Gå till innehåll

Byte av sandbädd i sumpen?


Richme

Rekommenderade inlägg

Hej Richard, om du kör DSB vilket du verkar göra ska sanden inte bytas, däremot kan man tillsätta lite ny sand eftersom det förbrukas med tiden.

Det är viktigt att du inte rör runt i sandbädden samt att du har ett bra flöde över den för att den ska fungera.Så gör jag iallfall :)

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja rör inte bädden och som Sunny säger fyll på det som förbrukats. Viktigt är dock att du vid en strömavbrott inte automatiskt får igång returpumpen från sumpen till huvudakvariet utan att cirkulationen över sandbädden fungerar först och utan syretapp. Vid ett strömavbrott så oxideras inte svavelväte som läcker upp ur bädden och kan därför ansamlas och pumpas ut som en svavelvätebomb i huvudakvariet. (detta gäller strömavbott mer än ca 15 - 30 minuter). Bra att tänka på också är att inte nolla nitraten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack pojkar,

jag rör ALDRIG i bädden och vid strömavbrott är returpumpen kopplad till batteri ( UPS )

Lasse,

är det svavelväte som ev. kan börja lukta?

Varför skall man inte försöka "nolla" nitratet ? Idag ligger jag på 5-10. Är det fortfarande ok nu, speciellt, som jag vill starta upp med lite hårda koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ruttna ägg - Svavelväte

Vanliga nedbrytningsbakterier använder syre i sin förbränning - syret har en roll i den förbränningscykel som brukar kallas Krebs cykel eller citronsyracykeln. När syret tar slut så kan de inte använda syre på samma sätt utan använder nitratmolekylen (om den finns närvarande) i samma funktion som de annars använder syre. Restprodukten blir kvävgas och vatten. Finns inte varken syre eller nitrat tillgängligt kan samma bakterier i stället använd sulfatjonen i samma syfte - restprodukten blir svavelväte. Är båden syre, nitrat och sulfat borta så används komplicerade kolkedjor i processen och metan blir restprodukten. Om du får strömavbrott så tar syret snart slut i filter och sandbäddar, bakterierna övergår då till nitrat (om det finns) innan de börjar använda sulfat. Har du nitrat i vattnet så förlänger du perioden i syrefrihet innan svavelvätet bildas med andra ord - du får några timmars respit innan det blir farligt. Har du ingen nitrat i vattnet så börjar svavelväte produceras så fort det blir syrefritt. Du köper dig alltså tid vid ett strömavbrott.

Jag tycker 5 - 10 är godkännt även för stenkoraller. Många odlare i tyskland ligger vid dessa siffror.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju möjligheten att ympa in levande i din sandbädd. Det skulle jag göra om jag hade den möjligheten. Ta lite sand från ett mycket lugnt läge där sanden är lite slammig -lerig och lägg i karet. Jag skulle ta en mugg ett par gånger om året. Så behåller man biologisk mångfald i sandbädden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack Lasse och Stig

utan att röra om i burken, tar jag en mugg då och då och bara toppar upp med lite sand från beachen.

Visste inte heller att tidsfaktorn för hur länge retur pumpen kan vara av innan man får problem med bädden. UPSen klarar av att köra pumpen ca 25 min, och det är den tid som NORMALT går åt vid oplanerade strömavbrott. Tar det längre tid och jag är hemma, kan jag starta upp en generator. Är jag borta...uhhhhmmm har jag således ett problem.....ngt att fundera över hur att lösa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa är att sätta ett hållrelä med manuell återstart mellan UPS:en och pumpen som gör att när strömmen tar slut från UPS:en så måste du trycka på en knapp för att återstarta. Ett annat alternativ kan vara att sätta en jordfelsbrytare med nollspänningsutlösare mellan ups:en och pumpen - då måste du också manuellt återstarta. Jag vet inte om detta fungerar mellan en UPS och pump men det kan nog Stig svara på - det är hans specialområde!

Vitsen med manuell återstart är att du då kan se till att du får friskt vatten i sumpen och får hela den syresatt. Sätt en cirkulationspump över sandbädden så är allt fixat när du kommer hem om strömmen slagits på då

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK tack för tipset

Hade tänkt att sätta in en 12 v pump som går på vid strömavbrott och kopplat till ett batteri. Den pumpen har ju inte en större kapacitet, men troligen tillräckligt för att ha lite snurr på vattnet. Vad jag förstår så är det det viktigaste att där finns lite genomströmning över sandbädden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...