Gå till innehåll

Vad tror folk om denna armatur?


Järv

Rekommenderade inlägg

Letade runt på AC-RC då jag tänkt bygga in ett par leds i framkanten av min RSM 130D då jag vill ha lite bättre ljus och hittade denna ramp i deras "store"

http://www.ebay.com/itm/500mm-27W-20000K-LED-1530LM-Aquarium-Fixture-/220800403584?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3368bac880#shId

Kommer detta räcka tro? Är det något att ha etc?

Funderar också på då att byta ett par av leds till blåa får att få lite mer blått eftersom man kan beställa detta rakt genom dom. Funderingar på detta?

Tankar och tips uppskattas

//Joakim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag uppfattar det så vill du ha den i locket. Jag vet inte riktigt hur bra det blir med rostfritt stål där, armaturen som sådan funkar säkert ok men den kommer få vatten- och saltstänk på sig. Min erfarenhet är att även rostfritt stål rostar i kontakt med saltvatten.

Det jag har hört om LED:ar är att de bör vara 3w+ för att penetrera vattnet och sedan korallers vävnad så koraller kan tillgodose sig energi. Så armaturen i sig är säkert ok. Om jag inte har fel så är 20 000 k blått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är korrekt att jag vill ha den i locket specifikt så finns det en lucka i fram som man kan fälla upp denna är rätt tjock och ihålig vilket gör att den passar rätt bra till att sätta något extra ljus i.

Det är väll våglängden på ljuset som bestämmer färg och inte "färg temperaturen"? Angående funderingarna på rostfritt står så antar jag att man kunde lösa detta genom att stänga in den med plexiglas i "luckan".

Anledningen till att jag började kolla på denna är att jag är lite osäker på att jag enkelt fixar att bygga en egen led ramp samt att priset skulle vara rätt nära denna färdiga lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir nog inte jättebilligt dock, det känns spontant som att du kommer behöva minst två ramper för att få någorlunda täckning i karet då alla LEDs sitter i ett led och då värdet blir hyffsat högt så är ju tullrisken relativt hög vilket nog kan leda till ett pris på runt 2000 kr för två.

Då ligger ju en Maxspect 60W i nära pris( på tex triton: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1362 ) som har bra mycket mer funktioner. Dock blir det nog sämre täckning på sidorna i akvariet om du inte kan höja upp rampen en liten bild.

Mina tankar.

edit. Hmm, vad lågt dollarn låg, då blir nog 2000 för två lite högt. Men 1500 iaf kan man nog räkna med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir nog inte jättebilligt dock, det känns spontant som att du kommer behöva minst två ramper för att få någorlunda täckning i karet då alla LEDs sitter i ett led och då värdet blir hyffsat högt så är ju tullrisken relativt hög vilket nog kan leda till ett pris på runt 2000 kr för två.

Då ligger ju en Maxspect 60W i nära pris( på tex triton: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1362 ) som har bra mycket mer funktioner. Dock blir det nog sämre täckning på sidorna i akvariet om du inte kan höja upp rampen en liten bild.

Mina tankar.

edit. Hmm, vad lågt dollarn låg, då blir nog 2000 för två lite högt. Men 1500 iaf kan man nog räkna med.

Missade nog att skriva det men detta skall alltså vara i kompliment till orginalbelysningen. Vet inte du förstod detta, men pga det så blir då maxspecten rätt svår att använd.

Alternativet jag har är antingen en liknande led ramp eller en hemmabyggd, problemet med hemmabyggd är att jag vill ha 4 st leds men hittar ingen drivare för just 4 st

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hidealite Jolly maxi klarar att köra 4 stycken 10 watts LED både på 700,900 och 1000 mA. dock ganska dyr i inköp. Den är dimbar också på olika sätt.

MVH Lasse

700 kroner har jag inte lust att spendera på det, hur är det med tex http://www.ebay.com/itm/5-x-10W-LED-driver-/270738802775?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f094a4857

kan man köra 4 st på en sådan eller måste man ha 5st 10w leds? och i så fall tror du man kan få in 5 st i fram om man kör 2 st fläktar? eller kommer det bli för varmt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom lägsta volttal på den är 48 så tror jag inte att det fungerar med denna till 4 stycken 10 watts. Efter min erfarenhet så kräver de flesta av 10 wattarna mellan 9 -10 V för att fungera på 900 mA. De vita brukar faktiskt ligga näemare 9 än 10 V på 900 mA. På 950 mA så ligger forward voltage lite högre så 48 V som lägsta för 5 klarar troligtvis av att reglera rätt ström för 5 stycken. 4 stycken har en FV på ca 38,5 och kommer därför få för mycket ström. Du kan lägga ett motstånd i serie med chipen så du får 48 V över hela härligheten men det vet exempelvis Stig mer om.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 4 stycken enkelt monterat i en fyrkantsprofil med fläkt i framdelen av mitt RSM - inga problem. Se min RSM tråd så ser du lite hur jag gjort. Jag kör iofs på endast 700 mA vilket ger mindre värme men jag hade lätt kunnat ha 5 istället. Den balasten du refererar till ger 950 mA vilket ger mer värme, med 5 st närmare bestämt ca 21 watt mer än i mitt fall (ca 35 watt). Jag tror det funkar också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det varierar tyvärr mellan de olika Kelvintalen (och ibland mellan individuella chip). De blå ligger oftast när 10 V Mina ca 9 V är på 900 mA och 10 000K Den aktuella drivern ger 1050 mA, Det vill säga FV blir högre. Jag tror inte det går att köra 6 på den drivern.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...