Gå till innehåll

OBS! röda alger, vad är det och hur får vi bort det!!!!!


jezzka

Rekommenderade inlägg

Tjenare! Sa du att akvariet bara har varit igång en vecka? Är du inte orolig för ditt stora fiskbestånd, tanke på ditt lilla bestånd av levande sten? Låt mig gissa, det är ett Juwel Rio 180 och Boyu 310 skummare? Vad kör du för rör? T8? T5? Om du kör med T8 kan jag rekommendera dig hagens Glo power lysrör, de har ett extrem fint ljus och jag kan bara tala gott om dem. Kan inte sätta fingret på det, men man får känslan av att lysrören gör vattnet klarare på nåt vis, ömt ljus som lyser på vattnet.

Hoppas dina fiskar klarar sig! Du hade en palettkirurg också såg jag, brukar vara kinkiga, men du verkar ha haft tur hittills!

Funkar din skummare bra?

Mvh Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sex fiskar i ett en vecka gammalt kar kan också ge lite andra oönskade saker. Man ska börja försiktigt med att introducera fisk. Det kan komma en nitrit-topp efter upp till 4 veckor som kan vara skadligt för invånarna. Jag fick dock aldrig någon nitrittopp när jag startade mitt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som vanliga kisel alger som är helt normalt vid uppstart .

Men om du ska ha sand i akvariet så behöver du nån som håller rent och vänder sanden annars kommer du få problem i framtiden .

Referens till påståendet om problem med sand som inte vänds?

Här har du en bra guide om uppstart av akvarium:

post-1377-14468923052663_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

akvariet är inte helt nytt, det har varit igång i två år och vi hämtade det dagen efter han hade tömt det och vi startade det samma dag.

mer sten är på gång.

alla värden är bra i vattnet hittils och vi hoppas att det håller sig bra. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

akvariet är inte helt nytt, det har varit igång i två år och vi hämtade det dagen efter han hade tömt det och vi startade det samma dag.

mer sten är på gång.

alla värden är bra i vattnet hittils och vi hoppas att det håller sig bra. :)

"vi har fått detta i vårt nya kar som bara har varit igång i en vecka"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...