Gå till innehåll

Vart kommer min onda cyano ifrån?


mikoto

Rekommenderade inlägg

Tänkte bara uppdatera den här tråden ifall någon skulle läsa igenom den någon gång :-)

I början gick det långsamt, först försvann cyanon försiktigt. Sedan började gröna alger dyka upp långsamt och sedan efter någon månad nästan exploderade trådalgs tillväxten. Nu har de växt till sig och jag har inte doserat nitrat på åtminstone ett par-tre veckor. Nu har istället cyano börjat visa sig igen smått, denna gången röd cyano dock istället för den svarta.

Jag är ingen saltvattenskemist av rang men mina funderingar är om jag inte kan ha ganska mycket fosfat i vattnet kanske som triggar cyano tillväxt när ingen/lite nitrat finns tillgängligt. När jag sedan tillsätter nitrat så gynnas trådalgerna istället och cyanon slås ut.

Så förhoppningsvis kommer mitt fortsatta doserande av nitrat göra att röda cyanon konkurreras ut. Så länge inte den planen går i stöpet så har min plan att byta cyanon mot alger blivit lyckat. Så då får jag tacka för de bra tipsen jag fick av tråden!

Tills vidare får jag skörda grönalger regelbundet för att få fosfaten ut ur karet med vattenbyten tills jag hittar djur som kan äta algerna åt mig och sedan får jag vänta ut kriget. Men skam den som ger sig :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...