Gå till innehåll

Hur skall en skummare fungera? Skummet som hamnar i koppen.


SupraEnd

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har inte haft en skummare förut och undrar hur en skummare skall uppträda.

Det jag undrar, när skummet bubblar över och hamnar i skumkoppen, skall det endast bli kletigt skumm där, inget vatten? För när man kör en nyinköpt pump så blir det mycket skumm men som snabbt blir till vatten när det hamnar i skumkoppen, och då tar det inte lång tid förrän koppen blir fylld med vatten och svämmar över. Detta även om man stryper tillförseln av luft väldigt mycket, men tids nog blir koppen ändå fylld med vatten.

Skall även skumproduktionen ställas in så att skummet precis orkar sig över kanten till skummkoppen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skriv vilken skummare du har så finns det säkert någon som har en likadan o kan förklara.

I många fall så finns det en inställning o göra på Skummaren där det finns max/min på vattennivån som givetvis påverkar mängden skum i koppen.

Att den ballar ur lite iomed att du sätter i en ny pump i karet är inte helt ovanligt. Effekten bör försvinna inom någon dag.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite beroende av hur man ställer in skummaren omvandlas skummet till vätska. Ibland ser det ut som te, ibland som äcklig sås.

Jag tömmer min kopp typ en gång i veckan, men det beror på hur kraftig belastning man har i akvariet.

Vid långsemester kan det vara bra att ha en akvarievakt som sköter tex matning, vattenpåfyllning och kopptömning. Men är man bara borta en vecka kanske man kan lämna det utan tillsyn. Man lär känna sitt akvarium efter ett tag och hur mycket skötsel som krävs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...