Piggelin Postat 14 december 2011 Författare Postat 14 december 2011 Kul, kör du med automatisk doserpump?Jepp med tre olika doserare till de tre dunkarna.Just nu så är några av mina värden åt skogen så vi skall ösa på med Magnesium så det kommer upp till rätt nivå.Grymt bra program. Kan rekommendera er att kolla in det. Massor med saker man kan skriva in osv.
Ouscazz Postat 14 december 2011 Postat 14 december 2011 Körde alla data i Aqua Calculator ett tag i början. Men när man blir lite varm i kläderna känns det överflödigt.. tycker jag.Ta det lugnt med justeringarna, ös inte på utan ta lite i taget.Vad har du för värden nu?
Piggelin Postat 15 december 2011 Författare Postat 15 december 2011 Oki låter bra...Mitt värde på Mg är aldeles för lågt 1050 idag så det är här jag måste lägga kraften för att få upp det värdet.Sen Ph och Ca var lite höga så här så avvaktar jag dosering tills mitt Mg har gått upp.I övrigt rullar det på. Skall byta mina lysrör snart med då de inte är de senaste:)
Ouscazz Postat 15 december 2011 Postat 15 december 2011 Tänk på att du får ändra Ballingen när du har bytt lysrör. Ökat ljus = ökad tillväxt = ökad Ballingdos. Byt rör redan nu så förenklar du jobbet. Sent from my iPhone using Tapatalk
Piggelin Postat 15 december 2011 Författare Postat 15 december 2011 Tänk på att du får ändra Ballingen när du har bytt lysrör. Ökat ljus = ökad tillväxt = ökad Ballingdos. Byt rör redan nu så förenklar du jobbet. Sent from my iPhone using Tapatalk Ok skall kolla på det direkt.. Tackar!
Piggelin Postat 22 december 2011 Författare Postat 22 december 2011 Gjorde lite tester idag för att se om Mg gått upp något. Det hade det men även KH har gått upp, skall göra ett stort vatten byte tror jag för vissa stenar har börjat vitna, kan kanske vara kalkavlagringar då kanske.Salt 1,023KH 15,0Ca 480MG 1200Nitrat 25
Piggelin Postat 22 december 2011 Författare Postat 22 december 2011 Skulle flytta en korall idag men det fick jag inte, den ena lilla clownen var helt tokig och attakerade min hand. Såg han hade ett märke på sig säkert efter en fight med en annan clown. Men den var helt vild och även om jag kom med hela min hand så simma den in i handen och bet.
Piggelin Postat 29 december 2011 Författare Postat 29 december 2011 Lite nya tester.....KH har börjat gå ner igen nu 13,4Ca fortfarande högt 460MG börjar bli riktigt bra nu mer och mer i med ballingen nu 1280Fosfat fortfarande 0Amonium fortfarande < 0,25Det var testen för idag.....
Piggelin Postat 29 december 2011 Författare Postat 29 december 2011 Kliar i fingrarna.... Vill ha en ny firre i karet.
knabbuziak Postat 30 december 2011 Postat 30 december 2011 Bygg på städpatrullen annars med sniglar, räkor och krabbor... Det är billigare i många fall och det är bra om man håller efter det beståndet.Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Piggelin Postat 2 januari 2012 Författare Postat 2 januari 2012 Ny mätning idag.Salt: 1,024Temp: 26PH: 8,1KH: 13,8CA: 440MG: 1360Nitrat: 25Nitrit: 0Fosfat: 0Amonium: <0,25Det innebär att Magnesiumet är uppe i rätt nivå. Dosermaskinen avstängd och så inväntar jag en vecka nu och ser vad de nya värdena är då så jag kan ställa in ballingen hur mycket som förbrukas.Lagt i 1dl pellets medLite kul nu när man labbar lite och så får vi se om det börjar växa nu Nästa steg i slutet på Januari blir det lysrörsbyte.
