Gå till innehåll

Awas första akvarium... nånsin


Awa86

Rekommenderade inlägg

Lyckades till slut få tillåtelse att skaffa ett akvarium nu när brorsan flyttat och vi fick plats för ett. Det enda akvarie som tidigare funnits i huset var min brorsas 37 liters sötvatten, som han hade 2 malar en bottenätare av nåt slag en scalare, en kampfisk och 4 svärdbärare i på en gång lite trångt kan man ju säga + brorsan visste inte vad nitravec var så det gick ju inte så bra de åt upp varandra tills han bara hade botenätaren kvar den var faktiskt elakare än kampfisken o så var allt grönt av alger såklart. Vi hade även kräftor i det ett tag(efter fiskarna) gick bra men de skitar ner som f**n och rymde lite då och då. Det akvariet står i källaren nu. Så efter det har mina föräldrar varit lite svårövertalade.

Men sen gav pappa med sig mamma va inte särskilt glad men har man fått ett ja så duger det för mig :lalalalala:

Letade här på säljsidorna efter ett litet (fast ville ju egentligen ha större) hittade en gammal annons i mjölby (Adddes) bestämde mig för att ringa o de hade inte bara ett till salu de hade 2 bestämde mig för att ta det större på 170 liter det andra var på 60 eller nåt sånt (pappa hade ju inte sagt nåt om storlek hehe), mamma gick i tacket men pappa brydde sig inte.

Akvariet var tomt när jag köpte det, tur det hade blitt lite svårt att få hem i min bil annars jag och bärhjälpen fick köra fram stolarna för att få in den sista cm för o stänga bakluckan (akvarie och bänk i en honda civik är trångt) det hade ju gått o köra med den öppen landsväg hela vägen och bara 25 minuter hem men det känns ju lite bättre att ha den stängd.

Köpte till lite grejer en btn-bakgrund o när drakfisken ändå hade rea på pumpar skaffade jag 2 nya (använder 3 pumpar nu) o så lite annat man behöver.

Köpte en oöppnad låda sten på Korallfisken 23 kilo (hur fin som helst alldeles lila av kalkalger) ville ha lite mer då jag bara har en skummare som filter dessutom har jag ingen osmos utan kör på vatten från grävd brunn (utmärkta värden och mycket kalk). Jag hade ingen nitrit alls och kiselalgerna försvann ganska fort så inkörningsfasen var smidig.

Skaffade sedan en städpatrull bestående av 10 turbosar dagen efter ser jag en mantis (jippi fobi för dem o allt), bara o fånga den... Hade redan ett till akvarie på 10 liter som jag skulle odlat artemia i det blev nu mitt mantiskar, det var inte kul att fånga den de är ju smarta så fälla gick den inte på (kanske gått om jag haft mer tålamod) bara o hälla vatten på stenarna inte världens roligaste fredagssyssla.

Har ingen fisk än så länge men ska nog snart till Korallfisken igen :)

Har hittat glasros och majano mindre kul men de ska nog dö innan de blir fler har fått massor tips här på forumen tack till alla!!! hur klarade sig folk utan internett?:kaffe:

Har ju en massa kul saker på stenarna också mängder svampar, fina rörmaskar (som dessutom letat sig ner i gruset) och lite porites (sps) som faktiskt lever.

Blev lite längre text än jag tänkt men jag ska ju inte tvinga nån att läsa allt ;)

Tänkte lägga upp lite bilder i helgen då jag redan lovat att göra det på mitt mantiskar. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?42601-Ov%E4ntat-mantiskar

Föresten kan jag ju säga att mamma spenderar en hel del tid framför akvariet och letar efter minsta tecken på nåt nytt -Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo har läst på en del i alla fall, kunde ju vara mer såklart men det tycker man väll alltid. Tycker att det är skrämmande oansvarigt att bara impulsköpa något som har med levande ting att göra sen gör man alltid bättre beslut när man läst på. Jag har även förklarat för alla (familj och vänner) att det inte funkar att slänga i vad som helst annars blir det ju lätt att de kommer hem med något i present plus att jag är ganska bestämd på att ingen får lägga sig i med nånting gällande mina husdjur (har kanin med) om de inte har någon kunskap i ämnet.

