Gå till innehåll

Fråga på Tunze Osmolator, varningsinställningar


Krillo

Rekommenderade inlägg

Hej allihop

Ni som kör Tunzes osmolator - har ni förstått er på funktionerna på jumpern som beskrivs sent i manualen. Man kan ju ställa den i tre olika lägen för olika varningarr och jag tycker att funktionsbeskrivningen är lite otydlig. Någon som har provat att mixtra med detta?

Vad jag hoppas att den kan göra som jag inte lyckats utröna ännu, är om den varnar på något speciellt sätt om påfyllnadstanken har körts tom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det inte att testköra den i en tom behållare eller på utsidan av osmostanken för test?

Jo men det är klart, men då måste jag ju vänta på ett svar :ler:

Skämt åsido så är jag lite oroad för att torrköra pumpen, ibland är det ju inte så bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gäller det Tunze 3155?

Om jag inte minns fel finns det en säkerhetsfunktion som bryter pumpen om den går torrt.

Det verkar ju så:

Red LED „Too low“ is flashing = The metering pump ran for more than 10 minutes and was switched off.

The normal water level has not been reached. The

reason could be an empty storage tank [...]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För övrigt är det detta stycket som tycker är lite otydligt:

Adjusting the warning signal

The mode of operation of the warning signal can be

set in Controller 5017.

Remove the mains plug from the mains socket.

Remove the cover; for this purpose undo the two

screws on the rear side of the housing.

Adjust the jumper (red pin) on the PCB.

Caution ! Do not damage the light-emitting diodes

and cables !

Works setting (1) = warning signal, when the safety

sensor is activated at „Too high“.

Warning signal (2) = safety sensor at „Too high“ and

after an expiry of max. 10 minutes of metering time,

it is still „Too low“, which means that the storage

tank has been emptied.

Warning signal (3) = always off !

Note: When the warning signal has been switched

off, there is no acoustic alarm of faulty functions. In

case of a faulty operating sensor, for example, the

safety sensor switches the system off, however this

fact is only indicated optically.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här har jag förstått att det är. Först så finns det larm om vattnet tar slut i osmos tanken, dvs om pumpen går i 10min och normal nivå inte nås i akvariet så bryts det.Sen jumpern tror jag bara har med själva buzzern att göra dvs har du på ettan så ljuder den bara om nivån e för hög vattennivå. På tvåan så ljuder det både om vattennivån e för hög eller om det tar slut i osmosbehållaren. På trean så är det tyst. Larmen funkar ändå men det tjuter inte från dosan.det är min teori i alla fall hehe. Nån,kanske kan pröva lite ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här har jag förstått att det är. Först så finns det larm om vattnet tar slut i osmos tanken, dvs om pumpen går i 10min och normal nivå inte nås i akvariet så bryts det.Sen jumpern tror jag bara har med själva buzzern att göra dvs har du på ettan så ljuder den bara om nivån e för hög vattennivå. På tvåan så ljuder det både om vattennivån e för hög eller om det tar slut i osmosbehållaren. På trean så är det tyst. Larmen funkar ändå men det tjuter inte från dosan.det är min teori i alla fall hehe. Nån,kanske kan pröva lite ;)

Tycker din tolkning låter rimlig. Får väl helt enkelt ta och testa i helgen - antar att hunden skulle bli tokig på tjutandet om det hände när han är hemma själv, speciellt om det håller i sig tills det är åtgärdat. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...