daniel_i_malmö Postat 25 oktober 2011 Postat 25 oktober 2011 Hej!Efter mycket suktande planerar jag till slut mitt första LED-bygge. Vad tror ni om nedanstående komponenter:Nätaggregat:http://www.led-tech.de/de/LED-Controlling/Konstantstromquellen/Netzgeraet-fuer-3-4x-3W-LEDs--230V--LT-1281_118_119.htmlNeutralt vita LEDs:http://www.led-tech.de/de/High-Power-LEDs-Cree/CREE-XP-Serie/CREE-XP-G-R4-auf-Star-Platine-LT-1651_120_138.htmlRoyal blue LEDs: http://www.led-tech.de/de/High-Power-LEDs-Cree/CREE-XP-Serie/CREE-XP-E-auf-Star-LT-1716_120_138.htmlOptik, 10 graders:http://www.led-tech.de/de/High-Power-Zubehoer/LEDIL-Optiken/CREE-LXP-Optik-10%C2%B0-LT-1561_106_146.htmlKylfänsar:http://www.led-tech.de/de/High-Power-Zubehoer/Kuehlkoerper/Massiver-Alu-Kuehlkoerper-LT-1595_106_114.htmlKlisterlappar:http://www.led-tech.de/de/High-Power-Zubehoer/Montage/Waermeleitklebepad-6eckig-LT-671_106_113.htmlKombinationen av neutralt vita och royal blue är inspirerad av konsensus i den stora "LED Aesthetics: What do you really think of your color?"-diskussionen på nano-reef.com:http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=24639410-graders optiken är inspirerad av detta bygge med led-armaturen högt upp i taket: http://www.reefcentral.com/forums/showpost.php?p=16475438&postcount=1Jag kommer dels att testa hur det gör sig ovanför min Chromis kub men sedan kommer jag använda dessa leds över mina AN Cocoon 2 kuber. Om det faller väl ut blir det längre fram fler leds för att täcka hela Chromiskuben.Jag har valt individuella kylflänsar till varje led, för att kunna testa olika konfigurationer. Jag ringde den mycket hjälpsamma supporten på http://www.led-tech.de/ och killen där menade att dessa kylflänsar är så överdimensionerade för en 3w cree på 700mA att jag kunde dela dem i två, så att höjden blir 25mm. Passiv kylning, inga fläktar. Håller ni med om det?Funkar delarna jag valt med varandra? Nätaggregaten tänker jag låta driva 3-4 leds. Går det att kombinera NW- och RB-leds på samma nätaggregat? Planen är att när tid finnes byta ut dessa mot ett dimmbart arduinohemmabygge.Kabel tänkte jag köpa på Clas Ohlson. Funkar denna? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162169672Har jag glömt något?Jag har en enkel lödpenna från Clas Ohlson. På nano-reef rekommenderades minst 40w lödpenna för att uppvärmningen skulle gå fort för att skona dioderna. Hur kritiskt är detta? Här: http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=186982Jag är mycket tacksam för input då jag är helt grön på elektronik och leds! Citera
Janne68 Postat 25 oktober 2011 Postat 25 oktober 2011 Kylfänsar:http://www.led-tech.de/de/High-Power-Zubehoer/Kuehlkoerper/Massiver-Alu-Kuehlkoerper-LT-1595_106_114.htmlJag har valt individuella kylflänsar till varje led, för att kunna testa olika konfigurationer. Jag ringde den mycket hjälpsamma supporten på http://www.led-tech.de/ och killen där menade att dessa kylflänsar är så överdimensionerade för en 3w cree på 700mA att jag kunde dela dem i två, så att höjden blir 25mm. Passiv kylning, inga fläktar. Håller ni med om det?Utan att göra några direkta beräkningar på flänsen så måste jag hålla med om att det ska funka att dela den på två och köra passivt bara du inte bygger in det hela i någon sluten låda.Intressant att du tänker köra med NW, jag har själv köpt in NW och CW för att blanda 50/50 av dem för den "vita delen" av LED-uppsättningen. Citera