Karet har varit i gång i snart två månader så jag hittar ju fortfarande en massa saker t.ex. hittade jag poritesen för bara några dagar sen de sitter på en mindre sten som låg lite bakom alla andra så det är ju inte så underligt att jag missade det, har även på ett synligare ställe men tänkte inte riktigt på det, dyker säkert upp en massa annat och sen växer ju förhoppningsvis saker till sig så man får syn på saker tack vare det.

Tycker personligen att det är det som är så roligt man vet inte riktigt vad man får med stenen men det finns en massa även om man inte ser det eller bara får syn på det lite snabbt nån gång (sen kan man ju få lite tråkigare saker med men det får man räkna med), det momentet fins ju inte alls i sötvattensakvarier och det är till stor del därför jag aldrig haft det.

Satt och kollade igenom foton idag och oj vad det redan förändrats hur kul som helst plus att jag noterade att bildkvaliteten på fotona långsamt blir bättre (fotografering är en annan hobby jag har)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smidigt att man kunde lägga in stora filer hatar att behöva förminska innan tar sån tid.

Bild 1: Är precis vid starten har väll flyttat litegrannpå stenarna men inte mycket.

2: mina kolonianemoner misstänker någon form av Zoantus

3: Euphyllia glabrescens några timmar efter att jag ställt ner den i akvariet (var på korallfisken i går)

4:Paracheilinus filamentosus Köpte 2 stycken den andra var lite blygare först men nu är båda framme och de har har ätit båda två.

5: Rörmask

6: Rörkorall har hört lite olika namn

7 Rörmask tror jag lite dålig bild

8: Tycker det ser ut som Distichopora har några små på lite fler ställen de ska tydligen vara omöjliga.

9-10 Porites tror jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Bytt skummare till en hydor slim skim performer, föräldrarna klagade på ljudet i den förra, så illa var det inte tyckte jag men den nya är tystare. Problemet är att den nya är större den får plats men jag har fått höja ljusrampen (tätt slutande akvarium) så nu ska jag väll komma på en lösning att göra det snyggare, tror jag stabiliserar upp rampen lite och höjer den ungefär som min nödlösning (delat en isskrapa i 4 delar och tejpat fast i hörnan) men göra det lite snyggare typ limma på insidan med nån kloss under eller nåt sånt.

Ryktena om skummarns sugproppar stämmer verkligen fast det löste jag med en nylonlina runt den övre sugproppen som jag sedan knyter fast på min bänk syns inte och väl beprövat i andra projekt av mig.

Har bytt en pump med när jag ändå höll på den gamla blev ganska varm när den va i gång så något var nog fel (den gröna som är upponer på bilden ovan) blev en eihem pump i stället får se hur den är, insuget är mer fördelat i alla fall så den är nog säkrare för räkor och annat som kan tänkas få för sig att komma för nära.

Dessvärre rasade lite stenar när jag höll på så nu är det väldigt grumligt däri men fiskarna ska väll förhoppningsvis inte ta skada av det.

Har 8 fiskar nu 2 Paracheilinus filamentosus , en Valenciennea strigata (goby med gult huvud), 3 blå frökenfiskar köpta av privatperson tror de är Chrysiptera cyanea honor alla tre med tanke på genomskinliga fenor ganska snälla de jagar varandra ibland och gobyn lite men de har lugnat sig (matar ofta) och sen har jag 2 Amphiprion percula små än så länge men de tycks gilla varandra så de blir nog ett par. Sen har jag en ormstjärna med (stor typ 30 cm i diameter från privatperson) äcklig som få men rengör bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då har man gjort sig av med ormstjärnan, den åt upp min goby och kanske en fisk till trots att jag matade den med en massa extra räkor å sånt så den kan inte varit hungrig tycker man. Då den var så stor och dessutom ger sig på fiskar tänkte jag att jag inte ens skulle bry mig om att annonsera ut den för jag har ju ingen annan stans den kunde vara på så jag tog helt enkelt och klubbade ihjäl den, brutalt visst men jag kan inte gå och oroa mig för att fiskar ska försvinna hela tiden. Dessutom har den inte rengjort något alls på ett tag (mätt kanske) så då var ju hela meningen med att skaffa den helt borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist på ormstjärnan där, det är luriga filurer ibland, de små är ju i princip aldrig några problem men de stora kan ju vara rovdjur ibland, har aldrig haft nån sån själv dock, är du säker på att det var den skyldiga och inte bara var en oskyldig asätare?

