Gå till innehåll

Clownhotell


kaptenen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har idag fortfarande haft i vatten (ska tömma den inom ett dygn eller två) för att se hur hög tempen blev. Jag hade hällt i ganska varmt vatten från början men det stod mellan 26-28 (28 efter 9h tänt så det verkar funka). Jag har även beslutat att jag kommer att köra utan skummare (ger mer plats år biofiltrering) och då såg jag att ytvattnet i "sumpen" rör sig otroligt dåligt. Av ren slump så hade jag två strilrör liggandes i "bra att ha" lådorna som tillsammans fick plats inom karets bredd.

Jag gjorde helt enkelt på så sätt att jag tog massor med små rördelar som låg i bra att ha, och meka ihop ett rör uppåt (med öppning även i första facket så att det rör sig lite där) som sedan gjorde en sväng och låter därmed strilrören ligga över vattenytan och porla ned vatten i de olika facken. De hål som lät ströp jag med hjälp av filtermaterial som följde med rören från WG-310:an. Vill bara tlägga att efter lite fixande så är det helt knäpptyst. Inga sipperljud som får en kissnödig inte ;)

Någon som har någon invändning på min lösning? Kommer pumpen i fack 1 att behöva överanstränga sig för att pumpa vatten (har en tryckhöjd på 1m så borde inte).

Bilder nedan:

post-5956-14468923071031_thumb.jpg

Sen så ska vi se om konstruktionen överlever natten, men allt verkar vara mycket stabilt.

post-5956-14468923070009_thumb.jpg

post-5956-14468923070144_thumb.jpg

post-5956-14468923070259_thumb.jpg

post-5956-14468923070445_thumb.jpg

post-5956-14468923070626_thumb.jpg

post-5956-14468923070814_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hela konstruktionen verkar funka, och det verkar bli ganska syrerikt (skum/bubblor i vattnet). Någonting jag oroar mig över är dock temperaturen. Det finns ju två inbyggda fläktar för lysrören, en för inluft och en för utluft, men tempen är ändå uppe i 28 efter 5-6h och håller sig dock där. Hur kan jag göra för att kyla ned ytterligare sen när jag väl startar upp allting? Läste i en gammal tråd här på SVG där det stod att det var delvis positivt att ha runt 27-28 pga bakteriernas snabbare tillväxt i varmare vatten. Det känns ändå som att 28 inte är långt från 30, och en varm sommardag så ligger mina andra akvarier i en temp. på 30 utan problem. Så vad gör jag? När jag väl har fiskar i kan jag ju bara ha matluckan öppen (om ens det, beror hur snälla fiskar man får). Finns det plats att få in en fläkt till som kanske är lite effektivare och som verkligen kommer åt vattenytan, som fläktarna för belysningen inte gör.

Ska ta och skaffa mig en ny digital termometer, så att man får mer precisa svar, då magkänslan åter säger att termometern jag har nu har fastnat, för det känns inte som 28 i vattnet just nu.

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 24-25 grader på morgonen och på kvällen när allt varit igång i 12 timmar (3-4 timmar blåljus. morgon/kvälls ljus(har byggt in en extra lampa)) så har jag 28 grader. ser inget negativt med det för det inte är så lång tid det är 28 grader :)

Fick du aldrig runt 30 i somras? För jag tror risken är ganska stor för 2 grader är inget stort steg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo på sommaren fick jag väl uppemot 30 men då hade jag alltid en frusen flaska i karet så tempen låg på 27-28 grader :)

Okej, fast för dem som har tröttnat på frysta pet-flaskor då? Har jag fiskar som inte verkar vara så hoppglada så kommer jag såklart ha öppet om nätterna, kanske man kan göra ett slags tak av myggnät så att det andas lite mer om nätterna? Borde ju funka, men det blir ju inte varmt igen på ett tag så det kan man ta itu då ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte passa på att visa en enkel ritning av hur jag har tänkt med syresättning och strömmar med mina strilrör. post-5956-14468923082064_thumb.jpg

Blå = pumpar

Turkos = filtermaterial (filterbitar/matta, aktivt kol, zeolit, biopelltes osv)

Grönt = Rör

Rött = In och utgång för vatten

Jag har då tänkt på följande sätt:

1. Vattnet kommer in i sumpen i de fyra översta facken, sugs sedan in i cirk.pumpen som är placerad mycket nära botten för att all vattenmassa ska enkelt dra sig dit och eventuellt vatten som inte följer med upp pressas ned i huvuhålen nära botten.

