Gå till innehåll

Säker färg?


AcidwizZ

Rekommenderade inlägg

Finns det någon säker färg att måla trädetaljer som ska hänga över akvariet med?

Jag tänker bygga en överdel till akvariet och skulle gärna vilja veta.

Var till färghandeln idag och jag blev inte speciellt övertygad av deras kunskaper. Bla så sade en firma att man kunde använda vanlig (Becker)våtrumsfärg.

När jag var påen andraså ringde dem till Becker och enligt dem så fanns det ingen färg i deras sortiment som skulle passa för ändamålet. Dvs giftfri som garanterat inte släpper ifrån sig något.

På en tredje firma så trodde expediten att envattenbaserad lackfärg (Alcro) skulle gå att använda, bara man lät den härda tillräckligt.

Vad ska man tro om detta, något motsträviga uppgifter.

Tacksam för hjälp med detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag jobbar som målare! Och "våra" färger är som oftast att bekämpa möggel m.m. Inte det bästa till akvarier nej.... Men en vattenbaserad lack (formel V) eller liknande borde gå bra! Men som sagt, måstehärdas en stund. 1-3 veckor... Viktigt är att bägge sider (utsidan) behandlas, annars kan lacken "dra" trät skevt.... (Otroligt starka de vattenbaserade lackerna).... smiley2.gif.Annars finns det lite olika epoxy färger/lacker. Men använd inte oljebaserade lacker, då dessa kan spricka och du får "flarn" ner i akvariet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren

Köper man akvarielacken direkt från Epotex eller går den att få tag på i handeln? Vad kostar den?

Tror man får bäställa derekt från Epotex, Brukar funka bra säger dom som provat. Själv bor jag bara ett stenkast därifrånsmiley37.gif, tänk att den där lacken kom ibörjan av 80 talet och fortfarande fins det inget bra alternativ mig veterligen..

/Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta med "säker" färg till bl a sumputrymme har varit uppe tidigare.

Om du söker på forumet kommer du nog hitta en hel del info i ämnet.

Mitt råd är nog att om du är det minsta osäker på om du har

antimögelmedel i färgen så avbryt och gör om det riktigt nu. Kan du

göra om sumputrymmet med friskt nytt material och använda t ex

föreslagen Epotex lack?

Personligen skulle jag absolut inte våga chansa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm,

Nu blir jag själv lite osäker. Jag har just i mitt pågående akvariebygge målat "sumputrymmet" under akvariet invändigt med vit våtrumsfärg, dvs både tak, väggar och golv. Blir det problem?

2005-02-09_211546_Akvarium1.jpg

Bara färgen inte är i direkt förbindelse med vattnet så kan man väl anv vilken färg som helst egentligen !? Jag tror inte att giftigaämnen kommer att "hoppa" ner i vattnet sas....smiley2.gif.

Mvh/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej det är om det blir kondens mm om det droppar ner i sumpen så kan det bli jävligt alvarligt om man har målat med badrumsfärg..

badrums fär har mögelmedel på färgen så att det inte ska mögla mm i badrum o dusch.. men om du lackar på så är det ingen fara.....

och jag är målare!!!!!!!!!!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...