jezzka Postat 7 oktober 2011 Dela Postat 7 oktober 2011 vi har fått detta i vårt nya kar som bara har varit igång i en vecka, men vad är det?? det ser inte ut som om det är nått bra heller?är det nån som vet vad det är och hur vi fåt bort det?HJÄLP! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted-m Postat 7 oktober 2011 Dela Postat 7 oktober 2011 kiselalger vanlig vid start och försvinner av sig själv Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addeanstad Postat 7 oktober 2011 Dela Postat 7 oktober 2011 Kiselalger, använder du vanligt kranvatten? Det är en del av processen i ett nytt akvarieSent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
shreek Postat 7 oktober 2011 Dela Postat 7 oktober 2011 Ser ut som vanliga kisel alger som är helt normalt vid uppstart .Men om du ska ha sand i akvariet så behöver du nån som håller rent och vänder sanden annars kommer du få problem i framtiden . Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
shreek Postat 7 oktober 2011 Dela Postat 7 oktober 2011 haha några han före . Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addeanstad Postat 7 oktober 2011 Dela Postat 7 oktober 2011 Haha jo man är ju på hugget Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jezzka Postat 7 oktober 2011 Författare Dela Postat 7 oktober 2011 om man tillexempel skaffar två gobisar och nått annat som gör nytta, skulle det bli bättre då efter ett tag? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted-m Postat 7 oktober 2011 Dela Postat 7 oktober 2011 Sand eremiter är ju bra att ha. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addeanstad Postat 7 oktober 2011 Dela Postat 7 oktober 2011 Det blir ju bättre med goby men de kan även flytta på sanden dit de bygger sitt "bo" och det kan vara oönskat, tycker sanderemiter eller sandsjöstjärnorna är bättreSent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedd Postat 7 oktober 2011 Dela Postat 7 oktober 2011 Tjenare! Sa du att akvariet bara har varit igång en vecka? Är du inte orolig för ditt stora fiskbestånd, tanke på ditt lilla bestånd av levande sten? Låt mig gissa, det är ett Juwel Rio 180 och Boyu 310 skummare? Vad kör du för rör? T8? T5? Om du kör med T8 kan jag rekommendera dig hagens Glo power lysrör, de har ett extrem fint ljus och jag kan bara tala gott om dem. Kan inte sätta fingret på det, men man får känslan av att lysrören gör vattnet klarare på nåt vis, ömt ljus som lyser på vattnet.Hoppas dina fiskar klarar sig! Du hade en palettkirurg också såg jag, brukar vara kinkiga, men du verkar ha haft tur hittills!Funkar din skummare bra?Mvh Ted Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Yodelking Postat 7 oktober 2011 Dela Postat 7 oktober 2011 Sex fiskar i ett en vecka gammalt kar kan också ge lite andra oönskade saker. Man ska börja försiktigt med att introducera fisk. Det kan komma en nitrit-topp efter upp till 4 veckor som kan vara skadligt för invånarna. Jag fick dock aldrig någon nitrittopp när jag startade mitt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 7 oktober 2011 Dela Postat 7 oktober 2011 Ser ut som vanliga kisel alger som är helt normalt vid uppstart .Men om du ska ha sand i akvariet så behöver du nån som håller rent och vänder sanden annars kommer du få problem i framtiden .Referens till påståendet om problem med sand som inte vänds?Här har du en bra guide om uppstart av akvarium: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jezzka Postat 8 oktober 2011 Författare Dela Postat 8 oktober 2011 akvariet är inte helt nytt, det har varit igång i två år och vi hämtade det dagen efter han hade tömt det och vi startade det samma dag. mer sten är på gång.alla värden är bra i vattnet hittils och vi hoppas att det håller sig bra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedd Postat 8 oktober 2011 Dela Postat 8 oktober 2011 akvariet är inte helt nytt, det har varit igång i två år och vi hämtade det dagen efter han hade tömt det och vi startade det samma dag. mer sten är på gång.alla värden är bra i vattnet hittils och vi hoppas att det håller sig bra. "vi har fått detta i vårt nya kar som bara har varit igång i en vecka" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jezzka Postat 8 oktober 2011 Författare Dela Postat 8 oktober 2011 jo men efter en vecka som vi hade haft igång det kom detta. ville bara förtydliga att det inte är sprillans nytt och att det är inkört redan typ. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addeanstad Postat 8 oktober 2011 Dela Postat 8 oktober 2011 Tog ni nytt vatten till akvariet?Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jezzka Postat 8 oktober 2011 Författare Dela Postat 8 oktober 2011 ja det gjorde vi Det verkar som det börjar lägga sig algerne, ser ut som att det blir bättre Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Chrille_B Postat 8 oktober 2011 Dela Postat 8 oktober 2011 då tog ni både nytt vatten och ny sand,i så fall skulle jag inte påstå att karet är inkört bara för att man har några kg inkörd LS.Mvh Chrille Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.