Trevligt kar annars, har inte sett tråden tidigare, kul att du fick med lite roliga saker med LS:en, du verkar ju påläst och duktig på identifiering, så detta kommer nog bli riktigt bra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den var het klart skyldig har inget annat som äter fiskar och gobyn hade sitt sovställe på ett lite dumt ställe där ormstjärnan kunde nå den dessutom försökte den nå fiskarna som simmade för nära strax efter matning.

Alla fiskar äter bra (varierar lite mellan mysis, artemia och 2 sorters flingfoder) och fiskarna är sams så det vore ganska otroligt att den bara dog. Till och med frökenfiskarna är snälla.

Jag hade jättetur med stenen, enligt mig sj i alla fall fick majano men den är nog utrotad och sen har jag sett ett par glasrosor (dök upp efter jag köpte korallen på bild 6 så den kan vara skyldig till aipistan) som jag utrotar efterhand men det är inte så illa, allt roligt väger upp det.

Jag har mest läst på nätet, och vet man ungefärlig huvudgrupp kan man ju ofta komma fram till vad man har. Sen har jag ju några böcker med man får ju köpa dem lite efterhand. Sen har jag hittat lite i en dykatlas jag har med (har någorlunda bildminne så mins ofta var jag sett något liknande). Sen brukar jag ju inte komma ihåg namn o sånt alls därför är det ju rätt bra att samla det här :)

Jag hade ju också lite tid att förbereda mig på tanken var ju att skaffa akvarie när jag flyttat och det är ju lite småaktuellt när man är i min ålder sen är det ju lite mer intressant att läsa om saltvatten än t.ex. statistik eller nåt annat halvtråkit ämne så det har ju varit ett litet avbrott i de vanliga studierna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Va ett tag sen man skrev nåt om sitt eget kar, det händer ju en del på ett par månader. Väntade med att skaffa nåt nytt nån vecka efter incidenten med ormstjärnan för o kolla värdena o det de såg bra ut (utom ca och mg som är skyhöga tack vare källvattnet) men botten blir ju så fort smutsig så jag skaffade en ny strigata, sen skaffade jag också en sjöborre (blåmantlad) eftersom att sniglarna inte är vidare bra på att äta större sorters alger, sen skaffade jag också en kardinal Pterapogon kauderni och en porites med rörmaskar. Jag vet att poritisen är svår men jag gillar verkligen den korallen och rörmaskarna så jag ville göra ett försök i alla fall.

Ett par veckor senare började mina sniglar dö värdena dagarna innan var bra (ca o mg höga), kanske dog de för att de hade för lite alger eller för att värdena blev sämre när den första dog eller nån sjukdom, bara en överlevde,allt annat mådde bra så jag tror inte det var värdena, men akvariet återhämtade sig i alla fall efter det. Jag borde nog skaffa något mer algätande snart för det börjar va bra grönt här o där nu.

Har 4 räkor 2 putsaräkor och 2 pepparmintsräkor (aipista ätande). Glömde nämna mina putsaräkor i ett tidigare inlägg, av de första 2 jag köpte dog en när de bytte skal för första gången. Den överlevande har fått gå själv ett bra tag men jag tyckte synd om den när jag såg hur pepparmintsräkorna (skaffade så fort Korallfisken fick in dem) umgicks med varandra så för några dagar sen skaffade jag en ny och de tycks trivas ihop.