daniel_i_malmö Postat 25 oktober 2011 Författare Postat 25 oktober 2011 Tack för svaret! Utan att göra några direkta beräkningar på flänsen så måste jag hålla med om att det ska funka att dela den på två och köra passivt bara du inte bygger in det hela i någon sluten låda.Det känns betryggande att höra detta från mer än säljaren. Han förlorade i och för sig på att ge mig detta råd, eftersom jag nu beställer hälften så många kylflänsar. Som skrivet var, deras support var mycket hjälpsam.Intressant att du tänker köra med NW, jag har själv köpt in NW och CW för att blanda 50/50 av dem för den "vita delen" av LED-uppsättningen.I tråden om led-färg som jag länkar till ovan tycks konsensus vara att mix av NW och CW inte tillför något signifikant estetiskt, men däremot ökar komplexiteten i kopplingen för att få homogent ljus över hela akvariet. Eftersom min lösning är flexibel med individuella kylflänsar är det inte omöjligt att jag testar några CW i alla fall. Citera
NiXoN Postat 25 oktober 2011 Postat 25 oktober 2011 Jag lite fundersam på hur optiken är uppgygd då det inte ser ut att finnas någon plats för kablar/lödning?Med kabeln du valt så kommer det att bli rätt klumpigt o krångligt att få ihop de hela, jag har använt rätt tunna kablar likt dom man hittar på rapidled för att få det inte skall krångla till det med optiken o smidigheten.Vilket får mig vidare till följande fråga, hur mycket kommer ditt handlande kosta från tyskland kontra tex. rapidled.com?Tänkte mest på att RB dioderna var dubbelt så dyra per st o drivdonen var inte gratis(dom var inte styrbara heller för den delen).Förövrigt så går det att blanda dioderna du nämner på samma slinga(finns fler som gjort det på RC).Tänk även på att skaffa bländskydd för rampen om du skall ha den i taket, det blåa ljuset är inte så bra för ögonen i den styrkan.Ett till tipps är att förlöda stjärnorna innan du limmar dom på kylflänsen, då går det lättare när du skall ha dit tråden...//NiXoN Citera
daniel_i_malmö Postat 26 oktober 2011 Författare Postat 26 oktober 2011 Tack för svaret!Jag lite fundersam på hur optiken är uppgygd då det inte ser ut att finnas någon plats för kablar/lödning?Med kabeln du valt så kommer det att bli rätt klumpigt o krångligt att få ihop de hela, jag har använt rätt tunna kablar likt dom man hittar på rapidled för att få det inte skall krångla till det med optiken o smidigheten.Hmm, ok. Det har jag inte tänkt på alls. På den här bilden ser det ut att vara ett urtag för kabel? http://www.led-tech.de/produkt-pdf/ledil/DataSheet-LXP.pdfÄr det någon annan kabel som finns tillgänglig på C-O eller kanske i en bygg/elaffär som du kan rekommendera?Vilket får mig vidare till följande fråga, hur mycket kommer ditt handlande kosta från tyskland kontra tex. rapidled.com?Tänkte mest på att RB dioderna var dubbelt så dyra per st o drivdonen var inte gratis(dom var inte styrbara heller för den delen).Det blir helt klart dyrare. Från led-tech blir det inklusive frakt ca dubbla priset före frakt och ev moms/tull från rapidled. Men jag ska inte beställa så många och vill ha grejerna snabbt så jag är beredd att betala lite extra den här gången. Nur mycket är frakten, och hur lång är leveranstiden från rapidled?Förövrigt så går det att blanda dioderna du nämner på samma slinga(finns fler som gjort det på RC).OK, vad bra.Tänk även på att skaffa bländskydd för rampen om du skall ha den i taket, det blåa ljuset är inte så bra för ögonen i den styrkan.Ja, jag har tänkt att sätta ett rör av svart papper runt optiken, som går fram tillräckligt lång för att skärma av spilljus. Tror du det skulle funka?Ett till tipps är att förlöda stjärnorna innan du limmar dom på kylflänsen, då går det lättare när du skall ha dit tråden...//NiXoNOK, vad innebär förlöda? Hur gör man det? Jag har inte lött sedan någon tekniktimme på högstadiet... Citera
