Gå till innehåll

behöver jag en skummare på 25l??


Rekommenderade inlägg

Hej alla, är ny i saltvattensvärlden och har kanske lite dumma frågor?

Hade tänkt att använda ett Fluval Edge 25l som första saltkar, inte optimalt kanske men ett krav från frugan (design.. ni vet!) Har läst på lite och om jag förstått det rätt så är det enklast att skita i skummare på ett så litet kar och köra lite tätare vattenbyten istället? Cirkulationspump måste man ha det förstår jag men behöver jag ingen annan sorts filter/biologisk-pump också som renar vattnet rent mekaniskt eller ska jag köra med den befintliga pumpen som följer med? har som sagt inte fattat detta än riktigt:)

Eller om det finns nån liten påhängsskummare som man kanske kan köra med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag brukar alltid köra mina nano utan skummare men i min värld så är det då rätt så viktigt att ha ett litet biologiskt filter igång också för att få en så bra och snabb nitrifikation som möjligt. Räcker med ett litet innerfilter eller ett hangonfilter. På just det karet (edge) kanske det är svårt att få in ett filter så det blir snyggt men jag anser att det behövs om man kör skummarfritt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...