Linnex Postat 7 februari 2005 Postat 7 februari 2005 Var kan man hitta vilka värden som är tillåtna i ett akvarium.Jag har fått hem vattenanalys från kommunen.65 olika pos är upptagna. Men det säger mig inte så mycket då jag inte vet gränserna.Bla så är:Salen < 1 mikro gram/liter (hur gör man mikro tecken på PC. Jag är van vid Mac)Nitrat 0,4 mg/lnitrit 0,001 mg/lfosfat <0,005 mg/lKalcium 5,9 mg/lhårdhet Ca+Mg 9,4 mg/lhårdhet total 1,3 DHKolsyra aggressiv 13 mg/lPH 6,0Konduktivitet 12,7 ms/mVad skall man mer titta efter? Citera
stigigemla Postat 7 februari 2005 Postat 7 februari 2005 Det är bra värden, Alvesta är känt för att ha bättre vatten än Växjö t. ex.Det som många funderar på är silikathalten (Si)eftersom alla hatar bruna kiselalger. Citera
Linnex Postat 7 februari 2005 Författare Postat 7 februari 2005 Suck... den var givetvis inte med... Jag får väl köpa mig ett test.Hur är halternadet i Gemla? Kör du med osmos?Killen jag snackade med sa att i Alvesta kommun är det Grimslöv som har det bästa vattnet. Vislanda där jag håller till var väl en god tvåa . Här var det PH och järn som behövdes justeras lite. Citera
Guest NoName Postat 7 februari 2005 Postat 7 februari 2005 Jag har iallfall ordentligt med SI i kranvattnet, nivån i karet ärtrotts dettaunder kontroll. Kör utan osmos men hur länge vågar man slå i det där kranvattnet .Känns som en en osmos vore en bra investering innan bägge proverna är lika blåa Citera
stigigemla Postat 8 februari 2005 Postat 8 februari 2005 Jag kör med osmos nu. I Gemla är det Växjövatten som är mycket sämre för fisk enligt erfarenheterna från akvariekällan.(sötvatten) Jag började med osmos för sötvatten. Leder du inkommande vatten genom ett VP - rör på ett par meter stoppat med kalksand blir du av med järnet om du har tillräckligt lågt flöde. Man använder kalkfilter för grävda brunnar med järn i vattnet. Jag tror att ett sådant filter borde minska kiselhalten också?? Citera
Linnex Postat 11 februari 2005 Författare Postat 11 februari 2005 Gjorde SI test igår.... det blir osmos... det var utanför skalan... troligtvis en 4:a . Citera
Guest NoName Postat 11 februari 2005 Postat 11 februari 2005 Troligtvis betydligt högre än en 4a. Prova med 9ml destilerat vatten och 1ml kranvatten så får du se... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.