Gå till innehåll

Ph-kontroller till kalkreaktor, hur ska den fungera? WEIPRO PH-2010


Perk

Rekommenderade inlägg

Jag köpte en WEIPRO PH-2010 controller för att koppla till magnetventilen på kalkreaktorn.

Denna verkar fungera så att den ger ström när PH är lågt och avstängd när PH är högt.

Ska det inte vara tvärtom när man använder till kalkreaktor? Dvs ge ström vid högt PH och avstängd vid lågt PH?

Har nu sett att det finns två varianter, PH-2010A och en PH2010B. Jag fick PH-2010A så jag fick förmodligen fel då eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag har aldrig använt en kalkreaktor men den ska väll höja PH när värdet är lågt och i så fall bör den öppna ventilen vid lågt PH.

Du kommer säkert få ett säkrare svar av någon som kör med en.

Att kalk höjer PH är jag säker på.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu känner jag inte till just Weipro:s pH kontroller men många kontrollers har någon typ av inställning som gör att de kan användas både för att styra om man vill hålla ett lågt pH, dvs den aktiverar något när pH blir för högt och sänker pH, exempelvis koldioxid eller att styra något om vill ha ett högre pH, dvs det aktiverar något när pH är under inställt börvärde, exempelvis en pump med kalkvatten. Oftast styrs det automatiskt på vilket sätt man sätter börvärdena. Är påvärdet högre än avvärdet så styr den sänkning och är påvärdet lägre än avvärdet så styr det en höjning. Min Aqua Medic pHkontroller fungerade så.

Om du skall ha den till en kalkreaktor så skall den styra för sänkning, dvs du skall hålla ett lägre pHvärde innuti kalkreaktorn, Den skall alltså ge ström om pH är över inställt börvärde (eller påvärde)-

Enligt denna sida skall du ha A-modellen, dvs uttaget skall aktiveras när du är över ditt börvärde. Sätter du börvärdet till 6,5 så skall du ha ström i uttaget när pH är över 6,5 och ingen ström när pH är under 6,5.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då måste nog min vara felmärkt...

Nu mäter jag Ph 8.28.

Om jag sätter börvärde till 9.07 så ger den ingen ström ut.

Om jag sätter börvärde till 7.02 så ger den ström ut.

Så då lär den väl inte fungera till min kalkreaktor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är precis så den skall fungera för kalkreaktorn. När den ger ström så öppnar den magnetventilen och släpper in koldioxid i reaktorn. Man brukar sätta börvärdet till 6,5. Då kommer det vara ström och koldioxid går in i reaktorn till pH blir 6,5 sedan slås strömmen av och magnetventilen stänger. sedan ligger den och reglerar kring börvärdet (du har troligtvis en hysteris att ställa in också)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hjärnsläpp!!! Jag vände visst allt i tanken, dvs vilket som vad bör- och ärvärde. Tack Lasse för svaren!

Man ska uppenbarligen inte tänka på sånt här när man är trött.

Sen är ju detta inte den mest avancerade kontrollern så det går inte att ställa in vare sig hysteres eller lutning på pH kurvan. Den går bara att kalibrera mot ett värde. Å andra sidan var den billig så jag provar den ett tag får vi se hur den fungerar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt förslag är att du använder controlern som en säkerhetspryl. Dvs du stoppar proben i sumpen. Om ph sjunker under 6,5 så stänger du av kolsyran och så kör du kalkrektorn med en timer istället.

Nu blir jag förvirrad igen :snurrig:... (trodde jag hade kollen för en stund)

Om jag sätter proben i sumpen så kommer väl pH-styrningen försöka reglera ner hela akvariet till pH 6.5??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är rätt att du fyller på kolsyra för att styra ned till pH 6,5 Men eftersom du sätter timern i uttaget från controlern så är den som sätter på och av magnetventilen. Men det är bara ett annat sätt att använda den på. Jag kör även doserpumpen på timer som är kopplad via uttaget. Den största anledningen till att jag kör så här att jag kan se hur akvariet mår med hjälp av att mäta pH i akvariet och inte bara använda den till kalkreaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lånar lite denna tråd då jag tycker det hör till ämnet. Genom att styra ph värdet kommer man få en viss mättnads grad av kalket? dvs man får en kalkmängd som blir konstant mot ph värdet. Lite nyfiken om mina antaganden är korrekta då jag är i kalkreaktor tankar...

Är det inte optimala med en ph kontroller att hela tiden hålla koll på ph värdet för att se till så Ca hålls på rätt nivå? Om man då sätter den i sumpen borde man väl få en skev bild på hur det ser ut i huvudkaret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...