Gå till innehåll

Booster pump och inställningar


pkarl

Rekommenderade inlägg

Eftersom vi har ett väldigt dåligt vattentryck i vattenledningen (mellan 0.8bar - 1.3bar) har jag till slut skaffat mig en booster pump för att koppla till ro/di filtret. Märket är Purepro diaphragm pump HF-8367. Problemet är jag inte fick med mig någon instruktion så det är därför jag frågar här (jag har även googlat men inte hittat det jag söker).

Det jag undrar över är, kan man höja trycket på som pumpen ger? Jag har tyvärr ingen tryckmätare som jag kan koppla på men trycket som den ger är inte tillräckligt utan jag får som tidigare strypa "slaskvattnet" för att få producerat tillräckligt med vatten. Det är visserligen bättre än förut men jag skulle önska att den gav mera.

Den andra frågan, angående att strypa "slaskvattnet", är det ok att göra det och hur mycket kan man strypa? Jag har hört en siffra 1 del rent vatten 4 delar slaskvatten, kan det stämma?

Apropå ro/di filtret så är filtrena plus membranet bytt i maj i år, alltså ca 4 månader gammla. Membranet skall klara 190 l/dygn. Jag har tyvärr ingen tds mätare utan kommer att köpa en så småningom.

//Patrik

Ändrat av pkarl
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du, tycker du att det där du skrivit är ett dåligt tryck, då må jag säga att du har rätt höga krav faktiskt. Uttryckt i bar så är ett vanligt tryck i vattenledning t ex 6 bar. Du måste ha rört till enheterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akta porslinet bara. ;)

Vad står det på pumpen att den ska leverera?

Hittade följande pdf via Google, kanske kan vara något?

http://www.purepro.info/pdf/Pump-8367.pdf

Vad matar du med för inspänning?

Här har du en converter mellan Bar och PSI:

http://www.centauro-owners.com/articles/psibar.html

Jodå, pdf filen har jag läst och blir inte så mycket klokare, tyvärr. Jag fick med en ström adapter som jag kopplar in i väggen (230volt) och ut ger den, om jag läst rätt, 24 volt dc. Det står att den kan öka trycket till ca 8 bar (125 psi)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

EDen andra frågan, angående att strypa "slaskvattnet", är det ok att göra det och hur mycket kan man strypa? Jag har hört en siffra 1 del rent vatten 4 delar slaskvatten, kan det stämma?

Inte strypa slaskvattnet..

Skulle tro att förhållandet finvatten/slaskvatten vid normalt vattentryck ligger på ca 15%/85% från ett R/O-filter för hobbybruk. M.a.o. rätt taskig verkningsgrad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...