2. Flera små rördelar är taget av rördelar från det som följer med i WG-310:an, och en har där ett slags strilrör. Detta är placerat i fack ett så att en stor mängd av vattnet åker antingen ned och tar undervattensvägen och sedan för att cirkulera fack 1 så att det inte blir ett dödhål.

3. Väl uppe så "ligger" strilrören på sumpens alla väggar, vilket gör att upphängning inte behövs vilket förövrigt skulle vara en aningen svårt att genomföra med den lilla ytan man har att spela på.

4: Vattnet "forsar" ut ur strilrören och ger en god ytcirkulation till alla fack. De öppningar som fanns i strilröret ovanför fack ett är igensatta med filtermaterial man trär över rördelar pga att de lät något så oehört. Sedan upptäckte jag att den sista öppningen rann över kanten ned i karet igen så den fick också sättas igen. man får hitta ett läge där vattnet inte gör ljud av att krossa vattenytan hårt eller smälla emot plasten. En aningen ovanför vattenytan ska vattnet träffa men man får småfixa med det tills man är nöjd. Jag hör nu ingenting efter ett dygn.

5: Allt vatten som åkt upp, kommer så småningom komma ned till botten, och gå samma väg till mötes som undervattensvägen gjorde en gång. Det vatten som hamnar i fack fyra kommer dock inte att hamna i något filtermaterial utan åker ganska fort ut till akvariet igen. Någon gång så kommer ju detta hamna i fack 2 och 3 iallafall så det oroar jag mig inte mycket över, och sedan försvinner en stor del av vattnet redan i början pga strilröret i fack ett på väg upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade tempen igen och den har nu varit stadig på 28 grader, så dagens temperatur skiftade mellan 27-28 (kvällstid) och det har varit 9h tänt. Ska nog skruva loss matluckan så att det alltid finns en slags genomluftning, då luckans hål,ventiler osv inte verkar tillräckliga. Sen är det ju också fint att se lite uppifrån sen senare när det väl finns något värt att titta på (förutom rör git och dit) i karet ;)

Om detta inte fungerar så måste man ju hitta en vettigare lösning, speciellt sommartid (myggnätet) och att eventuellt köpa en liten fläkt som man har hängandes på kanterna om nätterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog idag bort alla rören. Blev lite opraktiskt, och jag tror inte vattnet blir särskilt påverkat av att vara lite stillare en liten stund. Ska förövrigt tömma karet idag och sedan fixa med sladdar och dylikt så att det bara är att köra igång sen.

Är det någon som handlat en refraktometer på fish-street? Dem är ju liite billigare än butikerna i Sverige. Tänkte passa på att fråga dessutom hur det blir med tullen osv, om priset ändå blir detsamma när allt går genom tullen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog idag bort alla rören. Blev lite opraktiskt, och jag tror inte vattnet blir särskilt påverkat av att vara lite stillare en liten stund. Ska förövrigt tömma karet idag och sedan fixa med sladdar och dylikt så att det bara är att köra igång sen.

Är det någon som handlat en refraktometer på fish-street? Dem är ju liite billigare än butikerna i Sverige. Tänkte passa på att fråga dessutom hur det blir med tullen osv, om priset ändå blir detsamma när allt går genom tullen?

Tänk vad jag ändrar mig hela tiden. Kom att tänka på nu att det var väldigt korkat av mig att ta bort rören. Sätter nog tillbaks dem sen när att sätts igång, var ju inte det smidigaste att hantera men det syresatte de olika facken mycket bra, så ja får prioritera om ;)

Läste förövrigt några trådar om fish-street här med hjälp av den bra sökfunktionen :) och jag får se hur jag gör. Med tullen och allt så skulle det säkert bli ungefär samma pris iaf i slutändan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kör ni andra med clownhotellen för system?Har ni det viktigaste filtermedierna i fack 1 eller hur har ni gjort?

Läste att Lasse gjorde något med ett bottenfilter men kan varken minnas om det var här eller i hans tråd på zoopet och hur det var han gjorde, så lite hjälp och uppfriskande av minne vore väldigt uppskattat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara det här?

