Gå till innehåll

prob me lågt calcium


hbmannen

Rekommenderade inlägg

ja har sänkt KH till 8 å PH ligger runt 8..

tillsätter 10 ml reef evulotion calcium varje dag + strontium 1 ggr i veckan. har gjort detta i 2 veckor nu..

använder crystal reef salt

men ca vägrar att nå högre än 380 mg/l

har inga sten koraller . bara 1 läder å en gigantia

vad göra för att få upp ca till tillfredställande nivå????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill höja t.ex från 380 till 420 mg/l är det 40 mg/liter. Om det är 400 liter vatten du har går det åt 16 gram Ca.Jag skulle tro att din lösning håller max 10%. (vattenfri kalciumklorid 36%). Om min förmodan om styrkan av lösningen stämmer går det åt minimum 160 milliliter.Jag hade tillsatt 30 ml varje dag och mätt värdet innan. Hade värdet stigit med mer än 10 mg om dagen skulle jag minska dosen. Händer det inget nämnvärt hade jag gjort en egen 10% lösning av Kalciumklorid och kört med 30 ml om dagen. Kalciumklorid sänker pH lite så man behöver kolla pH och tillsätta kalkvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var nån burk jag hitta på drakfisken, jag har i en sked i osmostunnan var gång jag fyller på vatten. Innan dess så körde jag med aqua cares variant.

Här fins lite läsvärt https://www.saltvattensguiden.se/artikel_visa2.asp?NR=145&amp ;KAPITEL=Kalcium

och givetvis balling metoden

http://www.marinakvariet.com/index.php?option=com_wrapper&am p;Itemid=54

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalciumklorid sänker pH lite svagt men kalkvatten höjer.

Kalk utfällning syns oftast inte i vattnet men rutorna kan bli lite grå och tröga att skrapa några gånger. Är det riktigt kraftig utfällning som om man häller en deciliter 10% kalciumklorid i sumpen ser det ut som snöfall.Det löser sig på en stund. Har man kalkutfällning länge (minst månader) blir sanden "hoplimmad" och kan bli stenhård med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...