Gå till innehåll

Sjöborre ihop med Picassotryckare?


Luddox

Rekommenderade inlägg

Funderar ev på att skaffa mig en sjöborre (Diadema setosum). Undrar om någon av er hållit denna i sällskap med en picassotryckare, och hur det i så fall fungerat? (Även en tryckare borde ju ha lite jobb med att forcera taggarna om den skulle få för sig att borren är mums..)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Picasso (ca 7-8 cm) samexisterar iofs sen lång tid med en eremit. Men visst är det på sikt en klar riskfaktor. Min fråga gällde specifikt sjöborrar, då de gissningsvis kunde ha ett visst skyddd genom sina taggar. Att sniglar m fl åker dit är jag väl medveten om. Sen är väl Clowntryckaren några snäpp värre än Picasson? Är dock hur som helst även jag inne på att en borre kan bli en ovanligt lyxig middag för min tryckare:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en Picasso som hade som hobby att knäcka ryggen på Chromis.

Ofta hände sådant i samband med inflyttning, men ibland kunde denna även få små ryck att "vardagsjaga" utan anledning.

Nu har jag en blå Niger som med har lite samma symtom, men har ännu inte dödat något. Den kan däremot få små ryck och börja dra i sjok av stjärnpolyper och prygla rutskrapan eller andra fixaarverktyg.

Den är däremot mycket lugnare än picasso som bet i stenarna tom så det rök LS-kross.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Picasson behöver något att slipa tänderna på så att de inte blir för långa. Jag har sett en film på hur man slipar tänderna på sin tryckare. Jag tror det var en Drottningtryckare.

Nigern är planktonätare som liten. Det är därför den ofta går bra att ha i akvarium upp till ungefär 15 cm storlek. Men den den blir ungefär 50.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...