Gå till innehåll

Fråga om mjukkorall och nanoakvarium, belysning?


mikael_pecov

Rekommenderade inlägg

Jag har i dagarna köpt ett nano akvarium och är i uppstartfasen. Det har uppstått lite funderingar kring om jag enbart ska ha fisk eller tillsätta någon form av mjukkorall i karet. På mina lysrör står det: 2x11w - 6500k. Det är ett Aquatic Nature Evolution. Räcker belysningen till någon form av mjukkorall eller tycker ni att jag ska köra (F/O)? Vilken typ av mjukkorall rekommenderar ni en nybörjare om detta är möjligt?

Tacksam för svar

Hälsningar Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11w, då är det kompaktlysrör antar jag? 6500 är nog lite gult ljus, fisken bryr sig nog inte så mycket men du kommer nog få mycket finare färger i karet om du byter dina två 6500K lysrör mot ett blått och ett 10,000K lysrör istället. Då blir nog eventuella koraller mycket gladare med, även om det nog går få en hel del mjukkoraller och skivanemoner tex att växa under 6500 utan större problem.

Frågan är bara vart det är lämpligast att köpa nya lysrör om du vill ha det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir mycket bättre! :)

Om du vill se skillnaden så kan du kolla den första bilden i min tråd jämfört med bilder från sidan tre och senare. Första bilden är samma ljus som du har nu, sen är det samma ljus som du har beställt.

/Madde

---

- Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...