Gå till innehåll

Har jag fått ett sk glasros-utbrott? (hoppas inte)


Tjonge

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag har fått ett utbrott av bruna små saker med fångstarmar. Dom är (hittils) ganska små, c:a 1-5 mm höga, och alla växer enskilt på skaft. Trodde först att det var rörmaskar. Dom verkar komma i kolonier, men en och annan har letat sig till andra ställen på stenen. Änsålänge finns dom bara på en sten.

Samtliga individer är mörkbruna med 8 armar. På varje arm löper tvärsgående små ribbor hela vägen till skaftet.

Det är just detta som får mig att tro att det inte handlar om glasrosor. Liknar nästan ngn typ av Xenia, men dom pumpar inget, och dessutom har utbrottet kommit på 1,5-2 veckor, och det verkar accelerera nu. Tanken är dessutom nystartad, så om det inte är glasrosor, vad kan då föröka sig så fort i en nystartad tank?

Kan tillägga att armarna samlas i skaftet, och inte i någon "knapp" som det ser ut att glasrosornas tentakler gör, fast det kanske bara är vuxna glasrosor som ser ut så.

Jag har satt i en Pepparmintsräka, men den verkar inte bry sig om dom alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag har sett såna i verkligheten (dock inte i mitt kar), men aldrig setthur dom ser ut som riktigt små, men jag inser nog nu att vad det än jag har som växer i min tank, så är det inte glasrosor. Ser inte hur det jag har skulle kunna utveckla sig till såna, förutom färgen då :) . Det konstiga är att det enda som är likt är just någon typ av miniXenia. Men dom pumpar inget (kanske dom inte gör som riktigt små), och dom drar inte ihopa sig vid beröring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fel av mig. Var tvungen o dyka ner i tanken, och visst drar dom ihop sig. Verkar nästan som om dom försvinner in i stenen då dom nästan blir omöjliga att se. Grejen är den att jag har svårt att koppla av innan jag vet vad det är eftersom dom förökar sig ganska fort.Så vad är det som är brunt, drar ihop sig vi beröring, har8armar med paralella ribbor som följer armarna ner mot stjälken, som dessutom påminner om en xenia förutom att dom inte pumpar. Dessutom växer dom en och en, fast ganska tätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr sitter dom ganska illa till, o är som sagt mkt små. Kollat in lite bilder och inte hittat ngt som verkar stämma exakt, men mina små gynnare har iaf en sak gemensamt med många koraller och framför allt rörkoraller: 8 armar. Det finns väl inte anemoner (läs glasrosor) som har 8 armar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om dem "bara" har 8 armar är det nog inga glasrosor utan det kan mycket möjlig vara rörkoraller. En sådan kanske http://se.reeflex.net/tiere/1547_Acrossota_amboinensis.htm

Jo, detta känns mer rätt, fast det är inte dom. Dom tvärgående ribborna saknas, samt så är armarna på mina mycket spinkigare.

Däremot tror jag att jag hittade såna som finns på bilden. Den bara låg i grusen och rullade runt vind för våg. Trodde det var fiskavföring först, men såg att den drog ihop sig när jag plockade upp den. Lade den på en bit tom LS, och den slog ut igen. Får se vad som händer med den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog samma sorts Xenia som jag har i kolonier på de flesta av mina stenar (var där från början), den sorten pumpar inte och blir inte någon plåga försäkrade de mig på korallfisken (de hade en sten med lite sånt på så jag frågade). De ser precis ut som vanlig Xenia fast mycket mindre, sen är de bruna, och sen växer de i koloni. På mina stenar har de kommit fram lite eftersom det tog någon månad innan alla var framme.

All Xenia pumpar inte inte ens vissa sorter som ser ut som pumpande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog samma sorts Xenia som jag har i kolonier på de flesta av mina stenar (var där från början), den sorten pumpar inte och blir inte någon plåga försäkrade de mig på korallfisken (de hade en sten med lite sånt på så jag frågade). De ser precis ut som vanlig Xenia fast mycket mindre, sen är de bruna, och sen växer de i koloni. På mina stenar har de kommit fram lite eftersom det tog någon månad innan alla var framme.

All Xenia pumpar inte inte ens vissa sorter som ser ut som pumpande.

Jo, individerna i sig verkar inte växa, men dom blir fler. Jag var och såg det hittils sorgligaste karet i en djuraffär på center-syd. Där hade glasrosorna tagit överhand, och där fanns glasrosor i alla tänkbara storlekar. Detgjorde att jag snabbt kunde utesluta glasrosor i min lilla tank. Tyvärr kommer lite av min ls därifrån, så man vet ju aldrig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju få glasrosor bara man köper en ny korall eller nåt med så det är ju viktigt att inte intala sig själv att man inte har glasrosor bara för att man inte haft det tidigare.

Så det är bra att hålla koll på det du ser, och om du ser en glasros utrota den så fort som möjligt, jag antar att du har koll på de vanliga metoderna: kokande vatten, citronsaft, pepparmintsräka (kolla bara så det är en sort som äter glasrosor), mura in den eller nåt medel som säger sig utrota glasrosor. Jag har själv majano och glasros (jippi... inte) Har testat kokande vatten och citronsaft det funkade på en majano som satt bra till men de andra satt lite sämre så nu har jag murat in den andra majanon (vet inte om fler) och så har jag köpt red seas utrotningsmedel vet inte om de funkar än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...