freddi36 Postat 28 augusti 2011 Postat 28 augusti 2011 jag har en clownfisk som går ensam nu eftersom hennes kompis dog för några dagar sedan han jag köpte denna jag har kvar av sa att det var en percula. jag tycker inte riktigt det men ocellaris och percula är ju jätte lika. nu frågar jag er som kan lite mer än jag, vilket är det? percula eller ocellaris?jag vill veta så jag kan köpa "rätt" sorts kompis till den Citera
turboadde Postat 28 augusti 2011 Postat 28 augusti 2011 Jag skulle nog gissa på ocellaris pga dom smala svart ränderna. Sen är det lite svårt att se på bilden men det ser ut som din har 11 streck i ryggfenan men som sagt det är lite svårt att se. Citera
freddi36 Postat 28 augusti 2011 Författare Postat 28 augusti 2011 ska ocellaris ha 11 ryggfenstrålar?det jag har reagerat på är att percula brukar väl bli svart på ryggen mellan de 2 främmre vita strecken?skulle det göra något om jag råkar köpa fel kompis till den? Citera
StoffeSwe Postat 28 augusti 2011 Postat 28 augusti 2011 Både Ocellaris och Percula går bra ihop och kan bilda par. Så det spelar egentligen ingen roll om det är en Ocellaris eller Percula, dom kommer trivas bra ihop om det inte är så att du har en honan och skaffar en hona till. Min rekommendation skulle vara att du focuserar på att köpa en mindre clownfisk än den du har, sen om det är en Ocellaris eller en Percula spelar inte så stor roll. Citera
freddi36 Postat 28 augusti 2011 Författare Postat 28 augusti 2011 det med att hanen är mindre än honorna och att honor bråkar vet jag den som dog för ett par dagar sedan köpte jag som percula. den som är kvar nu var ganska så hård mot den mindre så därför trodde jag att detta kanske var en ocellaris och det var därför som dom bråkade lite? på denna bilden syns fenstrålarna lite bättre. tror det är 11.. Citera
turboadde Postat 28 augusti 2011 Postat 28 augusti 2011 japp ocellaris ska ha 11 och percula 10 i regel. Citera
freddi36 Postat 28 augusti 2011 Författare Postat 28 augusti 2011 det är lite svårt att se om det är 10 eller 11 på bilden och helt omöjligt i karet för den är inte lungn en sekund kan det kanske va en korsning om den har 10 strålar men inga tjocka svarta band och allmänt "perculautseende"?hursom så tror jag den får en ocellaris kompis Citera
stigigemla Postat 28 augusti 2011 Postat 28 augusti 2011 Den bästa skillnaden mellan percula och occelaris är att percula kostar dubbelt så mycket. (Och så småningom ser man att den inte blir lika stor). Citera
freddi36 Postat 28 augusti 2011 Författare Postat 28 augusti 2011 ja, i min lokala affär så kostar ocellaris 125kr, percula tror jag kostade 275kr. ett par för 550kr.men när jag köpte karet så följde clownen med så jag vet inte vad den kostade i affär. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.