Gå till innehåll

222L med sten ovan ytan


danne031

Rekommenderade inlägg

Startar denna för att sätta lite press på mig själv att producera mest ;)

Grundtanken är att få till sten som sträcker sig ovan vattenytan och som delvis hålls blöt, främsta inspirationen kommer sig ifrån: http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=211082

Jag vill direkt påpeka att det absolut inte kommer bli lika fint och jobbat som Konolua! ;)

Funktion före design är mitt motto i detta projektet, jag kommer främst använda mig av sådant som jag redan har liggande och inte köpa några häftiga nya utrustningar.

Jag kommer att utgå från ett gammalt standard 222L med aluram. Avrinning ska det bli, däremot har jag inte bestämt mig för huruvida det blir sump eller ej. Det känns som att det kan vara för krångligt att lösa utan att borra.. Annars är ändå förhoppningen att karet är synligt med en inbyggd bänk och där under får jag plats med 2st 54L burkar, en som sump och en som reservoar med automatisk påfyllning till sump.

Till belysning har jag lite olika alternativ, 2st 20W MH, 3*14W t5 och antingen 70 eller 150W MH.

Två styck 14W blir troligtvis mitt blåljus då jag redan har det sittande i.

Det kan kanske vara lite fräckt att köra med en MH (som samtliga är mer eller mindre spotlight utförande), sittande på t.ex. höger sida och vinkla den åt vänster så att man får något av en skuggsida på stenen ovan ytan.

Troligtvis blir returen ett powerhead på vanliga 1100l/h, en ide jag har är att ansluta trädgårdsslang, sista decimetrarna trollar jag fast 3-4st luftslangar som sprider vattnet över den luftlagda stenen. Kanske via mittstaget av karet eller liknande.

Sedan nöja sig med 20-25cm vatten i karet och köra krabbor, borrar och någon stor stjärna.

Något jag antagligen behöver ganska snart är död LS, så att jag kan modulera med röset som går över ytan. När allt är möblerat så tillsätter jag riktig LS och kör en KZ kickstart.

Summa summarum; ovanstående är enbart egen brainstorming än så länge och mycket kan ändras. Till att börja med är jag ett par dagar ifrån att ens ha målat färdigt hörnet karet ska stå i ;)

Förhoppning och tidsplan; krabba i karet på denna sidan årsskiftet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Överrinningsbox införskaffad så det blir med sump :smiley20:

Jag har inte mätt ännu men den går att få ner en bit i karet, inte till de 20-25cm jag tänkt mig men en bit åtminstone. Funderar på att limma 2 fack, ett första lägre med en liten pump som skickar över vattnet till ett fack med högre nivå dör avrinningen sker.

Risk att det ser pussligt ut bara tror jag..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det väl bättre att borra karet och sätta pumpen i sumpen och pumpa upp vattnet.. Det är ju mindre jobb och blir nog mycket smidigare. Det finns hålsåg för glas på jula för några kronor. Det är inga konstigheter att ta hål. Kyl med vatten bara.. Nått som du skulle kunna göra är att du bygger avringingen i mitten av karet i revet som går upp.. Då kommer det inte att synas häller.. Du tar även upp ett hål för returvattnet i mitten och du kan släppa ut endel av det på revet längst upp.. Typ vattenfall.. Bara lite idéer som jag kom på.. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har bänken modifierats lite för mer plats kring sumpen samt det ställdes på plats lite snett för att testa så att säga. Taket ska få en strykning till bl.a. så jag borde inte lägga energi på karet ännu :smiley17:

post-4433-1446892343572_thumb.jpg

Sen kunde jag inte hålla mig så jag knackade sönder att gammalt fönster och lite gammal btn och började limma sumpen :smiley9:

Nere till vänster kommer avrinningen ner, skummaren ovanför den, nere till höger ett litet refugium där jag tänker mig lite sten och makroalger och ovanför det, returen. Funderar på om jag får in en bubbelfälla någonstans men jag tror jag skippar det eftersom merparten av returen kommer rinna ner på torrlagd sten.

post-4433-14468923435943_thumb.jpg

Ursäkta iphone kvalitet det blir med bättre kameran när det finns något intressant att se ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte riktigt konstruktionen på sumpen, det fungerar säkerligen men vanligast är att man gör skivorna olika höga så vattnet får rinna över dom, å inte gör öppningar som du gjort.

Men det fungerar nog endå ska du se :)

Jo jag vet, men varför göra som alla andra :ler:

Ärligt talat så ska man inte spontant sätta igång med något en trött fredagkväll efter ett par pilsner..tankevurpa, men vafasen det kommer nog funka ändå som sagt :) Är ju första gången jag gör något med sump inblandat.

Ska ner och klämma lite på det sen och eventuellt få ner någon glasbit ytterligare för att tvinga mer vatten genom skummaren som initialt blir en påhängs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyllt med för mycket vatten och för lite sten för att se hur det rullar på i sumpen och hur tempen håller sig i en sval källare.

Kan ju säga att ett 1000l/h powerhead som retur ger ytterst blygsam rörelse i sumpen, tror jag behöver få i några glasbitar som avdelare ändå för att få mer luftning på vattnet.

Har nog lurat ut en hyfsad lösning för att fördela returen över sten men två pvc slangar drar ner flödet en del. Håller på att limma 4 slangar istället och ska göra övergången från trädgårdsslang till tunnare på ett bra sätt. Det borde ge lite mer rörelse i sumpen i alla fall..

Är redan ganska övertygad om att det blir riktigt svårt att få det bra med ett så litet kar som jag har, 45 djupt ger inte mycket att leka med så att säga..

Sen måste jag modifiera avrinningen också, sänka innerdelen på något sätt..knepigt men det ger sig nog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahopp, scapat lite med död sten idag efter att jag till slut fått till en hyfsad lösning för att sprida returen över sten.

Ett avbräck får det väl kallas, att jag fått lägga ner planen på 20-25cm vattennivå. Det funkar inte med boxen och annat som jag har hemma och jag känner inte för att borra. Nu hamnar den på en 35-40cm och stenen sticker upp ovanför själva karet ett par centimeter. Lite, eller ganska mycket, irriterande att jag inte hade tillräckligt med lim hemma och det lär vara en vecka eller mer innan jag har tid att shoppa.. Men ingen brådska egentligen, det får ligga i och puttra sötvatten för det skadar inte att laka ur stenen ett tag till.

Och som sagts från början, funktion före design ;) Jag vill få det att funka och se "ok" ut, så kanske jag blir sporrad att göra större och annorlunda senare.

Såhär ser det ut, pvcslangar som är tangitade mot ett 25mm rör via en muff.

post-4433-14468923556558_thumb.jpg

Fast lite mer såhär vad gäller spridningen, om jag får till det på något sätt....

post-4433-14468923556776_thumb.jpg

underifrån

post-4433-14468923556971_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...