NiXoN Postat 26 oktober 2011 Postat 26 oktober 2011 Linserna på den bilden är rätt lika dom jag använt, och det går om man är riktigt duktig på att löda o kan göra de smått o snyggt.Jag fick ta hjälp av dremmeln...Använde mig av en kabel som var 0,40mm2 om jag inte minns fel...Min erfarenhet är rätt god med rapidled men jag har bara beställt 2 ggr, beställde under helgen och fick paketet mot slutet av veckan.Dom är väldigt korrekta o skriver tydligt värde på paketet så det går fort genom tullen, man får ju betala lite men det är som det är.Tar heldre dock bra prylar o väntar någon dag extra än sämre prylar snabbt, styrbara don är riktigt trevliga och man kan få snygga effekter i karet med dom.Frakten var väl så rimlig men det beror helt på vad du beställer såklart, du kan prova fylla korgen med de du skall ha så får du även fram priset för frakt.En fördel med Rapidled är att deras linser är betydligt mindre än dom vanliga och kommer inte ivägen för lödpunkten.Ja när det kommer till spilljus så låter det som en rimlig lösning, annars kunde man väl prova med pvc-rör då du har rätt snäva linser.Förlöda är att man löder på en liten droppe på den kontaktpunkten man använder på stjärnan, sen limmar man den på plats.Då går det lätare o få dit kabeln när stjärnan sitter på plats, annars så leder kylflänsen bort värmen från lödpunkten.//NiXoN Citera
daniel_i_malmö Postat 26 oktober 2011 Författare Postat 26 oktober 2011 Linserna på den bilden är rätt lika dom jag använt, och det går om man är riktigt duktig på att löda o kan göra de smått o snyggt.Jag fick ta hjälp av dremmeln...Använde mig av en kabel som var 0,40mm2 om jag inte minns fel...Har bestämt för mig att jag läste någonstans att 0.75mm2 rekommenderades, men hittar det inte nu. Men tunnare kabel går alltså bra, och är enklare att montera?Förlöda är att man löder på en liten droppe på den kontaktpunkten man använder på stjärnan, sen limmar man den på plats.Då går det lätare o få dit kabeln när stjärnan sitter på plats, annars så leder kylflänsen bort värmen från lödpunkten.OK, tack! Längtar till grejerna kommer... Citera
Janne68 Postat 27 oktober 2011 Postat 27 oktober 2011 Har bestämt för mig att jag läste någonstans att 0.75mm2 rekommenderades, men hittar det inte nu. Men tunnare kabel går alltså bra, och är enklare att montera?Det kan vara lite svårt att svara på vilken kabeldimension som är tillräcklig men jag skulle utan att ligga på gränsen vilja säga 0,25 mm2 ska vara tillräckligt i ditt fall med 700mA. Det som gör det lite svårt är ju att den miljö som kabeln ska vara i kan vara ganska varm vilket påverkar vad som är lämpligt. Om man tittar i de tabeller som finns för kabeldimensioner, t.ex. http://www.powerstream.com/Wire_Size.htm så ser man där att det finns två kolumner för hur mycket ström man kan driva genom respektive dimension. Dessa kolumner representerar helt enkelt två olika fall för hur väl kabeln kan göra sig av med sin värme till omgivningen. AWG 23 (räknar om och avrundar ner/lite fel till 0,25 mm2) ska i sitt "sämsta" fall klara drygt 700mA så det borde vara tillräckligt även i ditt fall. Det man vill undvika är ju att isoleringen (som ofta är PVC) kommer upp i för hög temperatur så den först börjar avge gaser och sen vid högre temp smälta, tror gasutvecklingen startar redan vi ca 70 C (jag kan vara fel ute här).MVHJanne Citera
Laggeman Postat 27 oktober 2011 Postat 27 oktober 2011 Jag köpte min 100m kabelrulle på Kjell&co, tror jag gav 149:- för den.0,75m2 var det.Bilder på kabeln finns i detta inlägget:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?38116-72-LED-CREE-bygge-216W-DIY&p=381281&viewfull=1#post381281 Citera
wrang Postat 27 oktober 2011 Postat 27 oktober 2011 Varför köper du ifrån http://www.led-tech.de??Nytt för mig så bara en undran.De flesta köper ju ifrån raidledTack för länken iallafall Citera
