Gå till innehåll

Frågor om LS och scaping..


Husvagn

Rekommenderade inlägg

Tänkte jag skulle ta tag i utformningen av revet snart då. Har läst runt lite här och kommit fram till att det "wp rör" och svarta stripes som gäller, med lite lim av någon sort.

Första frågan är då vad är ett wp rör? Hade ni snackat pvc-rör hade ni antagligen sagt det så jag tänker ett sånt här rör: http://preview.canstockphoto.com/canstock5180079.png , Är det sånna rör som ska användas? Läste att folk undrar hur dom ska böjas, det borde ju inte vara ett problem om det var sånna.. Också känns som ett pvc hade varit bättre för o få det ordentligt stadigt..

Har en burk KZ Speedglue hemma, som där nu är ca. 1/4 kvar i efter att jag försökte limma ihop 2st stenar utan någon vidare framgång- då hade jag iofs. inget som stadgade dem så jag ger väl den ett försök till efter att jag fått i lite rör och stripes i stenen..

Sen kommer vi till stenen- Hur länge kan jag ha LS ovan vattnet innan jag behöver oroa mig för livet i den? samt om det för stenens skull är helt safe o bara dra slagborrmaskinen rätt i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag borrar med vanligt borr utan slag, borr för metall.. Wp rör är vita hårda rör för just el installationer. Det du har på bliden är flexrör inte samma sak. Pvc rör är dom rör som vi använder mellan kar o sump tex , oftast gråa hårda rör som du kan köpa hos flesta saltbutiker.. finns i flera olika tjocklekar.

Mvh Manne

---

- Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aah! Nu vet jag vad ni menar för rör.. Dom kom inte upp i mitt huvud bara, pendlade mellan "flexröret" och ett vanligt pvc rör :P

Tack manne!

Hur är det med LSen då? Tänkte att det borde vara lugnt så länge den håller sig fuktig, så man har väl relativt gott om tid på sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller LSen så hade jag jobbat med den tills jag var nöjd, dock inte mer än nödvändigt ändå. Så bygg på o fixa med den o sen i med den igen.. någon direkt tidsangivelse är svårt o säga..

Stenen i sig fraktas oftast enbart fuktigt med papper i frigolitlådor.

Mvh Manne

---

- Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade lite i förrgår, men gav upp efter ca. 2 timmar, 2 meter wp-rör och en burk KZ SpeedGlue, fick inte skiten o fästa, borrade hål i stenen, "trädde" på stenarna, och la speedglue i mellan. Det satt rätt bra trodde jag till en början, men sen råkade jag stöta till hela bygget och allt lossnade..

Hur får ni dit stripesen? och är det kanske bättre o göra som jag har sett någon skriva- att man gör en ställning av wp-rör först, och stripar dit stenen på den? tycker det borde bli lite julgran över det, med stenarna "hängandes"..

Kommer kalkalger och liknande täcka rören senare? Är ju inte så fint om man ser något av dem..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå!Man får pusla lite med stenen så den vilar lite på varan. Sen borrar du hål i stenen på nått bra utsitckande ställe och på den stenen som du vill fästa dit. Sen är det baras att kleta på reef-Bond över stripsen.. Man kan inte se skillnad på LS och reef-Bond sen när det har fått växa kalkalger pådet. Det enda som är dumt med reef-bond är att man måste ha det över vattenytan när man sätter på det. Sen ska det härda i 15min.. Det smarta med det är att man vet att det håller för när mansän fyller på med vatten så blir ju det inte lika mycket påfrästning på stenen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...