Arcticreef Postat 9 oktober 2011 Postat 9 oktober 2011 Min burk har en rejäl box. Har precis sett att JBJ har fått fram en magnetisk LED belysning som är avsedd att användas till refugiumbelysning till deras 28g burk. Vad tror ni om att hälla ned några kilo Miracle Mud i boxen, lite macros och sedan belysa 24/7? Citera
Laggeman Postat 10 oktober 2011 Postat 10 oktober 2011 Det kan säkert fungera fint. Har du någon länk till belysningen? Citera
Dykaren Postat 10 oktober 2011 Postat 10 oktober 2011 Refugium innebär alger och småkryp som innebär ökad risk att täppa till ngt.... Citera
Arcticreef Postat 10 oktober 2011 Författare Postat 10 oktober 2011 Det kan säkert fungera fint. Har du någon länk till belysningen?Är tyvärr skitdålig på att använda ipaden men kolla hos marinedepot. Citera
NiXoN Postat 10 oktober 2011 Postat 10 oktober 2011 Miracle mud är jag inte så påläst på men deras reklam på youtube får ju TV-shop o se seriösa ut När det kommer till ljuset så vill algerna ha lite mörker dom med, 16-18 tillar är max vad jag skulle köra med ljus.Kan du få tag på nåt med 630nm dioder så skall det vara något vassare än dom vanliga vita när det kommer till alger.//NiXoN Citera
Laggeman Postat 10 oktober 2011 Postat 10 oktober 2011 Är tyvärr skitdålig på att använda ipaden men kolla hos marinedepot.Är det denna?http://www.marinedepot.com/JBJ_Nano_Glo_4_LED_Magnetic_Refugium_Light_Refugium_Sump_Lighting-JBJ_Lighting-JB9315-FIRFRL-vi.html Citera
Arcticreef Postat 11 oktober 2011 Författare Postat 11 oktober 2011 Är det denna?http://www.marinedepot.com/JBJ_Nano_Glo_4_LED_Magnetic_Refugium_Light_Refugium_Sump_Lighting-JBJ_Lighting-JB9315-FIRFRL-vi.html Yes! Citera
Arcticreef Postat 11 oktober 2011 Författare Postat 11 oktober 2011 Miracle mud är jag inte så påläst på men deras reklam på youtube får ju TV-shop o se seriösa ut ;)När det kommer till ljuset så vill algerna ha lite mörker dom med, 16-18 tillar är max vad jag skulle köra med ljus.Kan du få tag på nåt med 630nm dioder så skall det vara något vassare än dom vanliga vita när det kommer till alger.//NiXoNHåller med om att MM hypar ganska hårt med har samtidigt hört mycket positivt om geggan. Citera
Arcticreef Postat 11 oktober 2011 Författare Postat 11 oktober 2011 Eller om man skulle hiva ned ett par kg svavelkulor och täcka med ett par decimeter sand. Garanterat nitratfritt! Citera
NiXoN Postat 11 oktober 2011 Postat 11 oktober 2011 Skulle du ha nytta av det då? Jag menar bara att nitraten brukar ju inte vara nåt större problem förutom att det nollas relativt lätt i ett revkar.Leran är ju intressant men jag blev rätt tvekasam då det kändes som "snake oil" när man såg reklamen...Refugium ger som bonus lite extra mat till karet så det skulle nog inte vara helt fel hur man än vänder på det.//NiXoN Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.