: Ahh kul, så sant att man måste prioritera. Btw , hoppas du inte menar en

:ler:

Edvard: tack för din beskrivning, ska ta och fundera både en och två gånger till ang. igelkotten, har en bokad som kan hämtas om jag nu bestämmer mig för en sådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska iväg idag och titta på både AL och Triton vad dom har inne.

Hoppas jag kan hitta någon ny fredlig invånare som ger lite karaktär till akvariet :D

Koffert/igenkott eller inte, ska vänta med den tills jag snackat med både mattias och Tommy på AL, kan hända det kan fungera med en cubicus.

Är väldigt tacksam för alla svaren som jag fått här, blev inte så mycket enklare men öppnade upp för lite andra vackra arter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte jag skulle återkoppla lite, brukar själv gilla när andra gör det så man får veta hur det gick.

Efter många turer så avbokade jag igelkotten på AL, var väldigt sugen på deras färggranna wrasse (ni som varit hos AL har säkert sett den i deras lps/sps kar), men den skulle dom behålla.

Eftersom dom inte hade så mycket denna gång så åkte jag till Triton och kikade runt en stund. Hittade en som jag fastnade för direkt, även om den blir stor på äldre dagar.

Det blev tillslut en ung Acanthurus sohal och 5 st Chromis atripectoralis.

Min gula Kirurg blev förälskad i Sohal'en direkt efter nästan 1,5 timmes långsam acklimatisering :D

Nu ska dom få bo ihop sig ett par månader och förhoppningsvis går allt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...