Gå till innehåll

Clownägg


Wotan

Rekommenderade inlägg

När jag satt framför karet tyckte jag att mina clowner uppförde sig lite ovanligt. Gjorde då en närmare undersökning och såg en hel drös med ägg som de lagt precis bredvid sin anemon smiley4.gif... De vaktar nu dessa mycket noga. Ska bli väldigt spännande att se om det blir några yngel av dem... Första gången jag fått ägg i ett saltkar

Nu kanske jag måste starta ett sidokar för dem och skaffa mat som de kan äta om det blir yngel m.m... Blir det inga yngelnu så är det nog inte sista gången de lägger ägg...

Har ni några tips?

Funderar på att skaffa en svag nattlampa så de bättre kan fösrvara sina äggom natten, vad tror ni?

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver ingen lampa dom försvarar sin ägg ändå med lampa är det fler djur som hittar dom så det gör nog varken till eller från.

Clowner går att dra upp men det är en hel del jobb med det dykaren å göran tror jag att det va som har dragit upp egna yngel kolla med dom så får du nog lite tips.

Kolla ärven RC finns mycket info om att odla clowner

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äggen har nu fått en mörkare ton så det börjar väl närma sig kläckning ikväll eller imorgon kväll gissar jag...Vet dock inte om jag har tillräckligt bra möjligheter att ta hand om ynglen. ska starta ett 5 liters kar (det enda jag har) och se vad som händer- om jag nu i huvudtaget hinner fånga dem innan de blir mat...

Har tyvärr ingen kamera än men snart har jag i alla fall en kameramobil, men det räknas väl inte. NoName ska annars komma över och ta lite bilder framöver, det ska bli kul. Men då är ju dessa redan kläckta...

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd bara att jag är så dålig på att fota smiley36.gif "framkallningen" är ju gratis iallafall smiley2.gif.Men jag kan kika förbi senast på söndag iallfall lite mkt att stå i denna vecka.. smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownfiskyngel äter inte algplankton och utan rotifers så är det enormt svårt att dra upp ynglen, det är då i principbättre att låta de kläckta ynglen bli mat för koraller och andra filtrerare i akvariet. Eventuellt kan det gå att få en liten andel yngel att överleva på mycket finkrossat flingfoder, har läst nånstans att någon av de kommersiella odlingsanläggningarna fick en överlevnadsgrad på runt 10-50% på just finkrossat flingfoder jämfört med 90-95% med rotifers. Överlevnadsgraden på flingfoder hängde samman med clownart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, oddsen är ju inte på min sida direkt...

Föresten jag ska få en clown ikväll som tydligen ska vara 12 år gamal.Ska bli spännande att se hur gamal den kan bli... Bara den inte dör i flytten, kanske blir för mycket ståhej vid gamla dar... Har sett att de ska kunna bli upp mot 15- 25 år i fångenskap så... Någon annan som har en riktig gamal räv i sitt kar?

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt den här kullen gå hädan och beställ hem rotifers, phyto etc. till nästa kull. Trivs clownerna ordentligt så bör du kunna få en ny kull ungefär var 15e dag. Skaffa även ett lite större kar att ha som uppdragningskar fram till metamorfosen, vattenkvaliteten är av yttersta vikt och 5 liter känns lite som ett vågspel. Täck sidorna och botten på karet med svart täckplast eller nåt liknande så att det enda ljus som kommer in kommer in rakt uppifrån och en vanlig skrivbordslampa el. dyl är utmärkt, för filtrering och cirkulation funkar ett vanligt motordrivetinnerfilter bara du håller det ordentligt rent, tänk dock på att stänga av den del av karet som filtret sitter i med nån form av mycket finmaskigt nät el. dyl.

Det kan vara idé med ett runt kar för att få bra och lugn cirkulation och inga döda hörn där skit kan samlas i större mängd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2005-02-01_155203_fff.JPG

2005-02-01_155258_ffff.JPG

Så här är dem. NoName är fotografensmiley1.gif

(Äggen är svåra att få på bild, speciellt med alla (kalk)alger som jag har på rutan...)

Tyvärr så gick de som väntat i graven idag... Men jag var ju inte förbered ordentligt så... Ska nästa gång ta upp stenen så nära in på kläckningen jag kan ochha den i ett separat kar, tror att det kan rädda ett par st... + Att ha passande mat

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...