Nu precis innan nyår skaffade jag lite mer koraller en Catalaphyllia (nästan impulsköp för de hade en så fin, googlade den och frågade om den kunde passa karet), sen skaffade jag också en Acanthastrea. Skaffade också 2 olika rörmaskar av större format den ena är en Sabellastarte sanctijosephi och den ser ut att klarat transporten bra den andra är jag lite mer osäker på sort men det kan vara en Protula den ser just nu lite sämre ut.

När man skriver såhär låter det ju som om jag köpt på mig massor på kort tid men jag har sett till att allt varit bra innan jag köpt något, och alla mina inköp har varit planerade utom Catalaphyllian som jag gjorde mitt bästa för att kolla upp i butiken (nästa gång tar jag med min korallbok).

Men nu ska jag lugna ner mig ett bra tag eftersom att jag är nöjd med det jag har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pappa och jag ska snart till Egypten, mamma som inte ville med ska sköta akvariet, jag hoppas det går bra för henne och att hon inte matar som en galning, får ge strikta order om allt tror jag. Jag hade inget val om resan pappa beställde åt mig utan att fråga bara för att jag inte ville med till Thailand förra året. Ska garanterat simma en massa bland fiskar och koraller, fick en vattentät kamera (ner till 12 m) i julklapp, hoppas bara man håller sig frisk (omgiven av megaförkylda) känner mig lite småförkyld just nu o då går det ju inte så bra att dyka, har ju ingen lust att spränga trumhinnorna.

Kommer kännas konstigt att låta nån annan ta hand om mina djur, kanin som är långhårig fäller (klarar sig annars 2 veckor utan pälsvård), mamma är rejält allergisk och kaninen gillar inte att bli kammad så han rivs och sparkar så redan med mitt enklaste husdjur går det åt h-vete, hon har ingen erfarenhet eller kunskap om akvarier alls hon tittar på sakerna men hon skulle aldrig våga ha handen i akvariet om det skulle behövas. J

jag har bara låtit min pappa tända och mata fiskarna en gång för att jag var på hundutställningen i Stockholm hela dagen. Fiskarna hade ju klarat sig utan mat en dag men jag tror pappa hade matat på bara för att han vet att jag gör det när jag tänder och då hade det inte blivit en liten nypa mat utan en matsked minst. Mamma litar jag nog mer på men det känns ändå inte helt säkert, som tur är finns telefoner så man kan kolla vad som händer men man är ju inte där.

Alltså känner jag mig inte superpeppad på en utlandsresa just nu. Jag hoppas att ja trivs när ja kommer dit och att reven är så fina som folk säger och att jag får många bra bilder därifrån, men framförallt hoppas jag att allt mår bra når jag kommer hem igen.

Kameran är föresten testad i akvariet, kändes hur konstigt som helst att stoppa en kamera i vatten men kul var det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Typiskt bara för att man skrev i en tråd att mina fiskar är så sams (vilket de brukar vara) så har de bråkat och jag hittade av mina Paracheilinus filamentosus död när jag skulle släcka. Jag tror att det var den andra av samma sort som är den skyldige de har moppsat sig mot varandra de senaste 2-3 dagarna, sen ser jag ingen skada på de andra. Den andra är just nu i sin håla och jag hoppas att den överlever och inte är för skadad.

Dessa fiskar är de ja skaffade först och jag har aldrig tidigare sett tendenser till att de inte gillar varandra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Happ de värsta farhågårna bekräftade, mamma har matat på som faan akvariet är helt grönt tog ut en golfbollstor klump med alger från EN sten (funderar på sjöhare) korallerna ser inte ut att må särskilt bra blir inte förvånad om någon dör. När jag kom hem igår var vattennivån alldeles för låg för skummaren så jag vet inte hur länge sen det var vattnet fylldes på (ficka alltså fylla på med vatten direkt från brunnen som inte stått i rumstemperatur först), fiskarna verkade inte tagit nån skada (de är tvärt om jättetjocka och övermatade) alla mina räkor bär på rom och ser allmänt nöjda ut. Men uppenbarligen ska mamma aldrig nånsin mer få sköta akvariet, jag hade sagt hur hon skulle göra och lämnat en detaljerad lapp och sagt till henne att ringa om det var nåt men det ända hon frågade var vad de små vita prickarna i vattnet är för nått (alltså menade hon copepods). Jag blev så klart förbannad och frågade hur ofta hon fyllt på vatten och hon sa att hon gjort det en gång i 170 liters och ingen gång i 10 liters akvariet (som bara var ungefär halvfullt med vatten om nåt ens lever däri är det ett mirakel).