knabbuziak Postat 2 januari 2012 Postat 2 januari 2012 Sedär! Nu kom magnesiumet upp! Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Piggelin Postat 2 januari 2012 Författare Postat 2 januari 2012 Ja och allt är tack vare er kunskap och hjälpsamhet nere på http://saltkallaren.se/Kan inte bli bättre med bra hjälp och billiga produkter dess utom. Så ett stort tack för hjälpen.Skall beställa mer salt snart, det var ett bra salt, lättlöst och det hade bra värden med. Har ni hemma så tittar jag förbi en dag Sedär! Nu kom magnesiumet upp! Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Piggelin Postat 2 januari 2012 Författare Postat 2 januari 2012 (ändrat) Lite nya bilder med.tyvärr är de tagna med min iFjån så kvalitén är ingen höjdare......Min ena Clown är skadad, han har bråkat med den andre. Frågan är om man bör ta upp honom eller man skall avvakta o se. han verkar pigg o äter bra och jagar mig.. Ändrat 2 januari 2012 av Piggelin
cheva Postat 3 januari 2012 Postat 3 januari 2012 jag tackar och bugar slå os en signal bara eller titta för bi eller så kommer vi det är alltid roligt ok hjälpa andra
freddi36 Postat 4 januari 2012 Postat 4 januari 2012 min ena clown fick en precis likadan skada för några veckor sedan. det har läkt fint utan att jag behövde göra något. blir det värre så ta upp den annars klarar den det nog själv
Piggelin Postat 4 januari 2012 Författare Postat 4 januari 2012 min ena clown fick en precis likadan skada för några veckor sedan. det har läkt fint utan att jag behövde göra något. blir det värre så ta upp den annars klarar den det nog själv Ok då avvaktar jag och ser... Tack.Lite kul din avatarbild är samma korall samt clown som jag har problem med
freddi36 Postat 4 januari 2012 Postat 4 januari 2012 är korallen som den skadade clownen är i på sista bilden den du köpte av mig? den ser ut till att trivas och har ju vuxit en hel del
Piggelin Postat 4 januari 2012 Författare Postat 4 januari 2012 är korallen som den skadade clownen är i på sista bilden den du köpte av mig? den ser ut till att trivas och har ju vuxit en hel del Ja den har växt jätte mycket det är samma. En av de som trivs bäst i karet.
Piggelin Postat 8 januari 2012 Författare Postat 8 januari 2012 Ny mätning idag.Salt: 1,023Temp: 26PH: 8,0KH: 12,8CA: 450MG: 1260Nitrat: 25Nitrit: 0Fosfat: 0Amonium: <0,25En vecka nu utan balling. Magnesiumet har gått ner så nu kan jag få fram hur mycket jag skall dosera i veckan.Frågan är bara varför går inte ca och kh ner? Som det ser ut nu så kommer jag aldrig behöva dosera dessa? Varför tror ni det är så här?Skall man göra något?Är det speciella koraller som jag inte har som gör att jag inte behöver dosera dessa?
knabbuziak Postat 8 januari 2012 Postat 8 januari 2012 Hur mycket har du doserat sen senaste mätningarna?Gjort nåt vattenbyte?Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Piggelin Postat 8 januari 2012 Författare Postat 8 januari 2012 Hur mycket har du doserat sen senaste mätningarna?Gjort nåt vattenbyte?Sent from my GT-I9100 using TapatalkJag har inte doserat något alls. Inget vattenbyte heller.
Piggelin Postat 21 januari 2012 Författare Postat 21 januari 2012 Projekt på gång nu är att jag skall hitta en ny sump/ar till karet för att få olika fack till lite olika saker.sen kommer det lite nya fiskar i karet i morgon med.Nya mätningar idag.Nu har det börjar ändra sig lite i alla fall....Salt: 1,026Temp: 26PH: 8,0KH: 10,6CA: 420MG: 1260Nitrat: 25Nitrit: 0Fosfat: 0Amonium: <0,25Doserar mitt MG nu med ballingen skall kanske öka lite till.Får kanske även köra igång med de andra doseringarna med. skall vänta nu o testa om några dagar igen o se hur det sjunker.
Piggelin Postat 27 januari 2012 Författare Postat 27 januari 2012 (ändrat) Då kommer två olika sorters alger som jag kommer ha i sumpen tror jag...Vet inte vad de är för några men de sägs vara bra.http://img62.imageshack.us/img62/1293/bild2dl.jpghttp://img696.imageshack.us/img696/2343/bild1fv.jpg Ändrat 28 januari 2012 av Piggelin
Laggeman Postat 28 januari 2012 Postat 28 januari 2012 Den andra är förmodligen en Caulerpa taxifolia, den sprider sig rätt så bra och kan bli bekymmersam att få bort om den får fäste på "fel ställe".Den första kan jag inte säga på rak arm vad det är för en sort, men du kan kika runt bland Reeflex alger här:http://se.reeflex.net/kategorie/47.html
Rekommenderade inlägg