Gå till innehåll

Awas första akvarium... nånsin


Awa86

Rekommenderade inlägg

ca är för högt mätte det till 630 ppm (salifert fick använda extra av sista regensen), har försökt hitta om det är skadligt med så högt men hittar inget, tycker det är underligt att jag bara fått kalkutfällning en gång när jag blandat salt. Fick för mig att mäta sötvattnet med saliferts test och fick fram att ca är 210 ppm (står att det funkar att mäta sötvatten med). Har märkt att ca inte förbrukas i den takt jag fyller på det vatten som avdunstat. Sen har jag ju förstått att många med egen brunn kan få problem när snön smälter och sådant, så jag borde kanske skaffa en osmos. Alla andra värden ser bra ut (NO3 o PO4 är på bättringsvägen)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmos är verkligen att rekommendera. Körde utan osmos första året jag bodde i Linköping, fick hejdlösa problem med värdena, alger och koralldöd.

Allt hörde nog inte till vattnet så klart, men det bidrog, märktes en klar skillnad när jag fixade osmos. Då kan tilläggas att jag har kommunalt vatten. Egen brunn kan nog bli ännu mer spännande.

Det är ju bara vattnet som dunstar, så allt annat, kalcium, karbonater, och diverse skit, blir ju kvar när vattnet dunstar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmos är verkligen att rekommendera. Körde utan osmos första året jag bodde i Linköping, fick hejdlösa problem med värdena, alger och koralldöd.

Allt hörde nog inte till vattnet så klart, men det bidrog, märktes en klar skillnad när jag fixade osmos. Då kan tilläggas att jag har kommunalt vatten. Egen brunn kan nog bli ännu mer spännande.

Det är ju bara vattnet som dunstar, så allt annat, kalcium, karbonater, och diverse skit, blir ju kvar när vattnet dunstar.

Var kanske lite otydlig (mitt i natten precis innan jag la mig) med förbrukning av ca jag vet att det bara är vattnet som avdunstar jag menade att koraller och sådant som förbrukar ca inte hinner förbruka så mycket som tillsätts i o med att det finns mycket ca i det vatten jag ersätter det avdunstade vattnet med.

Mina värden har alltid varit inom riktvärdena utom ca som alltid varit hög (mg va hög nån gång i början) men de andra värdena har varit jämna, men jag inser ju också att det kan finnas annat i vattnet som jag inte vet om, sen är ju akvariet inte så gammalt jag kanske får mer problem med vattnet i framtiden. Sen skulle det nog gå fortare att rätta till värden om något blev fel i karet om jag hade en osmos så det får nog bli en med nästa lön.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Osmosen o kiselfiltret till den ä hemma o igång nu, kopplingen den kom med passade inte på nån kran vi hade hemma men min pappa hade en mellanbit så jag behövde inte åka o köpa den (tur det hade inte en aning om vad de va jag behövde). För tillfället står den i badkaret så skräpvattnet kan gå rakt ned i avloppet men jag vet inte om trycket ä högre i källaren så kanske jag ställer den där, men då måste jag ha en hink till skräpvattnet. Ska nog skaffa en dunk så jag kan ha ett luftfilter på det (sån där man har när man gör vin) så luften inne i dunken bubblar ut men luften utifrån inte kan förorena det i dunken.

Har kommit på att mina orkidéer kommer älska osmosvatten med har haft en del ovanliga som inte klarat sig tack vare vattnet. När jag skaffar större akvarium nån gång i framtiden om jag har plats kommer jag nog göra att orkidéskåp av mitt nuvarande akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Nu har det tydligen gått mer än ett halvår sen jag skrev nått sist, men det har inte hänt så mycket, alla koraller (utom några små fläckar på poritisen) dog efter att mamma var akvarievakt. Fick tillslut skaffa en sjöhare tillfälligt som åt upp algerna, diademan blev snabbt för stor och fick åka tillbaks till korallfisken, min andra sjöborre verkade nå bra länge gick helt kamoflerad o så men sen en dag hittade jag den upponer i sanden (om den var dålig innan eller blev knuffad vet jag inte) och pepparmintsräckorna drog i den efter det återhämtade den sig inte. Men nu har det kommit fram massor med små sniglar vet inte om det är torbosarna som förökat sig eller om de kommer från stenen och just nu tror jag inte att jag behöver mer algätare.

Min gulhuvade goby dog antingen hamnade den i slagsmål med frökenfiskarna (gobyn var större än frökenfiskarna så de brukade backa för gobyn) eller så var det gruset som var för grovt för den verkade ha lite svårt att andas ''jäspade'' mycket och var inte så aktiv som vanligt (kan ju varit sjuk med). Bytte till levande sand efter det, va inte så kul mycket mer jobb än man tror kom inte åt så bra så fick ta o flytta på lite stenar och det tog flera dar innan det gamla gruset va ute sen gick akvariet utan sand i över en vecka för o få bort så mycket skräp som möjligt, sen va jag trött på att snubbla över påsen med ny sand så även fast jag från början hade tänkt låta det gå bb ett tag till hade ja i sanden inte allt på en gång för ja ville inte flytta fiskarna till en hink o sen ville jag inte ha det för grummligt (skulle ju inte vilja vara i en sandstorm själv).

I förra början av veckan hade det gått mer än en månad sen jag bytt sanden så den såg lite tråkig ut så jag skaffade jag en ny goby o trodde att det skulle gå bra men det tyckte inte mina blå jävlar, det såg lungt ut i början så jag gick å åt men sen måste de blå jävlarna jagat gobyn som lyckades gömma sig vid skummaren där frökenfiskarna inte kom åt, då bestämde sig frökenfiskarna för att gå på kardinalen jag tittade till akvariet efter att jag ätit klart men då var de försent o kardinalen var död. Jag bestämde mig ganska fort för o flytta frökenfiskarna de är ju tydligen lite för aggresiva för ett 170 liters, funderade på o sälja dem men kom fram till att jag inte vill det, utan jag har jagat tag i ett clownfiskhotell, inkörd ls o startat ett till akvarie (de flesta tror att de slagit över för mig o att ja kommer bli en galen katt-tant fast med akvarier).

Jag försökte läääääänge att fånga dem utan att ta upp stenar men det var omöjligt fick ta upp alla stenar (en frökenfisk vägrade lämna stenen då med o följde med den men den hoppade ur i hinken jag la stenen i o jag kunde snabbt få i den i en 10-litershink de andra 2 fiskarna var jobbiga att fånga till o me utan sten i akvariet men när jag använde en genomskinlig burk gick det håven funkade inte. Frökenfiskarna fick gå över en vecka i hinken men de tycks inte ha tagit skada de är fortfarande lite försiktiga i sitt nya akvarie men de har inte varit där i en dag än.

Gobyn verkade snabbt förstå att de ''elaka'' fiskarna var borta och var framme o filtrerade sand bara någon timme efter att alla stenar var på plats, den är mycket lugnare nu blir lite rädd när man sitter för nära akvariet men med tanke på att den spenderade nästan 2 dar livrädd vid skummaren så tycker jag den gjort stora frammsteg. Clownerna ser ut som om de inte kunde brytt sig mindre om allt som har hänt.

Men det blev väldigt tomt på fisk i akvariet nu har bara gobyn och 2 clowner, och gobyn lär ju behöva tid att bo in sig ordentligt nu innan jag skaffar fler fiskar, o nu ska ja försöka att inte göra om nybörjarmisstaget med o skaffa aggresiva sorter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...