Kaninen mår i alla fall bra men där tjatar hon om att han har en kal fläck, vilket han alltid får när han fäller där hade hon pratat med en kaninuppfödare som rekommenderade olja i maten och det testar jag nog. Däremot ville han inte alls bli lyft så jag antar att hon inte kelat med honom utan bara kammat honom.

Slutsats låt ingen ta hand om era husdjur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ägnat hela dagen åt att rengöra alla pumpar o skummaren samt försöka få bort så mycket alger som möjligt för hand, skummarkoppen som jag tömde igår (hade sagt till mamma att tömma den men den var så klart överfull den med) var full igen efter bara 12 timmar, stackars levande som fått vara i det äckliga vattnet.

Visst är det konstigt att ens föräldrar har så svårt att följa instruktioner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Algerna börjar avta men Catalaphyllian ser inte ut som om den kommer återhämta sig den tycks snarare bli sämre , de har tydligen svårt att återhämta sig enligt vad jag läst om dem men det är tråkigt då den va så enormt fin när jag åkte.

Min Euphyllia mår inte bättre den häller utan har fått BJD (brown jelly disease) och en hel del huvuden har nu dött, just euphyllian mådde inte tipp topp när jag åkte för den hade ramlat och blivit lite skadad men den var på väg att återhämta sig innan jag åkte när jag kom hem hade 3 huvud dött och sen har det bara fortsatt.

Poritisen ser ut att kanske blivit lite bättre sen jag kom hem, den är kritvit på vissa områden och där växer det även alger så jag antar att de områdena är döda men jag tror att de levande områdena mår lite bättre nu (om det inte bara är önsketänkande). Den var i utmärkt skick när jag åkte polyperna var så expanderade att korallen såg ut som sammet synd att jag inte fotade den, nu är den en sorglig syn.

Min rörkorall (se bilderna) är fortfarande helt grön och jag är fortfarande chockad över hur fort algerna tagit över den men de polyper som lever på den ser ut att må bra men det är många som inte öppnar sig och jag antar att algerna kvävt dem eller hur man nu kan utrycka det, jag hoppas att algerna ska försvinna från den och att polyperna ska återhämta sig alternativt att de som fortfarande mår bra överlever och sprider sig igen. Jag vet ju inte riktigt hur den påverkas av att alla andra koraller är stenkoraller med (hade först tänkt ha mjukkoraller men ändrade mig), men det har inte påverkat den innan vad jag sett.

Min Acanthastrea ser däremot inte ut att ha påverkats alls av mammas ''omvårdnad'' och även Distichopora (se bild) lever fortfarande vilket är otroligt förvånande då jag trodde att den inte trivdes i akvarium.

Fiskarna, räkorna, rörmaskarna, sniglarna och sjöborren (som just nu bär omkring på en rörmask -skrattar hysteriskt) mår alla bra. Fiskarna är inte lika tjocka längre utan ser ut att vara i lagom hull nu.

Just nu hoppas jag på att korallerna ska återhämta sig och att jag i annat fall hittar lika fina ersättare, även om det suger att köpa nytt när man vet att det inte är en själv som är ansvarig för att de jag har mår dåligt från början. Jag har skött korallerna bra och de har mått bra hos mig, jag vet att t.ex. poritisen är en svår korall även för de med mer erfarenhet än mig men jag visste det och har därför varit noga i skötseln och det vet ju min mamma därför har jag fortfarande inte förlåtit henne för att hon skött akvariet så dåligt.

