Gå till innehåll

Euphyllia - tappar mjukvävnad


Nemisis

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har haft problem med mina euphyllia. De tappar sina mjuk delar och kvar blir bara skelettet. Kan det vara någon form av sjukdom? Det är olika kolonier alltså huvuden på separata stammar och inte samma moderkorall. Värden i karet har legat på samma nivå hela tiden mer eller mindre.

Mvh

F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skulle ha Brown Jelly Disease verkar den genom att korallhuvudet tappar vävnad underifrån där resten blir brun smörja. Den botas lättast genom att man hänger upp korrallen framför en pump i så starkt flöde att tentaklerna drar in sig. Då spolas det bruna bort. Kloramphenicol är det försäljningsförbud på i Sverige och det är fullständigt onödigt att använda gifter mot Brown Jelly Disease.

Om du inte har brunt slem undertill i gränsen mellan sten och korallvävnad utan vävnaden släpper från toppen har du "Polyp bail out" som brukar orsakas av att något vattenvärde är fel.

Senaste gången jag såg det här hemma var det lågt jod + lågt kH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag inte verkar kunna ha stenkoraller alls i mitt kar så förutom typ Euphyllia så är det förmodligen något värde som är dåligt men inget jag direkt kan mäta mig till tycker jag

MG 1300 lite lågt men inte mycket

Ca 400 lite lågt med men inte farligt lågt

Kh tetra testet visar på 7 men de på korallfisken har kollat detta prov med andra och de säger att man brukar få lägga ca 2-3 enheter på detta så typ 9.

Nitrit 0,05

Nitrat 10-15 ppm

Ph 8,2

Saltet jag använder är coral sea pro tycker det är rätt bra.

Tycker värdena e rätt ok man kanske skulle prova att ha i lite jodd. Mjuk korallerna växer på bra lika med riccodea. Har någon någon annan idé? Mycket någon där =).

Mvh

F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är Red Sea Coral Pro salt du använder så håller jag verkligen med Stig, prova ett annat salt. Rent generellt så låter värden etc bra på de saltet men dom verkar inte klara av att hålla någon vidare kvalitetskontroll, dessutom så spökade fosfatvärdena ordentligt(nytt vatten) med de saltet när jag körde de.

Är lite fundersam till att höfta utgången från ett test och räkna till, jag kollade mitt Tetra mot mitt nya Red Sea Kh test och dom synkade...

Skaffa ett till kh test är mitt förslag, det är et så kritiskt värde så jag har alltid 2 olika test hemma bara för att kunna kontrollera dom mot varandra eller ha som backup ifall de blir nåt fel.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...