Gå till innehåll

Kalkmixer eller kalkreaktor ?


uffe2

Rekommenderade inlägg

Frågan är inte hur många liter du har utan vilket kalkbehov du har.

Ju mer stenkoraller destu mer kalk måste du tillsätta. Kalkmixern och

kalkreaktorn gör detta på lite olika sett. Det fins många bra

beskrivningar på hur de funkar på nätet.

En kalkmixer är billigare i inköp, men lite mer begränsad hur mycket du

kan tillföra i karet. En kalkreaktor är dyrare och kan tillsätta mycket

kalk. De påverkar även pH så det är lite mer komplicerat än vad jag kan

förklara på 10 rader.

Jag har ett 200L och kan i det karet tillsätta ca 3L kalkvatten (det

som dunstar). Vilket är lite för lite för alla mina stenkoraller. Ska

inom den närmsta tiden även skaffa en kalkreaktor. Dvs jag ska köra

båda delar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste för ett tag sedan att om man låter kalket ligga i en behållare så ska man låta den upplösta vätskan matas in i karet. Det som blev kvar på botten hade lite andra egenskaper (vet ej om det var dåligt dock). Vad brukar ni göra med det som blir kvar på botten? Om man har en mixer kommer inte även "bottenslammet" att komma med då? Kanske är helt ute och flyger nu smiley1.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är kvar på botten är helt enkelt kalk, CaCO3 och det är ingen fara att tillsätta i karet. Jag har tömmt min kalkmixer en gång på ett par månader nu och det var inga stora mängder på botten. Det påverkar inget och så länge det inte är för mycket tycker jag det lika gärna kan vara kvar i mixern. Det dock vara lite svårt att avgöra hur mycket som är Ca(OH)2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte där problemet ligger. Man kan bara tillsätta så mycket

kalkvatten som man har avdunstning i karet. Vilket i mitt fall är ca

2-3 L.

En kalkreaktor tar sitt vatten från karet och kan stå på 24/7 om man behöver det. En mixer går inte att köra på det sättet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm, blir lite fundersam på det sista inlägget. Det är väl inte riktigt volymen som avgör hur mycket som dunstar utan snarare ytan, ju större yta ju mer avdunstning plus att det beror på hur mycket vatten som rör sig. Det dunstar ju mer vatten i ett kar med full cirkulation än ett medstillastående vatten.

Ochvarför skulle"ca 8 l "Kalkwasser"/dygn" vara mer än vad Christian kan tillföra? Han använder ju en kalkmixer!!! och är på väg att starta en Kalkreaktor. Det är väl det mest ultimata att använda båda eller, eller har jag missat något?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mnjae Uffe. Det borde väl gå eller? Bara att pröva. I en kalkmixer tillsätter man kalciumhydroxid. När det får lösa sig tillsammans med vatten så blir det kalkvatten. En begränsad del kalciumhydroxid kan lösas. Häller man ett kg kalciumhydroxid i en liter vatten så blir det inte en klar vätska utan det blir en bottensats icke löst kalciumhydroxid i botten. När man tar bort den klara vätskan så kan man hälla på mer vatten och då löser sig mer av kalciumhydroxiden. Osv osv. När jag körde med kalkmixer så fick jag tillsätta 6 matskedar kalciumhydroxid/vecka. Mer pallade nog inte min mixer. Att köra den mer kontinuerligt ger mer jobb. Kanske fylla på kalciumhydroxid varje dag. Massa jobb. Född lat. Kul i början men sen slarvar man. Men nu till det kanske mer alvarliga med att köra den kontinuerligt. Om man mäter pH på kalkvatten så håller den pH runt 13-14. Lut. Kraftigt pH höjande med andra ord. Att kontinuerligt köra med kalkmixern skulle således höja pH på karet. Ni som provat detta får lov att hugga på mig om jag har fel. Men risken är stor. En begränsad användning av kalkvatten som att ersätta det avdunstade vattnet påverkar inte pH närmvärt med kalkvatten.

Kalkvatten har en egenhet som både är en fördel och nackdel tycker jag. Den plockar bort endel fosfor. Bra då behövs ju inte fosfatremover eller aktivt kol kan man då tycka. Jovisst den binder fosfor i vattnet så att algerna inte kan ta upp den. Men den är fortfarande kvar i karet. Man har inte exporterat den. So what? Skulle man få ett pH dropp under pH 7 så frigörs all den fastlagda fosforn. Med algexplosion ala grande.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrev tidigare, MgOH2 är väldigt mycket mera svårlöst än CaOH.

Gör en jämförelse när du mäter Ca.

Den klara vätskan du droppa i är NaOH för att göra provet så basiskt

att all MgOH faller ut som en vit dimma. Kvar i lösningen finns det

bara marginella mängder Mg kvar. Indikatorn som du använder mäter både

Ca och Mg men tack vare att du inte har nån Mg kvar i lösningen gör att

du i princip bara mäter Ca halten.

Om man kör in saltvatten i kalkmixern kommer nästan all Mg att fälla ut

i mixern och stanna kvar där. När du har kört mixern en tid så har du

inget Mg kvar i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...