Gå till innehåll

Städpatrull!


jocke_ahl

Rekommenderade inlägg

Hej.. Har nu haft burken igång i 2 veckor och allt ser stabilt och fint ut.. Nu vill jag äntligen stoppa i lite levande och då tänkte jag börja med en liten städpatrull.. Jag har ett 250L kar med en sump på 112L.. Vad ska jag införskaffa för att det ska bli så bra som möjligt? Har i dagsläget en röd och en blå sjöstjärna bara..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

börja med att lägga ner sjöstjärnorna i sumpen om du vill ha kvar räkor och sniglar, iallafall tills du vet exakt vad det är. Turbosniglar smaragdkrabbor & pepparmintsräkor tycker jag är effektiva.

Varför skulle han inte kunna ha sniglar o räkor med sjöstjärnorna?

Personligen skulle jag rekomendera att köra på endast sniglar och kanske en räka , Turbo sniglar, några nassarius sniglar och några andra som handlaren ev. har så skall det nog gå fint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om inte det är några killerstjärnor du har som jag inte känner till som Jonis har lyckats gissa sig till skall det inte vara några problem :) Har själv en blå utan några som helst problem med sniglar.

Eremiter är riktigt effektiva MEN tyvärr tar de skall från sniglarna... När jag började så köpte jag 5 blåa eremiter och 25 sniglar, tog inte mer än 3-4 dagar tills jag hade plockat upp 5st tomma skal ur karet. Jag rekommenderar att köra endast sniglar och vill du verkligen ha en eremit, ta en som är enorm som aldrig skulle få för sig att ge sig på några av de små sniglarna för skalen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ormsjöstjärnor kan gå på räkor. Finns en röd som ska vara lite bittsk också. De kan vara bra att veta vad man har innan man blandar.

Vill man ha eremiter tillsammans med sniglar kan det vara bra att köpa många tomma skal, så slipper man förlora sniglarna. Har haft sniglar med blåbenade eremiter i ett år nu och dom byter skal ibland, har dock alla sniglar kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...