Gå till innehåll

Länkar om ricordeor och sjukdomar och stress?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hej.

Har i mitt Percula 120 odlat på en del ricordeor och hade innan flytt en rätt bra mängd, cirka 60-70 st, som trivdes och mådde bra.

Nu efter flytten är det en del utav ricordeorna som har minskat i storlek och bleknat rejält. Någon har gått från olika färger till att vara nästan vit. Processen tar flera veckor men den avstannar aldrig. Korallen går alltså från färgad i neongrön, orange eller rosa till att tappa mer och mer färg och slutligen bli vit.

Oftast tappar den färgen "mellan" bubblorna först och medan den gör det så behåller den sin storlek. När den sedan börjar tappa färg även på bubblorna då minskar den samtidigt i storlek. Efter att färgen har börjat avta blåser koraleln inte upp sig lika mycket, minskar i storlek och förtvinar bort till ingenting tills den en dag inte finns mer.

Jag har observerat att de koraller som bleknar också oftare "spottar" alltså tömmer sig på vatten så de blir mindre samt släpper brun "gegga" (avföring/zooantheller?) från munnen.

Till detta kan tilläggas att jag samtidigt har flera ricordeor som har fina färger och bra storlekar. De växer på och verkar totalt oberörda.

Det jag undrar och vill ha hjälp med är följande:

- Har någon varit med om något liknande? Hur slutade erfarenheten? Vad gjorde ni för insatser?

- Vad är den troliga orsaken? Jag tror själv att det är något stressmoment i flytten men tycker det känns konstigt för alla ricordeorna reste på samma sätt och under samma förutsättningar.

- Om någon har länkar till sidor där man kan finna information om ricordeors beteende och/eller sjukdomar/parasiter?

- Rekommendationer på vad som kan göras åt problemet?

Tack..

Andre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Temperatur som stressmoment verkar vara en vanligt förekommande orsak till varför ricordeor tappar sina zooantheller.

Olika förslag vad det gäller stödmatning eller ej. En del anser att korallen behöver all energi till att återskapa nya zooantheller och då inte skall störas med att behöva smälta föda. Andra anser att det påskynda processen.

Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...