Gå till innehåll

Är kalkbuffert nödvändigt?


kaptenen

Rekommenderade inlägg

Det är ungefär de typer av koraller jag har i tankarna. Jag ska nämligen se till att göra om mitt 60 liters till salt om ett par månader och jag undrar då om man byter vatten rätt så ofta (blir väl antagligen så pga vattenvolymen) så tillförs ju nytt calcium via saltet och på det sättet behöver man inte använda en buffert. PH-svängningarna kommer troligen vara så små ifall man byter vatten så pass ofta som varannan vecka, för min uppfattning av saltvatten är att man inte byter vatten lika frekvent som man oftast gör med sötvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att svara på om du behöver tillsätta Ca eller inte, du får helt enkelt mäta Ca-koncentrationen.

Det är inte bara stenkoraller som förbrukar Ca, finns även kalkrörmaskar, kalkalger mm. Sedan beror det på vilket salt du använder vissa märken innehåller mer kalk än andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mät KH i första hand. Skulle det dippa så kan du börja titta på kalciumvärdet. Vid utfällning till kalksten (kalciumkarbonat) via kemisk eller biologisk fällning så betyder ett fall på 1 i KH att ca 7-8 mg kalcium förbrukats. Det är alltså lättare att se om något är på gång genom KH-testen eftersom det är svårt att läsa en sänknig av kalciumvärdet på 7-8 ppm med säkerhet. Ligger inom felmarginalerna för de flesta tester.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, men under hur snabb period sker en sådan förändring om man tänker ett kar med normal belastning? Sker det inom tidsramen av två veckor eller kan det gå ännu fortare? Kan tänka mig att det går fortare i början, då karet fortfarande är instabilt vad gäller vattenvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, då borde ju jag kunna klara mig vid typ 10-15 l två gånger i månaden, kanske endast 10 l. Det är ju självklart individuellt från kar till kar, men att du får kalkalger och inte använder buffert tyder ju på att det funkar. Det kanske beror på att du har ett bra salt.

Har du dtenkoraller eller är det endast mjukoraller......eller har du inga koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, då borde ju jag kunna klara mig vid typ 10-15 l två gånger i månaden, kanske endast 10 l. Det är ju självklart individuellt från kar till kar, men att du får kalkalger och inte använder buffert tyder ju på att det funkar. Det kanske beror på att du har ett bra salt.

Har du dtenkoraller eller är det endast mjukoraller......eller har du inga koraller?

Hehe, jo, klart jag har koraller. :) Tänkte i starten att köra "fish only", men akvariet såg så tråkigt ut, så det blev att det åkte i koraller. Skivanemoner, kolenianemoner och nån läderkorall tror jag det är, inte helt säker, men alla lever på fotosyntes, vilket är min smak av skötsel! ;)

Ta det lite lugnt med vattenbytet, kör på 10 liter varannan vecka, eller kanske t.o.m. var tredje vecka. Nåt som folk ofta gör fel i akvarievärlden är att de bytar för mycket vatten och för ofta. I vatten finns det också dessa nyttiga bakterier som hjälper till med nedbrytningen.

Som de sa ovan, det beror på ju hur många koraller du ska ha osv. Jag har bara dessa 3 sorterna i väldigt små grupper så de tar ju inte så mycket. Dessutom har jag ju levande sand som består av både kalkgrus och snäckskal vilket hjälper ph värdet att hålla sig stabilt, kalken gör ju så att ph värde stämmer överens också! :)

Jag strävar efter att mitt akvarium ska vara så lättsköt som möjligt och kör då på saker som är härdiga ifall olyckan skulle vara framme, snackar om t.ex. saltvattensakvariers värsta fienden: Strömavbrott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, jo, klart jag har koraller. :) Tänkte i starten att köra "fish only", men akvariet såg så tråkigt ut, så det blev att det åkte i koraller. Skivanemoner, kolenianemoner och nån läderkorall tror jag det är, inte helt säker, men alla lever på fotosyntes, vilket är min smak av skötsel! ;)

Ta det lite lugnt med vattenbytet, kör på 10 liter varannan vecka, eller kanske t.o.m. var tredje vecka. Nåt som folk ofta gör fel i akvarievärlden är att de bytar för mycket vatten och för ofta. I vatten finns det också dessa nyttiga bakterier som hjälper till med nedbrytningen.

Som de sa ovan, det beror på ju hur många koraller du ska ha osv. Jag har bara dessa 3 sorterna i väldigt små grupper så de tar ju inte så mycket. Dessutom har jag ju levande sand som består av både kalkgrus och snäckskal vilket hjälper ph värdet att hålla sig stabilt, kalken gör ju så att ph värde stämmer överens också! :)

Jag strävar efter att mitt akvarium ska vara så lättsköt som möjligt och kör då på saker som är härdiga ifall olyckan skulle vara framme, snackar om t.ex. saltvattensakvariers värsta fienden: Strömavbrott.

Ja, man får väl testa sig fram vilken regelbundenhet det ska va på vattenbyte. Precis min tanke också, att det ska vara lättskött eller åtminstone hyffsat lättskött.

Strömavbrott är ju inte så roligt. Reagerar korallerna så pass fort på en "ljuspaus" eller hur man ska förklara det. Jag har aldrig varit med om ett strömavbortt längre än en timme så förövrigt har jag mycket dålig erfarenhet av det. Jag har väl haft tur :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, man får väl testa sig fram vilken regelbundenhet det ska va på vattenbyte. Precis min tanke också, att det ska vara lättskött eller åtminstone hyffsat lättskött.

Strömavbrott är ju inte så roligt. Reagerar korallerna så pass fort på en "ljuspaus" eller hur man ska förklara det. Jag har aldrig varit med om ett strömavbortt längre än en timme så förövrigt har jag mycket dålig erfarenhet av det. Jag har väl haft tur :)

Hehe, där är dem stackarna här på saltvattensguiden som har haft strömavbrott i 5 dagar och det klarar inte karet, i alla fall inte de extremt känsliga. Det är inte bara ljuset som är viktigt, cirkulationen måste ju fungera för detta är nyckeln till att filtreringen i levande stenen, levande sanden fungerar samt hjälper till att föra bort korallernas avföring. Sen gör ju cirkulationen en viktig del också, syresätter vattnet. Saltvattensfiskar vill ha mycket syrerikt vatten och jag vill minnas att någonstans stod det att saltvatten hade svårare syreupptag än sötvatten, så ytan får ju bli piskad för att få ner syre i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan förstå det, att det inte finns särskilt mycket som klarar sig 5 dagar. Jag tror växter klarar sig typ tre-fyra beroende på förutsättningar, och koraller som är ännu känsligare.

Ja, jag e väl i för mycket belysningstankar nu, så jag tänker ganska enformigt, men såklart är allt du radar upp beroende av elen i våra hem. Elen ger möjlighet till allting men kan också förgöra det ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...