Gå till innehåll

Tysta ner skvalpet ifrån Överrinningen


berggren666

Rekommenderade inlägg

har bara ett rör som går ner. lite mek å borra om de när karet är igång.

så de räcker å gå upp till 32mm. får beställa lite pvc rör nästa vecka.

hävert är inte å tänka på då jag har 60cm fall rätt ner för de sitter bara en lite stump där, så bara de blir tystare än va de är innan så. jo sett de med kranen på toppen på dom med är de en vanlig kran man använder till luft pumpar typ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick tag på min från triton, konformad så man borrar hål och stoppar ner den där sen, alt limmar fast. Men har du 60cn frifall rakt ner i sumpen? Det är inte speciellt svårt att dra om rören, du kan bara kapa röret som går ner och antingen sätta limmuff, eller sätta en unionkoppling där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alltså från kanten av akvariumet till botten på de. sen är de ju ett hörn akvarium så röret är format som ett trappsteg till sumpen. men ska beställa saker idag. å de är i årincip omöljigt å borra upp hålet då man inte kommer åt på något bra sätt utan att tömma hela akvariumet å sen borra om de. därför jag tar en kort steg muff ifrån 25mm-32mm eller 25mm-40mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

monterade dit min durso igår å blev lite orolig på bilden ser man hur högt vattnet ligger å jag tycker de ligger lite högt över tkorsningen på durson har jag gjort något fel. kan de vara så att de skulle vara lite längre rör mellan t korset å ändpluggen med ljuddämparröret i?

gjort en snygg paint skiss på hur de ser ut, hoppas ni förstår den.post-5912-14468924398776_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

monterade dit min durso igår å blev lite orolig på bilden ser man hur högt vattnet ligger å jag tycker de ligger lite högt över tkorsningen på durson har jag gjort något fel. kan de vara så att de skulle vara lite längre rör mellan t korset å ändpluggen med ljuddämparröret i?

gjort en snygg paint skiss på hur de ser ut, hoppas ni förstår den.[ATTACH=CONFIG]70980[/ATTACH]

Öppna kranen lite mer så du höjer flödet så borde nivån sänkas där? Eller jag är helt ute och cyklar kanske?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lufthålet borrade jag till 5mm för de var den grovleken på slang jag hade hemma. men tyckte de kändes som jag skulle ha större hål för å få ner mer vatten

Antar att du stryper inloppet eller? Annars är det på tok för stort hål, inte undra på att din durso inte orkar något vatten... Börja med 0,5 mm och justera därifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey :( den går ju från 32 mm till 25mm som resten redan va gjort i men jag har en sådan luft justeringsskruv som jag kan montera dit ifrån en luftpump liggandes kan de hjälpa?

om man montera den på slangen som sittwer på ändröret. har ju fortfarande kranen längst ner fullt öppen, men tror du de hjälper å montera dit en sådan luft strypning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stryper du luften på slangen i toppen så blir det samma sak som att du använder ett mindre hål. När jag körde med durso i min kub så hade jag ett 25mm rör som fungerade klockrent, men det tog också några veckors finjustering på både hålet och kranen på väg ner i sumpen innan allt samspelade ordentligt.

Vill du göra det så enkelt för dig som möjligt så borrar du ett hål till och kör med hävertsystem, du behöver inte borra i botten, det går bra att göra ett hål i sidan också. Har du karet fullt med vaten, sten och annat levande så kan det så klart bli lite bekymmersamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det som är problemet du tillsätter för mkt luft! Jag borrade hål igenom topp och rörbiten för då kan man bara vrida topänden tills man får den storlek man vill ha på hålet, men en kran funkar lika bra. Tittade på din bild och såg inte vilken höjd du har kamen kontra dursons höjd? Jag hade t korset i jämnhöjd med kammen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...