Gå till innehåll

Bygga egen belysning (ungefär)...


kaptenen

Rekommenderade inlägg

Jag undrar lite. Såg följande MH på Jula http://www.jula.se/metallhalogenstralkastare-150-w-ip65-427578 och har sett att andra använder här på sidan.

Den e inte speciellt snygg och tänkte då om man möjligtvis skulle kunna bygga in den i en slags låda i trä som hänger på väggen och ha ett hål under där just lampan är. Den väger ungefär 6 kg och med materialet att bygga "lådan" kommer antagligen göra att den väger 10 kg.

Kommer en regular vägg (gips) att hålla för detta? Med starka fästningar och kanske även stålvajrar för att lätta på trycket en aning, borde det väl fungera?

Om det finns någon som gjort liknande projekt (gärna med ännu tyngre saker) så kan ni ju kanske skriva hur ni gjorde, och hur resultatet blev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det en någorlunda ny gipsvägg ska mollyplugg funka... om det är en gammal (som min gjord av gamla bastkjolar och blålera) går det sämre...

ju större anläggningsyta desto bättre... sätt gärna en skiva på väggen som du sen fäster in lådan på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En metallhalogen allstrar mycket värme och skall du bygga in den i en låda så får den inte vara av trä om lådan är knappt större än lampan. Metallhalogen bruka ha rekomendationen ca 20 - 50 cm från närmsta brännbara ämne. Får du inte ventilation så bränner du sönder lampan också även om du tar plåt som inte brinner i sig. Den lampan från Jula är byggd för att sitta fritt och troligtvis också för att vara utomhus (bättre kylning).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste nu att självaste dosan (ballasten) inte är fuktskyddad och med tanke på att de ser ut som att det är långa sladdar så borde man kunna fixa det genom att ha den utanför, möjligtvis på locket, eller ska jag helt enkelt göra så att jag köper mdf, bygger en "låda" skruvar fast den på väggen, och under den sitter lysrören riktade ned mot karet och i självaste lådan sitter dosorna så att man slipper se dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...