daniel_i_malmö Postat 27 oktober 2011 Författare Postat 27 oktober 2011 Fick grejerna idag! Beställde i måndags kväll, så det gick fort. Det är bara ett problem: Jag beställde för få klisterlappar! Otroligt klumpigt! Vet att jag fyllde i fel antal först, men trodde jag ändrade det. Hade flera webbläsarfönster uppe så jag måste ha gjort fel. Finns det sådana klisterlappar att köpa i Malmö tror ni? Eller ska jag använda värmepasta? Artic Silver verkar finnas på Webhallen här i stan. Hur många leds räcker en 3g tub till? Citera
petnym Postat 27 oktober 2011 Postat 27 oktober 2011 Artic Silver är inget klister, dvs det kan bara användas om du fäster dina LED med något annat tex med skruv. Citera
Laggeman Postat 27 oktober 2011 Postat 27 oktober 2011 Artic Silver är inget klister, dvs det kan bara användas om du fäster dina LED med något annat tex med skruv.Arctic Silver tillverkar både kylpasta och 2-komponentsklister.http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_thermal_adhesive.htmDaniel, ett set som länken ovan visar räcker till ca 30 leds utan större problem. Jag använde 2 set till mina 72 leds. Citera
petnym Postat 27 oktober 2011 Postat 27 oktober 2011 Arctic Silver tillverkar både kylpasta och 2-komponentsklister.http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_thermal_adhesive.htmDaniel, ett set som länken ovan visar räcker till ca 30 leds utan större problem. Jag använde 2 set till mina 72 leds.Oj, det visste jag inte, men det som webhallen säljer är iallafall inte klister... ;-) Citera
daniel_i_malmö Postat 27 oktober 2011 Författare Postat 27 oktober 2011 Varför köper du ifrån http://www.led-tech.de??Nytt för mig så bara en undran.De flesta köper ju ifrån raidledTack för länken iallafall Bara för att det skulle gå snabbare. Citera
daniel_i_malmö Postat 27 oktober 2011 Författare Postat 27 oktober 2011 Arctic Silver tillverkar både kylpasta och 2-komponentsklister.http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_thermal_adhesive.htmDaniel, ett set som länken ovan visar räcker till ca 30 leds utan större problem. Jag använde 2 set till mina 72 leds.Då är bara frågan, var köper jag klistervarianten i Malmö? Vill ju bygga belysning i kväll... Citera
petnym Postat 28 oktober 2011 Postat 28 oktober 2011 (ändrat) Kombinationen av neutralt vita och royal blue är inspirerad av konsensus i den stora "LED Aesthetics: What do you really think of your color?"-diskussionen på nano-reef.com:http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=246394Det här var ju en intressant tråd som satte snurr på de små grå... Rekomenderad läsning för alla som funderar på DIY LED... Särskilt intressant tycker jag inläggen om komplettering av färg mha Deep Red, True Violet och Cyan är... Ändrat 28 oktober 2011 av petnym Citera
daniel_i_malmö Postat 29 oktober 2011 Författare Postat 29 oktober 2011 Det här var ju en intressant tråd som satte snurr på de små grå... Rekomenderad läsning för alla som funderar på DIY LED... Särskilt intressant tycker jag inläggen om komplettering av färg mha Deep Red, True Violet och Cyan är...Ja, verkligen. När den tråden skapades ansågs en kombination av CW och RB som det självklart bästa av de flesta. Man var helt fokuserad på det krispigt blå i ljuset och 'ingen' vågade testa neutralt vita istället för CW av rädsla för gult vatten. Men så var det någon som tyckte det fattades lite i färgåtergivningen, la till neutralvita och fick synligt bättre färgåtergivning. Alla som jämfört tycks hålla med.Nu har man gått vidare och experimenterar med ytterligare andra färger som komplement. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.