Gå till innehåll

Driva ett rör med ballast för 2 rör


Jan-Erik

Rekommenderade inlägg

Jag har två stycken ATI sunpower 4x54 w, där varje ramp har två strömkablar in så jag antar att det sitter två dubbelballaster i varje. Jag skulle vilja köra två av kanalerna med bara ett rör vardera för mjukare gryning/skymning, någon som vet om det fungerar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att du kommer få någon större förändring mer än att det är ett rör som lyser istället för två på varje kanal. Alltså intensiteten från varje rör kommer inte att ändras mot om du kör två rör. Sen är frågan om ballasten klarar av endast ett rör, eller om den släcker ljuset helt. Borde inte vara så, men har haft fenomenet i en verkstadsbelysning vid ett tillfälle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...så jag antar att det sitter två dubbelballaster i varje.

Det vanligaste är 1st 2x54W per ramp, men det är nog så du menar...

Eftersom 54Ws lysrör är T5, drivs de med elektroniskt don. De don som är välbyggda, innehåller elektronik som känner om det är avbrott i ett rör och stänger av HELA donet så det inte blir brand eller annat tok. De går alltså inte att skruva ur ett rör ur, ett ful-don kan gå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varje ramp har 4x54w rör och två strömkablar, så två don per ramp lär det vara. Det du skriver om säkerhetsavstängning låter vettigt, men jag får testa. I värsta fall får jag köra de två ytterligare rören på samma don, använder i dagsläget bara en av ramperna, men då missar jag poängen med mjukare gryning och skymning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...