Gå till innehåll

Juwel Rio 240 - tips på att få mer ljus men fortfarande ha kvar luckorna på ovansida?


SupraEnd

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har bytt till större akvarium och kom över ett Juwel Rio 240 (hade sedan tidigare Juwel Rio 125).

Det sitter två lysrör på 54 watt vardera, Marine och Blue för saltvatten från Juwel. Akvariet är 120 cm långt.

Hur går jag tillväga på bästa snyggast sätt för att få mer ljus. Jag vill ha kvar luckorna så någon hängande MH eller liknande är inte aktuellt.

Finns det någon som byggt till mer ljus på detta akvarium och hur gjorde ni då? Några tips? Länkar till produkter?

Tack :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en Maxspext, kapa till ett nytt lock, såga upp ett hål för fläkten, montera rampen direkt mot locket. Klart! :)

Alternativt:

Köp en bunke 3W leds från tex Rapidled med passande driver, köp ett par 4-kants rör i aluminium på 40x40mm, limma dioderna på röret, montera röret på ett nytt lock. En fläkt på varje sida. Klart! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en Maxspext, kapa till ett nytt lock, såga upp ett hål för fläkten, montera rampen direkt mot locket. Klart! :)

Alternativt:

Köp en bunke 3W leds från tex Rapidled med passande driver, köp ett par 4-kants rör i aluminium på 40x40mm, limma dioderna på röret, montera röret på ett nytt lock. En fläkt på varje sida. Klart! :)

Tack för tips, vad går ett sådant kalas på?

Alternativt, vad skulle ni välja mellan Glo T5 lysrörshållare 2x54 watt eller Arcadia T5 hållare Dubbel 54 w om man kör den varianten och skruvar fast dem i Juwels luckor? Idag har jag Juwels Marine och Blue lysrör, är det då bra att fortsätta med dem på den två nya platserna eller skall jag t ex välja Arcadias lysrör om jag köper den rampen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första jag tänker på när det gäller ett juwelakvariun är att det i grundutförande int sitter reflektorer. Ert tips är att kolla upp detta den brukar ligga på ca 130 kr men kan variera. Genom detta får du redan där ner betydligt mer ljus! Är dålig på skillnaden på glo o arcadia men oavsett vad du väljer kan du nog räkna med att du kommer kunna ha större möjlighet att styra Vilka rör du vill använda. Använt glo varianten själv och vart nöjd. Ett annat alternativ kan vara att köpa ännu en juwelramp tror det ska gå att få in men vill inte garantera något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reflektorer har jag redan men tack för tipset. Ännu en Juwelramp är nog inte aktuellt då man inte får plats med luckorna utan att bygga "nytt" lock, då luckorna sätts fast i rampen.

Det billigaste alternativet är nog att köpa ett paket 2x54 watt av Glo eller Arcadia, skruva fast dem på vardera lock samt köpa lysrör och reflektorer. Kostar då runt 1500:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du måste vara inloggad för att se bilderna.

Finns en tråd om det senare alternativet på Plantswap med.

Tack Mr Ewing, jag skapade en användare och nu ser jag alla bilder. Snyggt bygge!

Men det blir nog att skruva i luckorna för min del. Som en Anette hade gjort på forumet.

post-4920-14468923056449_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...