MVH Lasse

Hmm..Kan ha varit den. Gjorde du inte något liknande med clownhotellet du hade? Tror du att det systemet jag troligen kommer använda (beror på avd jag får för respons) kommer fungera bra? Ska skaffa mig ännu fler små rördelar, då jag hade tänkt mig att ha istället för strilrör ett rör som delar upp sig i två så att ena går ner och cirkuerar fack 2 medan den andra åker vidare och sköter om trean.

Jag ska som sagt köra skummarfritt och ha i bl.a LS i fack 2. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Nu har det köpts salt, det blev reef crystlas och nu ska bara lite andra prylar såsom tester och annat köpas in sen startas det igång. Lär bli antingen i slutet av den här veckan eller nästa. Har iaf beslutat mig för följande:

Ingen skummare, kör med mer biologisk filtrering och tätare vattenbyten

Kommer ha enkla koraller i början då jag är total nybörjare på det här med salt

Fisar: Två ocellaris och någon fisk ur Escensius släktet, de som har tilltalat mig mest är E.lineatus och E.dilemma. Dilemma är nog av mer passande storlek för karet så om det är en fisk som förekommer i handel s blir det nog den. Börjar med clownerna och sen får man se vad det blir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så! Nu är det uppfyllt med vatten och salt har blandats i. Beställde även hem en refraktometer och ett gäng av salifert tester. Min plan ser nu ut som följande:

dag 1-3 låta saltet blandas ordentligt och sedan testa och se om det är rätt halt när allt salt löst upp sig.

dag 3-4 köpa ls cirka 6-8 kg och börja hälla i lite nitrifikationsbakterier samt ha i aktivt kol

dag 5-6 mäta alla värden

dag 7-9 städpatrull

fortsatta mätningar vid olika tillfällen

dag 16-18 tillsätta en fisk som kan starta upp karet ytterligare.

Låter detta som en rimlig plan eller är jag helt ute och cyklar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade att göra massa mätningar med salifert testerna ja kan säga att det tog en stund. som tur var så hittade jag tråden där det fanns länkar till de svenska instruktionerna för vissa tester hade bara instruktioner på tyska och ja kan väl lugnt säga att tyska inte är mitt område ;)

Iaf här är resultaten av första mätningen. Var även tvungen att höja salthalten då det var nere på 1.016

pH: 8,3

KH: 7,7

Ca: 300 ppm

Mg: 930 ppm

NO2: 0

NO3: 0

PO4: 0,1

NH4: 0

Cu: 0

Saltvärde: 1.022

Temp: 26c

nu undrar jag lite saker. Varför är mg och ca värdena lägre än normalt? Är det för att allt i saltet inte hunnit lösa upp sig eller finns det en annan anledning? Jag använder som sagt reef crystals och vad jag har förstått är det lite förhöjda nivåer av både mg och ca i det saltet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du använder startbakterier behöver du inte vänta i 2 veckor innan du kör i fisk. När jag använt startbakterier så har jag kastat i fisken samma dag. Clowner är ganska tåliga fiskar och de är bra startfiskar.

Ok, jo jag har hört att de ska vara tåliga. Ja hade tänkt att inhandla lite ls, aktivt kol och fosfor absorber nu i veckan och sen väntat med startfisk till nästa vecka men jag har ju faktiskt startbakterier och sedan man kanske även kan krama ur sina sötvattensfilter för att föra över lite bakterier för att få igång det hela lite snabbare eller skulle det vara lika med krasch?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om det är samma bakterier i söt- och saltvatten så det får tyvärr någon annan svara på, jag skulle nöja mig med kommersiella startbakterier om du har det.

Jo det var just det jag tänkte ifall de bakterier som finns i sötvattensfiltret dör direkt i salt så känns det ju onödigt.

Var på akvarielagret och införskaffade mig ls. Det blev totalt 6 kg och har redan sett ett antal snäckor och någon mask. Bilder kommer snart :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hällde i ännu mer salt nu då värdet var ca 1.021 när jag hade lagt i all ls. Har nu fått upp den till 1.023 och det är ju bättre. Jag undrar dock om någon vet vad det vad det är för sjöstjärna som visar sig på bild två ovanför? När jag tittade på reeflex så kunde jag inte hitta någon som matchade utseendet på den. Den är ca 1cm lång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...