Gå till innehåll

Sjuk Bicolor Blennid


mikoto

Rekommenderade inlägg

Hjälp, min Bicolor blennid verkar inte må bra.

Han var pigg igår natt men nu ligger han och andas på marken bara, jag har flyttat han till sumpen för räkorna började bli närgågna.

Jag har tagit en bild här, jag är tyvärr väldigt dålig på sjukdommar på fiskar. Vita prick eller svamp? Jag läser på i skrivande stund.

Är det någon här som vet och kan ge något bra tips på vad jag kan göra, kan jag rädda stackaren?

post-5646-1446892322992_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr inte, den ser ju inte bra ut som du beskriver det. Är det en ny fisk eller har den gått i karet länge?

Vad matar du med?

Har du utfört något underhåll runt karet, målat? Putsat rutorna med glasputs? Några andra kemikalier som kan ha kommit i kontakt med vattent av misstag?

Snusar du och har pillat i karet de senaste dagarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisken har gått i karet i snart tre veckor så det är en relativt ny fisk.

Jag matar med fryst artemia som jag tinar, jag brukar ge lite granulat och flingfoder med men det har blenniden ännu inte viljat äta, den har varit väldigt pigg på att äta artemia dock.

Jag har inte utfört något underhåll runt akvariet, eller putsat rutan eller liknande. Har inga kemikalier heller, det enda som kommit i isf är superlim som jag limmade fast en fragg med.

Jag snusar inte och är noga med att skölja händerna(utan tvål) innan jag pillar i karet.

I karet går två clowner och en Okinawa goby, gobyn kom i samtidigt som blenniden och de mår alla bra. Jag ska ha en histrio goby i med men han gömmer sig i bak och syns väldigt sparodiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min bicolor gör inte längre några livstecken, så en behandling är nog inte längre aktuell. Det är synd att inte veta vad han dog av, så att jag skulle kunna hindra mina andra fiskar eller framtida att gå samma öde till mötes. Men tyvärr så blir det inte alltid som man tänkt sig.

Nu är jag orolig dock över att jag inte sett min gobiodon histrio under hela veckan. Den kan mycket väl gömma sig då den är liten och dov i färgerna och grottor och hål finns i överflöd. Men efter dagens händelse så kan jag inte undvika att vara orolig.

Jag kanske borde fixa ett bra karantäns akvarium så att jag kan hålla bra koll och verifiera att fiskarna mår riktigt bra och äter i fortsättningen innan jag släpper i de. Får undersöka saken...

Det är så läskigt och ledsamt bara att bicolor såg ut som hälsan själv igår och sedan slog om och dog på några timmar idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips jag brukar ta vara på, kolla i affären om de äter innan du köper fisken. Har missat det vid ett tillfälle och tyvärr klarade inte den fisken sig.

Artemia som ensidig kost är inte det bästa möjliga, men kan vara bra att få igång ett ätbeteende om inte annat. Synd på en fin fisk, får hoppas det går bättre i framtiden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...