Gå till innehåll

Kall träff i Lysekils skärgård 20 augusti


Slanten

Rekommenderade inlägg

Hej alla glada och kalla akvarister!

Nu drar det ihop sig till en insamlingstur till sjöss i Lysekils skärgård! Vi är än så länge tre glada sillar som ska åka ut med undertecknads 5 meters motorbåt. Det innebär att det finns plats för tre till.

Datumet som gäller är lördagen den 20 augusti.

Alla kalla akvarister är välkomna med håv och spann i högsta hugg. Först till kvarn gäller. Anmälan sker via PM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är hjältligt välkommen nästa gång! Om sensommaren/hösten behagar att ge oss bättre väder blir det nog fler turer.

Än så länge ser lördagens prognos ut att ge soligt, men lite för blåsigt. Får se hur det går. SMHI är ju inte kända för sin träffsäkerhet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kort rapport från lördagens tur kanske kan vara av åtminstone deltagarnas intresse :)

Vi möttes upp i rinkenäs fritidsbåtshamn i Lysekil runt lunch-tid och började lasta båten. Det är ju ingen danmarksfärja så den blev snabbt full med nät, håvar, grillar och glada deltagare. Solen sken och värmde oss, men vinden var ganska hård. Gissningsvis 10-12 m/s vilket är på tok för mycket om man har en nedlastad båt. Det gjorde att vi tog den närmaste holmen vi kunde hitta, nämligen Lilla Skeppsholmen. Viken vi la oss i var i lä och vi kunde börja blöta ner håvarna. Bygert var en hejare på att svinga sitt kastnät och Jakob lade ut ett finmaskigt nät som visade sig vara en effektiv fiskfångare. Mjärdarna i viken gav också gott resultat. Jag hade lagt ut ett skäddegarn dagen innan, men vinden och vågorna gjorde det omöjligt att vittja. Även trålen fick ligga kvar på bryggan.

Lunchen serverades av min glada hustru och vi lät oss hungrigt smaka av grillat kött med tilltugg.

Vid dagens slut hade vi fångat både det ena och det andra. Om jag minns rätt blev listan rätt lång:

Skärnsultra

Stensnultra

Tångspigg

Torsk

Rötsimpa

Kolonisjöpungar

Tarmsjöpung

Sjöstjärna

Strandkrabba

Havstulpaner

Stenar med tång

Fyll gärna på om jag glömt nån art.

Träffen gav definitivt mersmak, så jag hoppas att vi kan få ihop en träff till innan hösten. Då med lite mer stilla väder.

post-2834-14468922689779_thumb.jpg

post-2834-14468922690228_thumb.jpg

post-2834-14468922690543_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det var en riktig höjdare, att fånga djuren själv är nåt extra. Jämfört med när vi var ut i fjol hade vi ju utvecklat fångstmetoderna också, snart dammsuger vi västerhavet. Har man nåt som helst intresse åt det här hållet är det ju klar ide att haka på nästa vända, både för att fånga djur och för att prata strunt med andra likasinnade nördar.

Somliga tror ju också att man måste ha korallrev för att ha snygga fiskar. Glöm det bara säger jag.post-4105-14468922692649_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en grässnultra. Jag kan hålla med om att blågyltan är nåt av det snyggaste som finns i svenska vatten men det finns annat som tål att tittas på också, gör man sig besväret att titta ordentligt på en abborre t ex så är den väl så snygg som mycket av det man hittar i zooaffär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...