Sen kanske folk tycker att jag borde skaffat enklare mer tåliga koraller i mitt första akvarium men hade jag velat ha det enkelt och sådant jag egentligen inte vill ha kunde jag ju lika gärna skaffat ett sötvattensakvarie med black molly o neontetror.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från mina efarenheter så brukar BJD uppstå när saker inte får ordentligt med flöde om man har lite taskiga värden, hur ser det ut med det i karet nu? har du väl börjat få BJD så brukar det enda alternativet för att rädda det är att fragga bort allt med BJD gärna ta lite extra då det sprider sig längre än vad man ser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stoppar Brown Yelly Disease på Euphyllia genom att hänga upp korallen framför en streampump. Flödet skall vara så starkt att tentaklerna drar in sig. Det har aldrig hänt mig att det spridit sig till andra koraller.

Efter ett eller två dygn har jag satt tillbaka korallen på sin plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värdena är dåliga efter att min mamma ''tagit hand om'' akvariet i 2 veckor då jag var utomlands. Min lilla mor hade inte tömt skummarkoppen alls så det läckte tillbaka en massa smuts, vattennivån var enormt låg då hon inte orkat hämta vatten i källarn o fylla på det avdunstade alltså fick jag fylla på ungefär 8 liter när jag kom hem bara för att skummaren skulle få tillräckligt med vatten för att funka (dessvärre är källvattnet bara 13 grader så temperaturen i karet sjönk i onödan med men just då var jag nog tvungen att prioritera skummaren) plus att hon hade matat nästintill 3 ggr mer än vad jag sa så PO4 o NO3 är ganska höga.

Dagen efter jag kom hem försökte jag få bort en massa alger och rengöra pumpar o sånt som var ganska kleggiga med mat och sådant, sen fattade jag ju att fosfat o sådant är alldeles för högt så jag åkte till Korallfisken i Linköping så fort de öppnade för o köpa tester (som behövdes nya alla fall) o Red Sea NO3:PO4-X, de var ganska förvånade att fiskarna inte börjat dö.

Flöde har jag nästan mycket av, mina pumpar är en Tunze nanostream 6015 och en 6025 och en eheim compact+ 2000

Jag har inte fraggfat bort nåt men jag har hållt den nära en pump så att klegget försvunnit vilket många rekommenderat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken tur jag hade nyss, min Paracheilinus filamentosus som varit lite rädd av sig sen den andre av samma ras dog har hoppat ibland och i dag lyckades den hoppa ur akvariet, någon som haft akvariet innan mig har gjort hål i baksidan på rampen för bättre luft och där lyckades den ta sig ut vilket borde varit ganska svårt då jag har en reflektor som inte lämnar så mycket utrymme för rymning. Men som sagt hade jag tur och stod bara några meter bort o hörde därför dunsen när den slog i backen och kunde snabbt släppa i den i akvariet igen där den simmade in i närmsta håla. Jag tror inte fisken skadade sig utan bara blev livrädd.

För att slippa att fiskar tar sig ut igen tog jag sönder en håv och tejpade fast nät över hålen får nog byta tejpen mot nåt mer hållbart senare. Det var också extra tur att hunden som brukar sova därinne (jakthund attackerar allt som rör sig utom vuxna människor) var nån annanstans och inte lyckades äta upp fisken innan jag hann dit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har skaffat en Diadema setosum som förhoppningsvis ska äta lite Caulerpa lentillifera http://se.reeflex.net/tiere/2994_Caulerpa_lentillifera.htm och andra sorters alger som min blåmantlade sjöborre inte äter. Diademan blir ju såklart för stor och det är därför jag skjutit upp att skaffa en, men det är tydligen bara att ta tillbaka den till affären när den är för stor.

Hoppas nu på att jag inte ska sticka mig på den, ska ju tydligen göra väldigt ont och vissa blir illamående osv. det låter inte trevligt. Jag kommer vara jättenervös och kolla var den är hela tiden när jag håller på i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...