Daniel Postat 26 januari 2005 Postat 26 januari 2005 skriver här för jag antar att detta är ett nybörjarfråga...jag har intstallerat en aquamedic multiflotor 1000 i morse, jag blevförvånad att den började "skumma" efter ett par timmar, den har samlatcirka en halv centimeter smuts i koppen och nu skummar den inte längre,den bara "puttra" under koppens ytan och inget skum bildas.. innebärdet att det inte finns något mer att skumma eller är det något fel?jag en luftpump som trycker in luften i cirkulationspumpen, då ärdet inte täppt där, skummaren är fullt med luftbubblor, det är inte detsom är problemet, och inte heller kalk i cirkulationspumpen, eftersomden har legat i ättikvatten hela natten..kan någon förklara mysteriet?det borde finnas "saltvattensakvarium for dummies" Citera
adddo Postat 26 januari 2005 Postat 26 januari 2005 De gör detNog inget att oroa sig för.. Min gamla Tunze gjorde samma sak ibland. Citera
Daniel Postat 26 januari 2005 Författare Postat 26 januari 2005 det ska jag absolut köpa!tack för svaret och tipset Citera
maresboy Postat 26 januari 2005 Postat 26 januari 2005 det är helt normalt... finns lite dött från sten osv som den skummar bort.. sen tar det några veckor innan det börjar igen... Citera
adddo Postat 26 januari 2005 Postat 26 januari 2005 Ingen bok att rekommendera då den är hopplöst utdaterad o fylld av felaktig info. Citera
xedar Postat 26 januari 2005 Postat 26 januari 2005 Tjena jag antar att det är min gammla skummare du har inte precis hält på med nytt vatten? då brukar den sluta skumma helt i en timme ungefär. det kan ju åså va så att där inte är mer skit att skumma.Mvh Mikael Citera
Daniel Postat 26 januari 2005 Författare Postat 26 januari 2005 det var nog inte så mycket att skumma då..jepp xedar det är din gamla skummare..lite off topic.. tack igen för köpet, är supernöjd med stenen ochkorallerna som satte på stenen verkar må bra än så länge.. vad var detför typ sa du? Parazoanthus Gracilis? har tom sett några minisjöstjärnor (0,5 cm) på glaset imorse.. kul, hoppas de klara sig oxå! Citera
xedar Postat 26 januari 2005 Postat 26 januari 2005 dom det fanns mest av är Zoanthids små "knappar"sen stenkorallen tror jag är en milipora men jag är inte helt säker. Mvh Mikael Citera
stigigemla Postat 26 januari 2005 Postat 26 januari 2005 Matar du med mat som innehåller lite fett så är det normalt att skummet går ned några timmar. Citera
zippo Postat 26 januari 2005 Postat 26 januari 2005 jag har läst någonstans för länge sedan att en bra skummare tar "vilopause" och skummar inte lika mycket hela tiden ,det är okså erfarenheten jag har av diverse olika skummare/märken alltså helt normalt Citera
Guest NoName Postat 26 januari 2005 Postat 26 januari 2005 Matar du med mat som innehåller lite fett så är det normalt att skummet går ned några timmar. Mat som innehållerrelativt mycketfett alltså.... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.