Gå till innehåll

Istället för kaliumnitrat..


pkarl

Rekommenderade inlägg

Alltså, jag har funderat på en sak. Kan man på något sätt räkna ut hur mycket kväve man tillför om man tillsätter t ex 10 gram torrfoder (bara ett exempel)? Jag har nämligen ett akvarium idag som jag tycker att jag "tok" matar men det visar ändå inget utslag på nitraten.

Jag har tidigare använt kaliumnitrat, vilket fungerade, men min fundering är, går det ändå inte att räkna ut hur mycket foder man bör tillsätta för att uppnå samma resultat som med kaliumnitrat?

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du då tänkt på hur mycket fosfat som tillsätts för att få den mängden kväve, tror det är där problemet ligger, att fodret innehåller för mycket fosfor i förhållande till kväve för våra kar...

Jodå, fosfatmängden är något jag tänkt på och den ställer ju till en del problem. Du nämner att foder har för mycket fosfor i förhållande till kväve? Då undrar jag, kan man inte på något enkelt sätt räkna ut detta genom att titta på "baksidan" av förpackningen?

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det måste i det närmaste vara omöjligt att räkna ut hur mycket fosfat eller nitrat man tillsätter via fodret. Jag tycker heller inte det är någon bra idé att öka matningen för att tillföra nitrat. Först och främst för att man omöjligt kan veta hur mycket man tillför, dels så är det att kasta pengarna i (akvariet) sjön:) Att blanda egen nitratlösning är ruskigt billigt, och man vet hur mycket man skall tillföra för att nå önskad effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst det går att räkna ut hur mycket kväve du tillför via maten genom uppgifter om hur mycket proteiner ett foder innehåller. Nu brukar det vara lite tunt med sådana upplysningar på akvariefoder dock...

Jag tror också att du gör en tankelapsus - varför man behöver tillföra extra kväve beror ju på att det ofta (som Wiking påpekar) blir en obalans mellan fosfor och kväve i ett akvarievatten. Försöker man då höja kvävetillförseln med ökad matning så tillför man ju också mer fosfor så man förlänger bara problematiken.

Tyvär får man nog fortsätta att tillsätta nitrat i någon form eller amminosyror.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske gör det onödigt svårt för mig, vad vet jag. Men, i och med att jag kör med dsb och därför är så lätt att "nolla" nitrat så funderade jag på om inte ökad matning i kombination med fosfat filter vore det bästa för att höja nitrat värdet. Jag tillför redan amino syror men, vågar man dosera mer än vad som är rekommenderat? (Jag kör med Kz Amino Acid (concentrate))

Varför jag vill höja kvävehalten? Jo, i och med att jag har en del cyano (grön variant, grymt jobbig..) och efter att ha läst här att en obalans mellan kväve/fosfat triggar cyano tillväxt, så funderade jag på att höja kvävehalten.

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du med DSB i karet eller är det en rDSB (remote DSB) som du kan kontrollera flöde till osv, är det en rDSB så borde du ju kunna minska flödet till DSB:n (men ändå upprätthålla flödet över sandbädden genom att öka cirkulationen i rDSB:n. Annars är det ju svårare, DSB:n kommer ju suga åt sig kvävet hur som helst, och om du matar mer så kommer du bara förstärka obalansen (tillför fosfor och kväve, där kvävet tas upp i rikliga mängder av DSB:n) så fortfarande är det vettigaste att tillföra en tillräcklig mängd nitrat för att värdena ska vara lite över 0, vet inte hur mycket nitrat en DSB kan omsätta per dygn, men till slut borde det ju nå en balans. Att använda mat eller aminosyror för att få upp nitrat tror jag är ett slöseri med pengar, när man kan köpa KNO3 som räcker till flera liter vätska för några tior, och det ändå är slutprodukten. Sen antar jag att du kört med alla de vanliga metoderna, suga ut så mkt cyano som möjligt och göra flera större vattenbyten.

Det kan ju vara så trist att det är mycket fosfat lagrad i sandbädden som gör att den buffrar upp fosfaten när man gör vattenbyten med mera. Har du cyanon på sanden eller överallt i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta om jag stjäl tråden lite, men vilka fenomen uppstår om man "nollar" nitraten och har fortsatt höga fosfatvärden? (Utöver nämnda med cyanotillväxt.)

Som jag ser det, ligger man på en förhöjd fosfatnivå så hämmar det tillväxten på koraller. Min uppfattning är att förhöjd fosfatnivå har sämre inverkan på koraller än förhöjd nitratnivå. Jag är dock ingen kemist, men en hygglig iaktagare;) Jag lyckas aldrig mäta mig till noll i fosfat om jag inte tillför nitrat. Detta oavsett hur mycket fosfatremover jag använder. För mig känns det som en skevet i förhållandet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du med DSB i karet eller är det en rDSB (remote DSB) som du kan kontrollera flöde till osv, är det en rDSB så borde du ju kunna minska flödet till DSB:n (men ändå upprätthålla flödet över sandbädden genom att öka cirkulationen i rDSB:n. Annars är det ju svårare, DSB:n kommer ju suga åt sig kvävet hur som helst, och om du matar mer så kommer du bara förstärka obalansen (tillför fosfor och kväve, där kvävet tas upp i rikliga mängder av DSB:n) så fortfarande är det vettigaste att tillföra en tillräcklig mängd nitrat för att värdena ska vara lite över 0, vet inte hur mycket nitrat en DSB kan omsätta per dygn, men till slut borde det ju nå en balans. Att använda mat eller aminosyror för att få upp nitrat tror jag är ett slöseri med pengar, när man kan köpa KNO3 som räcker till flera liter vätska för några tior, och det ändå är slutprodukten. Sen antar jag att du kört med alla de vanliga metoderna, suga ut så mkt cyano som möjligt och göra flera större vattenbyten.

Det kan ju vara så trist att det är mycket fosfat lagrad i sandbädden som gör att den buffrar upp fosfaten när man gör vattenbyten med mera. Har du cyanon på sanden eller överallt i karet?

Jag kör vanligt dsb direkt i akvariet. Cyanon är mest på rutor samt en del på sanden och jodå, jag har nog sugit upp en del cyano den sista tiden. Cyanon är en "snygg grön" variant direkt från grabbarna som håller till i samma "by" där dem springer fort med hästar :)

Jag höll faktiskt på att bli av med den efter en mörkläggning men nu så har den kommit tillbaka.

Jag vet inte riktigt varför det skall vara så svårt att bli av med denna variant. Bli av och bli av...man blir väl aldrig av med cyano, det gäller väl bara att få den att inte dominera.

När det gäller min matning så kommer jag nog att fortsätta med den. För hur det än är, så mår korallerna riktigt bra just nu vilket är glädjande. Tidigare led akvariet verkligen av näringsbrist (kväve?) vilket gjorde dem väldigt bleka.

Fosfathalten är väl inte allt för hög, ca 0.03 och jag byter aluminum remover en gång i veckan och kör den igenom en reaktor.

Cyanon började härja för ca 1/2 år sedan och då var fosfathalten ännu lägre. Cyanon började på en korall frag och spred sig till rutorna för att sedan gå ner på sanden.

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...