Gå till innehåll

Bänk som sviktar?


Crugge

Rekommenderade inlägg

Visste inte riktigt vart jag skulle fråga någonstans så de fick bli här, har precis köpt och fyllt ett 96 liters kar hemma, med allt i är det ca 75-80 liter vatten, 9 kg sten å lite sand osv. så allt som allt bör det väga 90-100 kg gissar jag på, Nu är det så att akvariumet står på en hemmasnickrad bänk, ej specifikt byggd för akvarium men den är rätt så massiv, tjejen å jag satt samtidigt så den bör klara 150kg åtminstonde, ser ut å klara det dubbla så.

När vi nu fyllde akvariumet kan man se en väldigt lätt svikt i mitten av bänken, får in ett dubbelvikt papper ungefär så gissar på 1 mm svikt. Akvariumet har en "plastram" den står i som medföljde plus en 5mm sån här matta under. Bör jag förstärka mitten med en extra pelare eller klarar akvariumet 1mm svikt i mitten?

Tackar på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har sån här "underlags" matta under, inte frigolit. Temporär löste det genom att ta en gammal ikeahylla å tryckte upp mitten lite, så nu är skivan helt i lod, finns plats för att sätta in en extra regel där under så får ta å köpa en. Tack för infon!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kan mäta 1 mm mellan akvariet och bänken på mitten så är akvariet helt rakt och glaset/ramen bär upp vikten. Ett sådant kar kan du placera med bara stöd för gavlarna om det behövs. Glas är faktiskt ganska så elastiskt. Ett 90 liters har väl ca 80 cm som spännvidd ungefär. Det är din bänk som sviktar redan innan akvariet sällts dit troligtvis - om du lägger ett pass när det är obelastat så kan du nog bekräfta detta. Ditt underlag tar upp detta. Att försöka stötta upp mitten kan göra allting värre eftersom du då kan riskera att få en påtvingad kulle i mitten av akvariet och då kommer du få spänningar i akvariet och det är sådana påtvingade spänningar som orsakar de flesta glaskrascher.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För ungefär 20 år sen hade jag ett salt akvarium på en träbänk som var massiv, med tiden så vred sig bänken och akvariet sprack... det blev dyrt, blött på golvet och det tog framförallt 20 år innan jag återvände till hobbyn

Visste inte riktigt vart jag skulle fråga någonstans så de fick bli här, har precis köpt och fyllt ett 96 liters kar hemma, med allt i är det ca 75-80 liter vatten, 9 kg sten å lite sand osv. så allt som allt bör det väga 90-100 kg gissar jag på, Nu är det så att akvariumet står på en hemmasnickrad bänk, ej specifikt byggd för akvarium men den är rätt så massiv, tjejen å jag satt samtidigt så den bör klara 150kg åtminstonde, ser ut å klara det dubbla så.

När vi nu fyllde akvariumet kan man se en väldigt lätt svikt i mitten av bänken, får in ett dubbelvikt papper ungefär så gissar på 1 mm svikt. Akvariumet har en "plastram" den står i som medföljde plus en 5mm sån här matta under. Bör jag förstärka mitten med en extra pelare eller klarar akvariumet 1mm svikt i mitten?

Tackar på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...